TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger raskt svar, skifte hjulbolt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #356764  av loft

Må skifte hjulbolt høyre foran på min celica 1.8l 1997 mod..På toyota sa han at det bare var å ta en hammer og "meisel" og slå den ut..og så stappe inn den nye..MEN på en Mk2 her på forumet så må han av med calipern og skiva, må jeg også det?! (er virkelig ikke flink på slikt men man lærer så lenge man lever:) )
 #356765  av mr2storbrua

Det stemmer som han sa, bare slå på den. Trenger ikke ta av caliper eller skive, det skal ikke være nødvendig på en MK2 heller, siden hullene i skiva er større enn boltene...
 #356785  av loft

Overrasket meg selv her! :)
1. Av med hjulet
2. 2 bolter på baksiden som holder calipern på plass og viiips var skiva og calipern løs!:) da kan jeg å skifte bremseskive og hjulbolt også..woho moro å gjøre ting selv, 800 kr spart.

Men så hadde jo jeg selvfølgelig ikke mutter så må innom toyota i morgen en tur=)
 #356882  av loft

Hvis jeg ska skifte bremseklossene.. er det bare å "dra de ut"? noen som gidder å forklare?
 #356901  av mr2storbrua

Det greieste er å skru fast caliperen igjen. Så skrur du ut den nederste gjennomgangsbolten på caliperen, slik at den øverste fungerer som en hengsel. Da drar du ut bunnen på caliperen, slik at den kommer på utsiden av skiva. Så er det bare å trykke klossene mot hverandre, så detter de ut...