TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bygge om Lexus is200 fra Manuell til Automat

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #354709  av is200is300

Hei, er ny på Forumet

Har en Lexus IS200 2004 modell. Kjøpte den i 2008 som første gangs bil. Girkassa er en drøm og kjøre, men begynner og bli lei av all giringa i køer og byer.
Har også brukt en god del penger på bilen, så jeg har ikke lyst til og selgen den og kjøpe en med Automat.
Men Har en kompis som gjorde det på en volvo 240, men lurer på om det er mulig på en bil med litt mer teknologi.

Takk for svar
 #354725  av Amund

Ingenting er umulig, men, er meir arbeid ann du kanskje trur. Du må ha ny ecu, nytt ledningsnett, pluss pluss pluss. Om eg ikkje husker feil, så får automat bilen speedometer signal frå abs sensorene, mens manuelle får det frå girkassa. Berre for å nevne noko...

Om du absolutt vil ha automat, så selg den du har og kjøp deg ein original automatbil. (dei pleier vere billigere, siden det er få eller ingen som vil ha dei).
Alle delene du har montert på din kan du vel skru av igjen?
 #355438  av Harlex

Amund skrev: Om du absolutt vil ha automat, så selg den du har og kjøp deg ein original automatbil. (dei pleier vere billigere, siden det er få eller ingen som vil ha dei).
Alle delene du har montert på din kan du vel skru av igjen?
Ingen/få som vil ha? :shock:
Mulig jeg er spesiell men jeg vil kun ha automat... :lol:
 #355440  av Amund

Siden IS200 no begynner å bli ein "ungdomsbil", så er det nok flest som bil ha manuell ja. :roll:
Har ikkje prøvd med automat sjølv, men ein kompis som hadde ein sånn sei at dei er vesentlig tregere enn ein med manuell gir.
 #355477  av is200is300

Grunnen til at jeg ønsker automat over Manuell er at jeg bor i byen, og at det er kø til og hjem fra skolen hver eneste dag, 1-2 timer hver dag.
Jeg er bare 19 så viss jeg ikke hadde kjørt rally så hadde jeg nokk savna manuell giring etter hvert.
Automat eller Manuell er smak og behag. Tenker mest på kostnadene som 19 åring
 #355478  av is200is300

Amund skrev:Siden IS200 no begynner å bli ein "ungdomsbil", så er det nok flest som bil ha manuell ja. :roll:
Har ikkje prøvd med automat sjølv, men ein kompis som hadde ein sånn sei at dei er vesentlig tregere enn ein med manuell gir.

10-15 år er is200 nye Volvo 240
 #355479  av rx300

is200is300 skrev:Grunnen til at jeg ønsker automat over Manuell er at jeg bor i byen, og at det er kø til og hjem fra skolen hver eneste dag, 1-2 timer hver dag.
Jeg er bare 19 så viss jeg ikke hadde kjørt rally så hadde jeg nokk savna manuell giring etter hvert.
Automat eller Manuell er smak og behag. Tenker mest på kostnadene som 19 åring
Skjønner veldig godt at du vil ha automat når du stort sett kjører i byen og i kø. IS200'en har dessuten den raskeste automatkassen av "vanlig" type jeg noengang har brukt, det var smokk rett i gear når man vekslet manuelt, ikke noe problem å kjøre sportslig. Jeg syntes nesten den var litt for ivrig i køkjøring, slik at jeg pleide ofte å ha min på "snow" da for at den ikke skulle bykse fremover for det minste lille pådrag.

Men som andre sier, det blir nok vesentlig billigere og bedre å selge den du har og kjøpe en med automat.. en ombygd bil har alltid lavere verdi enn en original, og selve ombyggingen er relativt omfattende + at du må kjøpe ny gearkasse og prøve å få solgt den gamle for en anstendig pris.
 #355485  av Harlex

Amund skrev:Siden IS200 no begynner å bli ein "ungdomsbil", så er det nok flest som bil ha manuell ja. :roll:

"Vesentlig tregere...?" Jaja for dem som ønsker å kjøre fort så burde man finne seg noe annet... Selv RX300-en min er sprekere enn IS-en... Jeg for min del velger mc hvis det å kjøre fort skal være noe.... Men så er jeg (med mine 34 år) ikke ungdom lenger heller da.....:D :lol: :lol: Jeg bare irriterer meg over ungdommene som kjører gris utenfor huset mitt.... :cry: :x
 #355503  av Amund

For ikkje å glemme at automaten bruker meir drivstoff. :roll:
Kompisen jobber som Lexus mekaniker, og har vel prøvd og skrudd på dei fleste modellene no :roll: Når han sa vesentlig tregere, så trur eg ikkje han tenkte på grisekjøring... Uansett så er det, som det blir sagt oppi her, at det er smak og behag om en foretrekker automat eller manuell. På nyere biler, med nyere teknologi, så er jo automat kjappere og bruker mindre drivstoff.
 #355504  av pekle

Offisielt er vel automaten 1,7s treigare 0-100, det meste truleg heilt i starten. Må jobbe litt for å halde automaten over 4000rpm - klart det er lettare å få kjapt skyv når ein med manuell kan ligge der heile tida. Er vel og litt lettare å ha korrekt gir med 6 å velge blant i forhold til 4 med automaten. Men i dagleg bruk i kø, til butikken eller på tur er det ikkje så ofte eg ligg der oppe uansett, sjølv om det er moro innimellom.

Neste blir svært sannsynleg ein CT med mindre gamp, men meir moment , så eg er kanskje ein automatperson...
 #355513  av KK-ma70

Det er allerede nok automat is'er på veiene kontra manuell. Synes alle som er til salgs er automat. Hvis du ikke har gjort noe med bilen som knytter deg veldig til den, så selg den og kjøp en med automat :wink:
Må ikke fjerne de få manuellbilene vi har i landet :D
 #355661  av is200is300

KK-ma70 skrev:Det er allerede nok automat is'er på veiene kontra manuell. Synes alle som er til salgs er automat. Hvis du ikke har gjort noe med bilen som knytter deg veldig til den, så selg den og kjøp en med automat :wink:
Må ikke fjerne de få manuellbilene vi har i landet :D

Knyttet til bilen er problemet vettu 8)