TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 mk2 bruker mye olje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #355868  av toyota mr2

hei. har et litt stort olje forbruk. lurer på hva det kan være.
er ingen lekasje. bare mye blå røyk. men er kun når jeg starter når motor er kald, å når jeg gir mye gass.
har brukt litt olje siden jeg fikk den. forrige eier sa det var en ventiltettning, men har pratet litt me andre som mener det kan være stempelringene. noe måte jeg kan sjekke om det er det ene eller andre, uten å måtte åpne motor, noen symtomer??,,,,,
 #355870  av FireWalk

hvis den ryker blå olje røyk når den er kald og du starter den så er det nok ventil tetninger som er slitt. Leker litt olje ned i sylinderene når den står. Men det kan jo være en kombinasjon at problemer og. Med slitte ringer vil du merke det kommer mye ut pcv og. Du sier ikke om det er turbo eller gti du har. Er det turbo kan det være turboen også. Eventuelt blowby. Ja, du kan sjekke dette ved å ta en kompresjonstert. En slik kompresjon tester får du kjøpt på f.eks bil tema til en hundre lapp. Da tar du ut tennpluggene og skrur den testeren nedi gjengene en etter en. Så kimmer du i et par sekunder så stemplene får bygget opp nok komp. Så sjekker du verdiene. På 3sgte skal det være rundt 175 psi i komp. Og litt mer på gti. Det viktigste er at verdiene er forholdsvis like. F.eks 160 på alle går greit. Men har du 3 med 170 og en med 130 så vet du hvor problemet ligger. Da må du ta leakdown test for å finne ut om problemet er bunnen, f.eks stempel ring eller ringland, eller i toppen. Skjev ventil f.eks. Har du turbo kan du sjekke den ved å gi på litt igjen, bremse på gir og gi på igjen og se om det ryker da. Men start med en komp test. Enkelt og greit.
 #355871  av FireWalk

var kanskje litt uklar i beskrivelsen at fremgangsmåte med komp test ser jeg må. Sitter på jobb og er ikke helt med tydeligvis. Men du må så klart gjøre samme prosedyre på alle sylinderene. Ut med plugg, inn med tester, og så kimme motoren. Så neste sylinder. Osv. Glemte å si at motor må være varm når du gjør dette. Husk også å ta ut alle pluggene samtidig så den går lett rundt. Ha alltid fullladet batteri. Og koble for all del fra bensin tilførselen! F.eks ved å koble fra kontakten til dysene, bensin pumpa eller kontakten til ecu. Koble gjerne også fra ledningen til coilen og. Den har ikke godt at å ikke få "levert" spenningen den transformerer opp.. tar du kontakten til ecu slipper du det, da kobles både bensin og tenning ut. Den finner du bak teppet på fører siden i bagasje rommet.
 #355953  av mr292

hmm, har du hatt blå røyk lenge? og brukte den en del olje før blårøyken kom også?

skjedde i hvertfall hos meg. bilen brukte mye olje da jeg kjøpte den, ble barre verre. og i påskeferien tok ventiltettningene slutten så da kom blårøyken og bilen brukte enda mer olje. "skifta" sikkert tanken med olje for hver 2-3 uke (bare ved hjelp av etterfylling)
så 4l kannene gikk fort med :P
 #356222  av toyota mr2

okey..har nå fått konstatert at det er ringene såm må byttes. så tror bare jeg skifter motor..er en gti ja..men blir vell turbo motor nå:) men takk for svarene