TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Got boost?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #355409  av FireWalk

Mange som kjører med slike klistremerker hvor det står "Got boost?"
Boost hadde iallefall jeg i dag. Skulle øke trykket igjen etter å ha kjørt inn motoren. Fikk litt for mye. Hele 2,13 bar i ladetrykk. Gikk noe så hinsides! Spann jo på 4. giret opp tunnelen! Var meningen å legge trykket på 1,6 bar men pga ny innsugsmanefold ble det vesentlig mer trykk nå enn sist med samme instillingene. Har nå senket det til 1,6 igjen. Men du verden så det gikk! :) Hadde jeg boostet 2,13 bar på orginal motor hadde det ikke vært mye igjen av stemplene etterpå :D Eller topp pakning for den sak skyld.. Hadde vært morro å vite hvor mye HK det faktisk ble produsert på dette ladetrykket. Jeg har ingen intensjoner om å kjøre på så høyt trykk så noe dyno måling er utelukket. Noen som vil tippe?
Syntes det var såpass vilt at det fortjente en liten post :p
Vedlegg
boost.jpg
boost.jpg (371.46 kiB) Vist 1247 ganger
 #355412  av hmsilset

Du har nok 150 hk mere enn meg fra før av, så jeg har ikke peiling.Men det må ha vært en heftig følelse å spinne avgårde i fjerde gir :D
 #355413  av FireWalk

hmsilset skrev:Du har nok 150 hk mere enn meg fra før av, så jeg har ikke peiling.Men det må ha vært en heftig følelse å spinne avgårde i fjerde gir :D
570 hk på hjula da altså? ja det var helt vanvittig. Ble tatt ordentlig på senga kan man si. Vanligvis har jeg merket lite eller ingen forskjell når jeg har gjort endringer på motoren og kanskje økt hk antallet med 40-50 hk. Men dette merket jeg ja :D
Og det tyder jo på at både tuningen og wiseco stemplene funker som fjell også. Vet iallefall nå at jeg har gode marginer å gå på ved å kjøre på 1,4 - 1,5 bar :)
 #355417  av hmsilset

FireWalk skrev:
hmsilset skrev:Du har nok 150 hk mere enn meg fra før av, så jeg har ikke peiling.Men det må ha vært en heftig følelse å spinne avgårde i fjerde gir :D
570 hk på hjula da altså? ja det var helt vanvittig. Ble tatt ordentlig på senga kan man si. Vanligvis har jeg merket lite eller ingen forskjell når jeg har gjort endringer på motoren og kanskje økt hk antallet med 40-50 hk. Men dette merket jeg ja :D
Og det tyder jo på at både tuningen og wiseco stemplene funker som fjell også. Vet iallefall nå at jeg har gode marginer å gå på ved å kjøre på 1,4 - 1,5 bar :)

Jeg trodde du hadde 420hk omtrent i motor jeg. Uansett så håper jeg den boostcontrollern din stabiliserer seg på 1,3 og ikke 2,3 :wink:
 #355419  av FireWalk

hmsilset skrev:
FireWalk skrev:

Jeg trodde du hadde 420hk omtrent i motor jeg. Uansett så håper jeg den boostcontrollern din stabiliserer seg på 1,3 og ikke 2,3 :wink:
Hadde 350 hk på motor når jeg benket den første gangen. Det var med orginalt innsug, orginale kammer og kamdrev. 350 hk var det meste vi klarte å skvise ut av den da. Dvs, kunne ha fått ut mer men det hadde blitt som å forsøke å mate inn mer luft med slegge. Restriksjonen da lå vel primært på kammene. Også har vi jo spøkelset rundt cylinder 3 ang innsugsmanefolden også da.

Satte på ATS racing innsugsmanefold, og byttet til HKS 264 kammer på innsug og eksos, samt HKS justerbare kamdrev, som jeg har fått justert med perfekt overlap. Var og fikk mappet om igjen bilen med disse endringene og fikk da opp 418 hk på hjula på den målingen. Men fikk ingen utskrift da. Måtte betale ekstra for utskriften og det syntes jeg var litt drøyt når bilen allerede stod på rullene (1200 kr skulle de ha bare for å trykke på print knappen).

