TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ustabil MR2 etter clutch eller dekk bytte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #360187  av Issate

Kjøpte MR2 MK2 i vinter.
Da kunne jeg slippe ratte og den dro verken mot høyre eller venstre.
Men etter at jeg byttet clutch og fra vinter til sommer dekk, ble den plutselig veldig ustabil.
Er ikke noe bestemt vei den drar, er som om servoen plutselig lever sitt eget lille liv :S
Kan mekanikere ha vært uheldig med noe når han byttet Clutchen, eller er det at jeg byttet til sommer dekkene ?
Vinter dekkene er litt større en sommer dekkene.
 #360188  av Supramk3turbo

Det er nok mest sannsynlig dekkene dine ja. Hva slags dim/bredde er det på dekkene, er nok sporing du kjenner. :D
 #360191  av Issate

185/55-r15 foran og 225/50-r15 bak.

Husker ikke størrelsen på vinterdekkene.
Men merker også noen gang at når jeg har svinget lett mot høyre eller venstre, så liker bilen gjerne og holde svingen etter at jeg har rettet opp rattet :S
Var ikke slik før jeg fikk byttet dekkene eller clutchen.
 #360193  av marlboro1310

tror spranget mellom dimensjonen du har foran kontra bak er det som konstruerer ett problem her, vet at MR2 optimalt sett skal ha en tanke bredere dekk bak enn foran, men her er det ganske stort sprang...
Siden du beskriver at disse probleme ikke eksisterte på vinterdekkene så er det problemet her, vinterdekkene er sikkert de standard 6x14"foran og 7x14"bak standard MR2 felg, dimensjon sikkert 185\65-14 foran kombinert med 195\65-14 bak (evt 205\65-14).

Prøv en tur med ett sett alternative sommerdekk med bedre kompatibel dimensjon. Går tilslutt ut ifra at du har fått balansert sommerfelga skikkelig...

:wink:
 #360196  av Issate

Har dessverre ikke 2set felger :(
Så fikk bare byttet dekk på felgene, men mener og husker at vinter dekkene vare 195/55-15. Både bak og Foran.
Vet at de skal være forskjellig dim, men som sagt fikk dekkene med på kjøpe :P
Blir og bytte til 17" neste sommer, men hadde bare lyst og vite om det var noe med bilens mekanikk som var feil.
 #360199  av marlboro1310

med 195\50 eller 205\50 vil bilen oppføre seg bedre tror jeg da...

#360206  av marlboro1310

På mine gamle 7,5x17" som jeg brukte på min Mk2 hadde jeg 215\40 fremme og bak. Skal du ha 235\40 på en 7" felg tror jeg du vil få en stygg bul på dekk-kanten, tror optimalt sett at 205\40 foran og 215\40 bak på en 7" felg er best.

og for guds skyld...husk at å overdrive med ekstreme dekkdimensjoner og felg for den saks skyld, ødelegger mere kjøreprestanda enn å forbedre den på MR2en...

#360216  av sindrejl

marlboro1310 skrev:På mine gamle 7,5x17" som jeg brukte på min Mk2 hadde jeg 215\40 fremme og bak. Skal du ha 235\40 på en 7" felg tror jeg du vil få en stygg bul på dekk-kanten, tror optimalt sett at 205\40 foran og 215\40 bak på en 7" felg er best.

og for guds skyld...husk at å overdrive med ekstreme dekkdimensjoner og felg for den saks skyld, ødelegger mere kjøreprestanda enn å forbedre den på MR2en...

Regner med du ikke mente 235/40/17 er ekstrem dekkdimensjon ;) Vil vel påstå at 215/40 og 235/40 er ganske optimalt til org mk2

Men til "Issate": Du bør ha 8" felg bak da for å få et pent utseende.. dra til en lokal dekkforhandler sånn at han kan prøvemontere felger for deg før du kjøper .. korrekt innpress er viktig på disse bilene for å få det skikkelig pent :)
Angående førsteposten din er det dekka dine som er utslitt eller av dårlig kvalitet siden bilen din er så ustabil.. Du har nok også litt liten bredde på dekka foran
 #360288  av marlboro1310

nei, 235\40-17 er på ingen måte en ekstrem dimensjon, i rake motsetning særdeles vanlig...men da må man ha felger som er bredere enn 7" for at det skal se presentabelt ut som jeg sa, og som du også påpeker.
 #360291  av ke25-toyoglide

En annen ting er at viss du skal ha 215/40 foran og 235 bak bør du sikkert gå ned i ca 35 profil for at dekka ikkje skal bli større bak enn foran. (rulleomkrets og høyde)
Uten at eg vett hva som er originaldimensjoner, og hva som er normalt på den bilen.
 #360312  av Issate

Tusen takk for alle svar :)
Skal se om jeg finner felger jeg liker som både selges i 7,5" og 8" :)
og er nok ikke dekka som er slitt, tror det bare er at de er for smale foran :(