TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Carina II 90 Mod 3S-GTE Prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #359745  av hAvard

Heisann.

Har et prosjekt jeg har fått startet en del på nå. Hadde en gammel Toyota Carina II liftback eller hva den heter. Den hadde en 2 Liter (3s-fe) maskin stående i. Har lenge hatt lyst til å hive inn en turbomaskin eller gjøre et eller annet gøy med den når den ble uaktuell å bruke lengre.

Lånte den bort over lengre tid til en kompis av meg, som da tydeligvis ga faen i å peile olje! Fikk da hele bilen tilbake med rådebank og diverse småtteri.

Så da var det bare et par telefoner og få hetet en 3s-gte :)

Siden jeg tenkte jeg ikke skulle legge noe særlig penger i dette prosjektet har jeg foreløpig brukt girkassa som stod i bilen.

Den gamle motoren er nå revet ut og den nye er sluppet nedi. Trenger litt småtteri for å bli ferdig. 3s-gte'en jeg fikk tak i manglet en del småtteri; dvs ECU, LMM, coil, strammehjul til dynamoen osv.

Fremre motorfestet er også gåent. Så hvis noen har noe liggende er det bare å skrike ut!

En ting jeg lurer veldig på er:
Han jeg kjøpte motoren av sa at han tok den ut i fra en st205. Men utifra hva jeg klarer å lese meg til og har sett av bilder har jeg enda ikke sett noen st205 med air-to-air intercooler og LMM... Mens det er plugg til LMM på ledningsnettet og intercooleren er en air-to-air.

Fins det noe sted jeg kan sjekke dette opp med motornummer eller noe i den duren for å se om det er en 2.gen eller 3.gen motor jeg har? Hvis det er en 2.gen har jeg isåfall bestilt feil ECU fra fensport, da jeg bestilte til en st205, siden det var det jeg fikk beskjed om at motoren var fra.

Kanskje den kom med andre intercooler oppsett i japan eller usa eller noe slikt? Noen som vet?
Vedlegg
02062010009halv.JPG
02062010009halv.JPG (142.89 kiB) Vist 890 ganger
02062010011halv.JPG
02062010011halv.JPG (183.24 kiB) Vist 890 ganger
 #359766  av a man in the nude

Turboen tyder i hvertfall på at du har fått en 3s-gte til en st 185. Ser du har en ct 26 turbo på den. St 205 ble levert med ct 20b turbo. Intercooleren er som du sier ikke fra en st 205, men en st 185. Oljefilteret på st 185 er plassert mellom turbo og cat, mens på st 205 kommer du til filteret fra undersiden.
 #359775  av 2fast4u

hAvard skrev:
Fins det noe sted jeg kan sjekke dette opp med motornummer eller noe i den duren for å se om det er en 2.gen eller 3.gen motor jeg har? Hvis det er en 2.gen har jeg isåfall bestilt feil ECU fra fensport, da jeg bestilte til en st205, siden det var det jeg fikk beskjed om at motoren var fra.

Kanskje den kom med andre intercooler oppsett i japan eller usa eller noe slikt? Noen som vet?
Vet ikke sikkert om det kan finnes noe register for motornummer, men det skal være mulig for Toyota å finne bilen
som denne motoren stammer fra hvis du har hele motornummeret.

Som jeg husker i farta så har ST165 3S-GTE nummer fra ca 900 til ca 907 xxxx
ST185 fra ca 908 xxxx og ST205 fra ca 920 xxxx og opp til ca 930 xxxx

:wink:
 #359825  av hAvard

Okay. Takk så langt :)

Får sjekke motornummer i morgen eller noe sånt. Veldig rart at han sier han plukket den ut av en st205. Kan jo hende noen hadde byttet motor på den tidligere en gang i såfall da.

Men da må jeg antagelig ha ecu til en st185 i stedet da? Oljefilteret mener jeg står mellom turbo og dynamo nesten.

For jeg vil ikke en gang få start hvis jeg bruker en 3.gen ecu på en 2.gen motor? Om den i det hele tatt passer på stikk'ene til ecu'en.

Det som var så rart er at en bekjent av en kompis av meg har en st185, og han kom innom med bilen, og den hadde water-to-air intercooler, men jeg trodde ikke st185 kom med det.

Om det viser seg at jeg trenger ny ecu nok en gang er det kanskje omtrent enklere å bygge noe datasprut system?

Noen som har erfaring med datasprut på original 2.gen 3sgte? enkelt? dyrt? mye effekt å hente i forhold til original ecu med eventuel chip?

:)
 #359831  av stianøverland

st185 carlos sainz kom med water to air ic :)

motoren du har skaffet deg er mest sansynlig en 2.gen fra st185 gt four. tror neppe det kan brukes ecu fra 3gen, da 2gen bruker mapsensor.
 #359832  av mr2storbrua

stianøverland skrev:tror neppe det kan brukes ecu fra 3gen, da 2gen bruker mapsensor.
Omvendt, 3.gen bruker mapsensor :P

Men tviler egentlig på at kontaktene passer...
 #361544  av hAvard

Liten oppdatering. Har nå funnet ut at det må være en motor fra en st185 gt4, så fikk feil ecu fra fensport. har funnet en kar som har det jeg mangler i dag :D

motoren er på plass oppi bilen, så fort jeg får ecu så er det oppstart. blir antagelig å returnere ecu'en jeg kjøpte av fensport og bestille noe annen moro til motoren eller bilen i stedet. Noen som har noe forslag?

tenker på bremser, men hadde jo vært gøy med chip til motoren eller noe også kanskje. hvis det har noe for seg?