TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• turtallet steg til 2000rpm mens jeg fylte bensin ? merkelig.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #356320  av FireWalk

mailman1 skrev:Jeg får aldri støt i meg fra karroseriet på mr2'n. Men fra mazdarati 626'n så får jeg det konsekvent. Er det noe galt en eller anna plass da eller?
kommer an på om du har stoff seter eller skinn seter, hva slags materiale som er brukt i stoff setene eventuelt og hva slags klær du har på deg. Grunnen til at du får støt er DEG, og ikke bilen :p når du sitter og gnisser deg mot et stoff sete bygger du opp statisk elektrisitet i deg selv. Akkurat som når du gnir en ballong mot hodet så lades den, og du kan derfor feste den i taket. Når du går ut av bilen og tar på karoseriet jorder du deg selv og da hopper elektrisiteten over og du får støt :P

Det er derfor brann ved fylling av bensin alltid forekommer hos unge mennesker og ikke gamle. For gamle mennesker må ta seg til karoseriet for å hjelpe seg ut av bilen, mens unge mennesker er så spenstig at de kan gå ut uten å "hjelpe" seg med hendene. Og når de begynner å fylle så hopper gnisten og "pang" :p

Nylon er forøvrig værstingen når det gjelder å bygge opp statisk elektrisitet. Fly-tepper f.eks. Der merker du det eksepsjonelt godt! :p
 #356359  av mailman1

hmm. Er stoff seter ja (er ikke dame, så vet ikke hva slags stoff) :P . Men har jo en jakke med ulltrekk inni. Som helt sikkert er fake. Kan vær den som er synderen. kan være den + setene i mazdaen som kriger litt. Mens mr2 setene ikke bryr seg... Men ok. så det er ikke fare for noe kødd med det elektriske anlegget. det er bra:)

en ting til. du har sett for mye på mythbusters..! :lol: