TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• diff. olje pÃ¥ IS200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #359504  av Kimbo

har en is200 2000 modell som jeg skal bytte diff. olje på .

noe spesiell olje ettersom det er vel sperre på disse?
noen som har en ide?
 #359509  av galx

Jeg brukte olje av typen Valvoline "80W-90 GL-5 LS" i diffen bak (samme som i girkassen). LS står for Limited Slip.
Dersom man skal bytte olje i diff'en må man være oppmerksom på om man har LSD-diff eller vanlig diff.
Her er det forskjell på oljen.. Man kan bruke LS oljen på både girkasse og diffen i mitt tilfell siden jeg har LSD-diff bak.
Dem uten LSD-diff bak, kan også bruke "80W-90 GL-5 LS", men helt riktig blir det med oljen som heter Valvoline "80W-90 GL-5"
.....eller et annet oljemerke selvfølgelig :wink:
 #359512  av Kimbo

åssen veit jeg om jeg har enten eller a? :P noe måte å finne ut det på?
 #359540  av Fredrico

Skal være en spesiell kode i chassisnr som indikerer om du har lsd eller ikke. Men denne kommer jeg ikke på i farten. En annen måte er å jekke opp bilen og snurre et av hjulene mens bilen står i fri. Roterer begge hjulene samme vei har du diff, hvis ikke har du ikke. Enkelt og greit.
 #359544  av Amund

Har heile tida innbilt meg at den originale sperra i IS200 er ein thorsen diff, og då blir det feil å bruke LSD olje. :roll:

Diffen tar forøvrigt 1.1l, og toyota bruker GL5 80W90 olje.
Girkassen tar 1.9l, og toyota bruker GL4 75W90 olje.
:D
Hadde tenkt å prøve meg på Redline olje på gir og diff, siden det er så mange som skryter av den..
 #359550  av ErikG

Bruker du LS olje på kassa vil ikke synkroringene dine leve lenge! LS olje spiser gyldne metaller.
 #359554  av Amund

ErikG skrev:Bruker du LS olje på kassa vil ikke synkroringene dine leve lenge! LS olje spiser gyldne metaller.
Var det eg og kom fram til, greit å vite at eg ikkje var åleine med den konklusjonen.

Men kva gjer ein då med SW20 girkasse med lsd?? :roll:
 #359599  av Kimbo

sendte mail til en i lexus oslo og han gikk inn på bilen og så at det ikke var sperre, men at jeg skulle bruke ls-olje allikevel.