TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Corolla 1,6 SR 5

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #359845  av BVG
 
Noen som kjenner til denne Corolla modellen fra 1980, hva de er verdt i noenlunde et pent eksemplar. Har kommet over en med lav km stand, og relativt lite rust. Denne har standard motoren, ikke GT motoren med 124 hester. Er den verdt investeringa ? Er ikke akkurat mange av disse igjen rundt om kring som er hele... Har sjekket at slitedeler er å få tak i.
 #359846  av ke25-toyoglide
 
Vanskelig å prissette noe en ikkje vett km, utseende og tilstand på.
Men en plass mellom 10 og 20.
Viss bilen er "perfekt" stand med 20000km på telleren og plastikk på dørene ennå, bare et par steinsprutskader, så er den nok verdt litt mer, men normale biler som ikkje er opprusta så en plass mellom 10 og 20.
Bruksverdien derimot er sååååå mye høyere.
Har den tidsriktige alufelger, sjalusi eller andre spesielle ting så trekker det selvfølgelig opp.
 #359852  av harared
 
Har selv eid en og det du bør sjekke nøye er rust og atter rust. Hjulhus og dempertårn bak har en tendes til og bli kjeks i løpet av årene. Kan føre til rustskader også i gulv på sikt. Det lille faste vinduet bak førerdøren er også en artig sak da det lett begynner og lekke vann der.
Ellers er lavt oljetrykk vanlig sak på T motoren, men kan få tak i oppgradert pumpe.
Prisen må du nesten vurdere selv ut i fra tilstand og hva du vil gi for en.
 #359856  av rx300
 
Prisen på en veteranbil er det som noen er villig til å gi for den, og noen er villig til å selge den for :) Et helt umulig fasitsvar siden bilene er så forskjellige, historikk, tilstand, original/ikke original..

Husk at rust koster ENORME summer å reparere, med mindre du har store mengder tid og kunnskap selv. Du kan kjøpe en billig til 5-10.000 for å spare penger, men så koster det 50-100.000 å reparere den skikkelig, i forhold til å kjøpe en til 40-50.000 som er strøken og som noen vil hevde er for dyrt for en slik bil.

Hvor stor er en fisk? :)
 #359857  av BVG
 
Den har gått 59.000 km, har ingen grunn til å tro at det er tukla med. Eneste rusten jeg har funnet er noen små påbegynte flekker helt på utsida av kanten på hjulbuene bak, og litt på de små vinduene bak dørene på begge sider. Det er så lite at det ikke skal være noe problem å ta det før det blir værre, såvidt jeg kunne se var det ingen rust i hjulhus og dempertårn eller lignende. Er også noen småbulker på taket, av kosmetisk karakter. Nåværende eier visste ikke hvordan det hadde skjedd, og han sier den har stått inne på vinteren og kun brukt om sommeren. Og glassene på baklyktene var litt sprekt og teipa sammen, går jo fint å kjøre med og den var nylig EU godkjent for 2 år med de lyktene på. Problemet er at de er tomt for slike lykter på lager, så de må skaffes evt via veteranklubb el. lignende. Det som er med slike biler er at deler er litt ymse hva som finns på lager, da endel deler ikke produseres lenger(bl.a. Calipere, Baklykter). Prisantydning ligger litt høyt syns jeg, det kommer nok av at det er veldig vanskelig å finne disse bilene i god stand lenger. Er priset til 49.000, er jo litt stivt men det skyldes nok som sagt at de er sjeldne å komme over nå. Det som trekker opp er lav km stand og at den er i god stand, tross noe småplukk som nevnt. Sa han var bydd 40 for den og hadde avslått det, og med det dere antyder her nå så er den iallefall ikke teknisk verdt så mye som 40 heller. Er jo en veldig artig bil da, med litt sjel over seg. Den står på veldig fine felger, tror det er stålfelger men passer godt til bilen syns jeg.
 #359860  av ke25-toyoglide
 
59000km. er lite, men med de smådefektene som du nevner, så høres 49000.- veldig mye ut.
30-40 kanskje, viss den er veldig bra under. For å finne det ut, så må den på bukk og bruke tid på å se under. spesielt i støtdempertårn (i toppen)
Men viss han nekter å selge for under 49, og du er villig til å gi det, så er det bare å kjøpe.
Ikkje mange av de med så lav km. (ingen?)
Har du i tillegg et personlig forhold til en slik bil, så er det nok ikkje så mye å lure på.
(første bilen du hadde var akkurat lik og samme farge-------)
 #359865  av Brasse
 
