TrustNo1 skrev:mr2storbrua skrev:2. gen 3S-GTE er ikke så glad i det, fordi da tror ECU'en at det er mer luft i innsuget enn det egentlig er (dumpventilen slipper jo ut lufta når du letter på gassen). Dermed blir bensinblandingen litt fet, og det kan kanskje smelle litt i eksosen. På 3.gen 3S-GTE har det derimot ikke noe å si, fordi der blir luftmengden kalkulert ved hjelp av MAP-sensoren (som selvfølgelig sitter i manifolden, og dermed ikke blir påvirket av dumpventilen), i motsetning til LuftMengdeMåler som sitter rett etter luftfilteret.
aha, takk for ett godt og utfyllende svar 
er det noen måte å fikse det så en 2. Gen funker med en ikke resirk dump da?
fjerne luftmengemåleren og bygge om til map sensor er vel eneste mulighet..funker jo å kjøre med åpen dump også, men bilen kan kvele seg noen ganger hvis du gir mye gass og plutselig tråkker inn clutchen..da faller som regel turtallet så langt ned at bilen dør ut..
men på grunn av luftmengemåleren som sitter rett etter luftfilteret får du ikke den blafre lyden fra turboen fordi all lufta stopper inni luftmengemåleren..
på en motor uten LMM, altså med Map sensor er det fri ferdsel mellom turbo og luftfilter, noe som gir den tøffe blafre lyden i filteret.
på bilen min er det blafre lyd/turbolyd fram til 1 bar..over 1bar trykk er det begge deler, både turbolyd og pop-off lyd.
hadde jeg valgt en annen pop-off som åpner mye tidligere, hadde jeg ikke fått blafre/turbo lyden. Blir nok litt mer slitasje på turboen med en pop off som åpner seint..Men jeg synes det er verdt det
