TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tonny's 1992 Turbo JDM (Solgt)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #353803  av predator

magnesmurf skrev:Var det ikke du som ville fjerne dekslet under bakfangeren? Leste en på engelske forumet at det beste å gjøre ikke var å kappe den vekk, men bare bøye den tilbake og opp. Dette skulle være veldig enkelt og det skulle akkurat være plass til det.
Stemmer det :D Synes det er mye finere uten, iallefall når den er så bulkete som min er. Skal prøve og bøye den oppover før jeg tar endelig standpunkt :D Takker for opplysningen. Skal iallefall ta rusta på den evt før, og lakkere den.
Men vil den ikke bare ligge der og samle rust da? Hvis jeg bøyer den oppover, så vil det jo komme masse drit der etterhvert, og så ruste etterhvet? Er jo ganske så tynn den derre plata.
 #353807  av magnesmurf

Den ligger jo beskyttet til bak eksosen da. Og den ligger jo ikke rett bak bakhjulene. Men det er selvfølgelig også en mulighet for å kappe den av. Men tipper det vil ruste ennå mer...
 #353819  av trd2000gt

predator skrev: Åja :D Synes den gjorde seg på baken der jeg ja.. :mrgreen:
Skal montere den andre også senere (Orginale 94+) da jeg vil tro jeg får påroblemer hos bt med denne pga mangel på ryggelys.
Tror ikke det blir noe problem, ryggelys er nemlig ikke påbudt i norge :p
 #353853  av trd2000gt

Klubbzone skrev:
trd2000gt skrev:[...] ryggelys er nemlig ikke påbudt i norge :p
Hum? Kilde? :D
driver og leser til teorien på billappen for tiden og her om dagen leste jeg i teoriboka om belysning, der stod det i parantes med stor skrift om ryggelys
" (OBS! dette er ikke påbudt i Norge!)"
vil neppe tro at de tar feil, for boka er helt ny.
 #353916  av magnesmurf

Jeg vil tro at den boka tar feil. Bøker har som kjent trykkfeil i ny og ne.. Dessuten leveres ingen biler uten ryggelys. Dette ble vel standard en gang rundt 1960.

En annen sak er lovverket om den enkelte bil. Referer til kjøretøyforskriften:
§ 1-5. Krav til kjøretøy/utstyr i bruk

Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler.
Det betyr at når bilen er levert med ryggelys må den fortsette å inneha dette ved bruk. Dessuten blir nok forsikringsselskapet rimlig grinete hvis du fjerner det.

Så her kan du blir slaktet av både biltilsynet, forsikringselskapet og den som utfører periodisk kjøretøykontroll på bilen.

Er nok bare å smelle på ryggelysene og unngå bråk :wink:
 #353924  av Mr_Storbrua

vet hvertfall at us utgave av mitsubishi eclipse ikke har ryggelys..

Har også hørt at dette ikke er påbudt, men om du har ryggelys så må det virke..
 #353976  av trd2000gt

Mr_Storbrua skrev:vet hvertfall at us utgave av mitsubishi eclipse ikke har ryggelys..

Har også hørt at dette ikke er påbudt, men om du har ryggelys så må det virke..
Det er det jeg har hørt også, bli jo som med tåkelys, du må ikke ha det, men har du det så skal det virke :p

titta på lovdata.no (legg merke til "kan ha" altså ikke "skal ha")

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

RYGGELYS
9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.
9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.
 #354315  av predator

Har gjort litt med bilen i dag. Ikke noe utsenedsmessig, men tatt bort FCD - koblet til ledning til lambdaen - Olje og filterskifte.
Venter fortsatt på de 2 siste sommerdekka. Måtte avbestille der jeg skulle kjøpe først, og bestilte nye hos dekkonline.no.
Leveringstid 7-8 dager :roll:

NOTE TO MY SHELF : Olje/filterskifte v 185.824 km.
 #356673  av predator

Tok av eksosen i dag, da jeg hørte fri eksos.
Trodde HKS brukte sømløse rør jeg gitt, men der tok jeg kraftig feil.
Var små hull hele veien langs rørene.

Blir og bestille ny eksos snart, men har fått innkalling til EU i slutten av mnd, så regner med det tar lenger re tid over dammen enn så.. :roll:

Bilder av Gamle HKS eksosen:
Bilde

Bilde
Sist redigert av predator den 17 mai 2010 10:07, redigert 2 ganger totalt.
 #356681  av stianøverland

det er ikke påbudt å ha ryggelys på bilen, men hvis du ikke skal ha de må de være fysisk fjernet fra bilen. ergo det er ikke lov å ha monterte ryggelys som ikke virker :)

skyt meg hvis jeg har feil, dette er bare noe jeg har hørt :)
 #356689  av predator

Har sjekket det hos BT, og de bekreftet at det ikke er påbudt :)
HKS eksosen går på boss, da innmaten i begge bakerste pottene var rusta bort. Er ikke mye og samle på.
Blir og bestille ny eksos snarest mulig, men er usikker på hvilken jeg skal velge.
Mest lyst på med 2 enderør, men får se. :mrgreen:
 #356730  av predator

Etter timer med "leting" var det denne jeg falt mest for : http://www.roguesystems.co.uk/forms/Product.aspx?ID=311
Noen som har erfaringer med det anlegget?
 #357268  av predator

Ny eksosen ble sendt fra England i dag. Så får håpe jeg får den før den 10 juni, da jeg skal ta turen nordover rundt den datoen :D Skal vel være fullt mulig det...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19