Sikker på at den kun har gått 59k? Korleis var slitasjen på pedalene?
 #359888  av BVG
 
ke25-toyoglide skrev:59000km. er lite, men med de smådefektene som du nevner, så høres 49000.- veldig mye ut.
30-40 kanskje, viss den er veldig bra under. For å finne det ut, så må den på bukk og bruke tid på å se under. spesielt i støtdempertårn (i toppen)
Men viss han nekter å selge for under 49, og du er villig til å gi det, så er det bare å kjøpe.
Ikkje mange av de med så lav km. (ingen?)
Har du i tillegg et personlig forhold til en slik bil, så er det nok ikkje så mye å lure på.
(første bilen du hadde var akkurat lik og samme farge-------)
Gir ikke 49 for den, tenkte maks 40 men siden han ikke virker villig til å selge den for det spørs det. Ha litt is i magen såfall, tviler på han får solgt den til over 40 uansett. Skal jeg kjøpe den kommer jeg til å ta en NAF test før jeg evt kjøper, siden jeg ikke er noen utbredt hobbeymekaiker engang så må jeg det for å sjekke den under og skikkelig ellers som du sier.
 #359889  av harared
 
Er den hvite som har ligget ute for salg det er snakk om?
Nye deler eller brukte til denne finner du alltids i utlandet eventuelt bygge om litt.
Prisen virker høy, men hvis det er noen som vil gi det så er det opp til dem.
Som sagt den rusta du ser kan du gange med 3 så får du rett forhold, men den kan jo være krutegod denne.
 #359890  av BVG
 
harared skrev:Er den hvite som har ligget ute for salg det er snakk om?
Nye deler eller brukte til denne finner du alltids i utlandet eventuelt bygge om litt.
Prisen virker høy, men hvis det er noen som vil gi det så er det opp til dem.
Som sagt den rusta du ser kan du gange med 3 så får du rett forhold, men den kan jo være krutegod denne.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22097596
 #360046  av tojo2
 
Ville gått for den der hvis jeg var ute etter en slik bil (ut i fra bilder og det som er sagt om den)

Enkelt regnestykke :
En slitt bil til 20 + 20 i rustsveis + 20 i lakk blir 60

Sitter igjen med en slitt pen bil

Den hvite til 50 + 10 til baklykter, rustrepp, voks og XO

Sitter igjenn med flott bil i god stand

Skal du bredde , bygge om understell og forstilling , bytte motor og gir , skifte interiør og slikt uansett , er den billige det beste valget
 #360106  av ke25-toyoglide
 
Var slettes ikkje dum den, og er enig i å heller kjøpe en dyr bil og legge i litt til småplukk, enn å kjøpe en billig å påkoste rustsveis/lakk+++.
Men altfor ofte er de som dyr også i behov av lakk grunnet litt rusta hjulbuer+skjøter ,flasset lakk ++.
Men viss denne er like bra under som utpå, og bildene ikkje lyger, så er den nok verdt sine 40, viss du er på jakt etter en slik bil. 49 ser eg ikkje føre meg.
Då kan du få masse ann morsomt. (RX7, BMW 745, mitsubishi starion++++)
Men er du sikker på at det er en sånn bil du vil ha og vil ha lenge, så er det en av de beste eg har sett på LENGE.
 #360109  av rx300
 
tojo2 skrev:Ville gått for den der hvis jeg var ute etter en slik bil (ut i fra bilder og det som er sagt om den)

Enkelt regnestykke :
En slitt bil til 20 + 20 i rustsveis + 20 i lakk blir 60

Sitter igjen med en slitt pen bil

Den hvite til 50 + 10 til baklykter, rustrepp, voks og XO

Sitter igjenn med flott bil i god stand

Skal du bredde , bygge om understell og forstilling , bytte motor og gir , skifte interiør og slikt uansett , er den billige det beste valget
Godt sagt. Dette er en sjelden bil for en som vil beholde den i hovedsak original og ta vare på den slik, ettersom den er er urørt og i flott stand. Ombygging vil bare senke verdien på den, og er bortkastet i forhold til å kjøpe noe billig og bygge opp.
 #360211  av kaos
 
Og vips står denne bilen på tunet mitt. Har hatt fleire sleke bilar og veit godt kor rustplaga dei er. Særs i golv, hjulbogar, innerskjerm, støtdempartårn, plateskøytar og igrunn heile jævla bilen ;)
Heldigvis var denne i like bra stand som selgar påpeikar, rust er ikkje eit tema. Har aldri sett eit sveiseapparat. Unikt!
Sidan bilen kun har sine 59000km på tellaren seier det seg nesten sjølv at bilen køyrer som ny og at interiør og alt er svært bra.
Einaste minuset med bilen var eit svært bulkete tak.

Kjem vell ein liten logg på bilen etterkvart. Hint: Recaro, Sparco, 3tg, gt-detaljar, senk og ymse jdm snacks. Meeen bilen vil fortsatt framstå som eit flott "originalt" eksemplar.

Til dei nysjerrige... Bilen kosta under 40.
 #360214  av Brasse
 
Gratulerer med pen bil, Kaos! 3TG blir skamgromt!