TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• resirk. dump

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #357696  av Bauf2k

Halla. tenkte jeg skulle ordne det slik at min nye dump resirkulerer, men er litt grønn på hvordan jeg skal få det til. er det noen som har et bilde å vise meg av et slikt oppsett på en ST18? siden det ikke er noe originalt man kan kjøpe,så man må mekke selv.
Har prøvd å søke litt rundt på forumet, men fant ikke noen bilder av et slikt oppsett. kjøpte meg en`NGR type s`dumpventil, likte veldig godt den plystrelyden den skulle lage,men fikk ikke sånn lyd.. fikk beskjed ifra firmaet at jeg måtte ha den på det slakkeste,for så å ha den i resirk. den skulle vist være bra lyd på selv om den var i resirk.
men om jeg har det sånn,da dauer bare bilen.. så har vel ikke anne valg enn å gå over til resirk da. :p
 #357717  av Middelsmann

Orginalt så resirkulerer bilen ladelufta inn i luftfilterboksen.. Å da blir det ingen plystrelyd.
Men bruker du åpent filter ala Kn,apexi osv. så må du lage et utak inn en plass, slik at "dump" lufta går inn i motoren. Har din motor luftmengdemåler, så må lufta gå gjennom denne. slik at riktig bensin kan justeres etter luftmengden inn.

HÃ¥per dette hjalp noe :)
 #357741  av Bauf2k

hm, mener jeg har sett folk som har sveiset en rørstuss på like før turboen til resirk, for det blir nærmest dump'en. så jeg må da lage til en slik rørstuss rett bak luftfilteret og koble på resirk.slange der?
ingen som har noen bilder?
 #357781  av Bauf2k

så det er ikke mulig å få kjøpt noe som er modifisert for akkurat dette? har seriøst ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem får å få den resirkulert. jeg forstår jo hva som må til,men hvordan jeg skal gjøre det er en annen ting :roll:

edit: fant denne linken http://alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?f=49&t=20996
på bilde nr 2. så må altså sveise på der.. nå er jeg veldig grønn på alt som har med sveising å gjøre, er det å få tak i et 2" rør og sveise på da?
 #357920  av Middelsmann

Du får dra innom en mekanisk bedrift eller nokka sånt. Få dem til og sveise et utak på et rør. Eller lete på nett om du finner noe ferdi. Sjekk ebay.com, turbofunn.no osv..
Husk bare å monter denne rørbiten før luftmengde måleren. slik at bilen ikke "hoster" å harker..

Jeg for min del bruker og kjøpe rustfritt eller aluminiums rør hos bilextra. Så sveiser æ det æ trenger i hop..
 #357927  av mr2storbrua

Må ikke lufta inn etter LMM da? Siden ECU'en allerede har registrert lufta en gang? Kommer den inn igjen før LMM blir det jo som om man kjører med ikke resirk-dump...
 #357949  av Bauf2k

ja,tenkte på akkurat det samme. blandingsforholdet er jo allerede registrert da. var lite å finne på ebay.. så får vel dra på et verksted å få det sveiset :)