TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• giring med GT4/CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #35784  av memo

fikk beskjed fra en kompis at jeg måtte spørre om det er "normalt" at det skraper litt i girkassen når man girer FORT..
eller om det er tegn på slitasje..

på min girkasse, når synkronringene var slitte, så skrapte det jo egentlig mest når jeg giret SAKTE... men..jeg vet ikke..

anyone? :)

#35794  av CelicaTurbo

Hvis man virkelig tar tak og river over spaken så vil det skrape ja.. det er ihvertfall hva jeg mener, men slik kjører man bare om man kjører på dragstripen med en BMW i andre feltet?

#35796  av tbergstad

Skraper ingenting i min?..

#35801  av CelicaTurbo

jeg har faktisk ikke prøvd på min bil da, men GT4'en jeg satt på med på Vålerbanen var slik, men så var det fullgass-giring hvor spaken blir revet med all makt også da.. Men, for å unngå skraping er man avhengig av at synkroringene kan gjøre jobben sin, og jeg kan ikke se at dem klarer det når man river spaken inn i gir..?

#35806  av tbergstad

Har faktisk sammenlignet girkassa i min med en subaru impreza turbo -98 mod. Og den skrapet når vi kastet bilen i gir. Men ikke min. Helt topp girkasse :wink:

#35826  av CelicaTurbo

ah, høres bra ut det da.. som sakt har jeg ikke prøvd min så drastisk men den er meget kjapp uten mostand ved normal giring ihvertfall, bare synd spaken er så lang :)

#35881  av Christian

Kassa mi girer også helt fint ved stessa kjøring :)

#35884  av chris

Christian skrev:Kassa mi girer også helt fint ved stessa kjøring :)
Det gjør faktisk min også :)

#35919  av CelicaTurbo

"stressa kjøring" er jo greit, jeg snakker om å ta tak i spaken og rive over, omtrent som man ville ha gjort om man tok tak i håret til en person og ønsket å rive dette av: tar godt tak og drar allt hva man makter så fort som mulig.. Har ikke prøvd dette på egen bil men kan ikke helt tro at synkroringer klarer slikt uten å gi fra seg en liten anstrengt lyd, men jeg er for glad i bilen min til å herje med den slik :)

#35930  av chris

CelicaTurbo skrev:"stressa kjøring" er jo greit, jeg snakker om å ta tak i spaken og rive over, omtrent som man ville ha gjort om man tok tak i håret til en person og ønsket å rive dette av: tar godt tak og drar allt hva man makter så fort som mulig.. Har ikke prøvd dette på egen bil men kan ikke helt tro at synkroringer klarer slikt uten å gi fra seg en liten anstrengt lyd, men jeg er for glad i bilen min til å herje med den slik :)
ser ikke helt vitsen med å rive sånn i spaken. går jo an å gire styggfort uten :)

#35965  av Christian

chris skrev:
CelicaTurbo skrev:"stressa kjøring" er jo greit, jeg snakker om å ta tak i spaken og rive over, omtrent som man ville ha gjort om man tok tak i håret til en person og ønsket å rive dette av: tar godt tak og drar allt hva man makter så fort som mulig.. Har ikke prøvd dette på egen bil men kan ikke helt tro at synkroringer klarer slikt uten å gi fra seg en liten anstrengt lyd, men jeg er for glad i bilen min til å herje med den slik :)
ser ikke helt vitsen med å rive sånn i spaken. går jo an å gire styggfort uten :)
Nettopp :)

#35972  av CelicaTurbo

akkurat... men når "memo" spør om det skal lage lyd når man girer FORT, hva mener han egentlig med "FORT" da? :)

#36077  av Christian

Jeg tolka det i alle fall som at han skulle gire fort, ikke rive den i gir...men han får svare selv :)

#36301  av Soppen

Har du prøvd å skifte olje. Bilen er skikkelig sær på olje
anbefaler å bruke gl 4 Orginal olje den har jeg best erfaring med. Har prøvd et par andre og har da fått den skrapingen.

#36377  av CelicaTurbo

olje har en god del å si ja.. må nesten bare prøve seg en del frem..