Men har en her i ålesund med ruller, og en kompis med en 300zx skal få benket sin der om en måneds tid. Så da snakket han om at vi kunne få et "pakketilbud" oss to da, så får vi målingen for 700 kr hver. Det kan jeg leve med. :)
 #355420  av hmsilset

du har slitt en del med den motoren, men skjønner det om det er så mange hester :D

700kr er meget fin pris da! Ser ut som du kan ha den råeste mr2n med skilt på i landet om du når 420hk+ på hjula!
Blir ihvertfall på topp 3 lista :D
 #355424  av FireWalk

hmsilset skrev:du har slitt en del med den motoren, men skjønner det om det er så mange hester :D

700kr er meget fin pris da! Ser ut som du kan ha den råeste mr2n med skilt på i landet om du når 420hk+ på hjula!
Blir ihvertfall på topp 3 lista :D
Har vel gått i alle fellene som er mulig å gå i. Snublet, kommet meg på bena igjen, forsøkt noe nytt, osv. Har kostet skjorta å komme frem til noe som faktisk fungerer og tåler påkjenningene. Men nå har jeg jo en motor som går som en klokke og som burde tåle det meste. :)

Er det noen som har noe oversikt over hvilke biler som har hvilken effekt? Hadde jo vært litt morro å kunne sammenligne deler og ytelse osv, hva som viser seg å fungere best i tandem osv. Om andre har kommet frem til samme resultat, eller om folk har forskjellige erfaringer. :)
 #355447  av TrustNo1

Heftig den bilen din ja :)

Kunne du gitt ett ca estimat på hva det ville kostet å bygge opp en slik motor (kanskje ikke like heftig, men noe i nærheten)? Har ingen umiddelbare planer om å starte noe slikt prosjekt, men går å leker litt med tanken å bygge noe rått. Har alle muligheter i og med at jeg ikke er avhengig av å ha bilen i drift samt jeg har ett forholdsvis godt utstyrt verksted.

Uansett, skulle jeg startet på noe slikt så måtte jeg hatt noen litt mer erfarene enn meg å støtte meg på, og kjenner desverre ingen av de i nærområdet :/
 #355499  av ad92

Du er bra gal det skal du ha :lol: :lol:

HÃ¥per du og motoren overlever morgendagen med de trykket der.

Synst min er lett på ræva nå som det er vått og småkaldt. Tørr ikke å tenke på hvordan din er, holder vell så godt i rattet at knokene er hvite og svetten renner fra alle utganger.
 #355799  av FireWalk

motoren er bygget med smidd innmat, lavere komp osv. Så den burde ikke ha noe problem med å kjøpe på det trykket der egentlig. Men jeg har lagt meg litt under for sikkerhet skyld. :-) holder bra i rattet ja. Man får seg en kjipp når det slipper i 4 giret.. :) men for å svare på spørsmålet over: vanskelig å si en sum. Totalt har jeg brukt rundt 200.000 på å trimme bilen min. Med deler, montering av sprut og dynojustering av motoren etterpå. Må har jo jeg prøvd litt forskjellige deler osv, så man burde jo klare å få det en del rimligere. Om man bare går for innmat, turbo, eksos, bensin system, ic og sprut. Jeg har jo plusset på med banke sensor system, ekstern boost controller, vann/metanol innsprut, overhalt girkasse, racing clutch, ny highflow oljepumpe, bredbåndlambda system, masse overvåking osv..
 #355803  av predator

Helt villt.. :lol:
Neste turen jeg skal til ålesund skal jeg kontakte deg i forveien, for og høre om jeg kunne fått sitte på en runde...
Hadde vært helt sykt, samt en meget god innspirasjon til og skaffe meg en ny motor og begynne selv.
:mrgreen:
 #355811  av ad92

Var å balanserte dekka mine på dekklageret, der kom jeg i prat med en kar og han kjente deg litt tror jeg. Han sa du var oppi 500 000 nå. :lol: Da mente han sikkert hele bilen da :)
 #355813  av FireWalk

bare å ta kontakt. Skal alltids få sitte på en tur :) ad97: er nok ikke så langt ifra nei. Betalte 160.000 for bilen.. Kastet vekk ca 20.000 på motoren før jeg solgte den i deler og kjøpte ny motor som jeg brukte 200.000 på totalt. Også kommer jo 4 forskjellige sett med felger, hel-lakkering, styling, strober, undercarkit, stereoanlegg, understell bytte med dempere, stag, foringer, styrekuler, hjul lager, bærekuler, interiør, nye lykter, ny front rute osv osv. Uhyggelig å tenke på hvor dyr den bilen er blitt med tiden. Men så er det jo mye morro og :)
 #355814  av ad92

Men så er det jo mye morro og :)
Vell invisterte penger da vertfall! :)
 #355869  av FireWalk

tja.. Finnes desverre langt mer fornuftige ting de burde vært investert i. Den sluker jo bensin også. 98 octan. Sjekket nett banken i går kveld. På 5 dager hittil denne måneden har jeg brukt ca 1800 kr på bensin.. :p så deg på statoil her om dagen når jeg kjørte forbi forresten :) forbruker vel en del bensin du tenker jeg. Hehe..