TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stolt, ny, førstegangseier av en MR2 mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #356144  av fyhninfo

Hei

Har laget meg en profil her i den anledning jeg har kjøpt en 2000 MR2. Har vært en drøm og eie en 2 seter, cab med midt montert motor.

Jeg har letet litt rundt på forumet og ser jo at mk3 ikke er overrepresentert =P

Men slike dager vi har på sørlandet nå, er det jo vannvittig deilig og kunne "ta av taket", samt at MR2 er jo en fantastisk morro bil å kjøre (hadde Hyundai Coupe, 1,6 før MR2'en)!!

Skal få tatt litt bilder av bilen og legge inn på register tråden.

Knall gul, med TTE eksos, gule skinn seter med brodert MR2 i "nakken", hardtop (i bilen farge, men vurderer en matt sort lakkjobb for å "bryte" litt), øyelokk på frontlyktene og TTE spoiler.
Har litt lyst på et body-kit og muligens en turbo, da vil jeg eventuelt opprette en prosjekttråd =)

Starter denne tråden for og "bli med" på forumet og se hvor aktivt dette forumet er.

Tar gjerne imot tips om hva jeg skal være ops på fremover og hva jeg burde sjekke nå (rett etter kjøp, kjøpt hos forhandler så jeg har garanti) og jevnlig.

HÃ¥per jeg kan bidra litt her og at andre kan hjelpe meg =P
Jeg har forresten fått detaljert utskrift av relèboksene ( 4 stk, motorrom 1, motorrom 2, dash og bagasjerom), så hvis det er av ønske kan jeg scanne og laste opp de utskriftene.
 #356148  av hmsilset

Hei, velkommen til den harde kjerne i Toyota miljøet :D Gratulerer med ny bil! garanti er kjekt å ha.De begynner å bli noen år mk3 også nå, så for å virkelig være sikker på bilens stand ville jeg hatt den inn på en naf test.Da vet du akkurat tilstand på bilen, og kan buke garantien om det er noe galt.
 #356151  av inzane2012

gratulere med ny bil og velkommen som medlem :) er nok det mest aktive toyota forumet i norge vil jeg tørre å påstå, samt at det er vel så og si bare hyggelige folk her inne ;)

om du leiter litt så finner du og mye informasjon om MK3 utgaven, og om det skulle vere noe er det vel bare å spørre så får du fort svar :)
kan anbefale deg å søke etter litt tråder om motoren på di tidligste mk3'ene da disse har hatt en del problem med motoren...
 #356234  av fyhninfo

Tusen takk :D Det føles veldig bra ut =)

Det høres veldig bra ut, skal få en full sjekk på bilen ja.

Jeg har lest om disse problemene på motoren. Så jeg må være påpasselig med oljenivå.
 #356305  av mailman1

Er vel egentlig få entusiaster som kjøper ny-bil. Er vel der problemet ligger.
Så bilene må få synke litt i pris før dem ender opp her. MK3 har vel også litt omstridt utseende. Litt love to hate, "frisørbil". Men jeg liker dem mer og mer hver gang jeg ser dem.
Når mange her inne betaler mer penger på oppgraderinger enn på bilen i seg selv, og koser seg med å skru. Så forsvinner poenget med å bruke mye penger på nyere bil.

Men.. skal ikke feie alle over en kam. Jeg tipper flere og flere mk3 kommer i entusiast sirkulasjon så snart dem blir noe billigere.
 #356428  av mailman1

Sjef bil "for your honest no info" ? fyhninfo

Har alltid syns nesen er så høy i forhold til mk1og2. Men det er kanskje disse reglene om at en skal være skånsom mot fotgjengere når en krasjer med di. Som .. skjer hele tiden... :D

Den var kul i gul! :)
 #356433  av fyhninfo

Takk takk mailman1 :) Synes og den passer seg veldig godt i gult :)

Er enig med deg med nesen. Den slutter veldig plutselig, men det kan jo rettes med et body-kit :P hehe, ja de forbaskede fotgjengerne.... :P
 #356446  av MR2-Dag

Grattis med fet og morsom bil!

Ser du allerede er obs på det med oljeforbruk, noe som også har vært et problem på min '00 modell. Såpass at jeg i skrivende stund er midt i et bytte av shortblokka for å få bukt med problemet. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, bytter svinghjul og clutch i samme slengen og får shinet og renset litt deler hist og pist.

En ting som kan være smart å sjekke er om pre-katalysatorene i eksosmanifolden er like hele, da disse har hatt en lei tendens til å smuldre opp så små biter av de har blitt sugd inn i motoren igjen. Det kan du sjekke ved å skru ut lambasondene og lyse nedi der med en lommelykt for å se om de er like hele. Det ville jeg gjort først som sist, siden det kan være ganske kritisk og ifølge mange fører til havari.
 #356708  av fyhninfo

Takk takk MR2-Dag =)

Det høres jo veldig greit ut å få gjort noe mer når man alt skifter den =)

Det fikk jeg oppleve, at pre-katalysator elementet løsnet på hø side og lå å blokkerte eksosen i for-potta. Oppdaget det jo med en gang og fikk diagnosen hos verksted. Selger hos forhandleren jeg hadde kjøpt hos sa da med en gang at de skulle ta regninga. Måtte bytte manifoild og for-potte. Fikk verkstedet til å sjekke ve side og den så hel og pen ut.