TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljesøl fra Ã…nding pÃ¥ IS 200 kompressor

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #360633  av flashback

Har akkurat kjøpt meg en 2001 mod IS 200 med tte kompressor kit. bilen har rulla 115 000. den var passert 90 000 når den fikk kompressor på.
Er redd for at dette ikke var ett røverkjøp. Det kommer mye! olje ut Åndinga til motorn når jeg ligger opp mot max hastighet. (det måtte jo testes:p)
åndinga går ikke inn i luftfilteret, det er flyttet, så det har sikkert skjedd før.
skal være tatt ut 210 hk på hjulene. men det kjenner jeg at det ikke er. kan tenke meg at det ligger rundt 205hk i motorn som er vanlig med ett kompressor kit. ladder på et trykk på 5psi, er vel ca o,34 bar.
kan tenke meg til at det er stempelringene?

er det noen som har vært borti noe lignende? eller har peil på dette her?
 #360635  av Amund

Hei,
Det er riktig at ladetrykk ligger på ca 0.34 originalt, og at dette gir 205hk.
Når det kommer store mengder olje ut veivhus ventilasjonen, så tyder det på stort trykk i veivhuset. Som kan skyldes dårlige stempelringer. hvordan er trykket der når motoren går på tomgang? (kjenner du lett om du skrur av oljelokket mens motoren går). Er det stort oljeforbruk og?
Hadde tilsvarende problem på ein 3S-GTE motor eg hadde, og der var ringene boss... :roll:

Er det induction kit på den, eller har den original TTE boks? og er det et av de tidlige eller seine kompressor kit'a?

Dersom du nettopp har kjøpt bilen, og den har vert sånn heile tida, så burde det vel vere ein sjans for å heve kjøpet?

Er det forresten denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21733776
(siden km stand var identisk)
 #360636  av csstian

Dette er gammelbilen min.Jeg som har montert kompressor. Dette var selgeren klar over.Han ringte meg etter en kompis av meg var oppe for å skulle kjøpe den.Da han sa at det kom olje ut der så sa jag til han at han ikke måtte kjøpe den,at det mest sansynelig hadde skjedd noe med stempelring eller stempel.Da ringte eieren med å lurte på hva han skulle gjøre.
Han leverte da biln inn på et verksted å fikk di til å kontrolere dette.Di hadde sagt at det var kompressorn som sugde olje ut av veivhusslangen,å det var bare å sette den ut i friluft så var alt iorden.Men var litt skeptisk på dette siden jeg ikke hadde noe oljesøl da jeg hadde den.Jag sa da at di måtte ta sylinderlakarsjetest og kompresjonstest.Det hadde di gjort og alt så bra ut der. Dette kan ikke jeg bekrefte,bare det eieren sa til meg på telefon.
 #360638  av flashback

det er ikke bilen på finn :) er på auto db kode:1107343

det er tatt kompresjonstest og de fant ikke noe galt med motoren. vet ikke om de har tatt sylinderlekarsjetest.
men synes det er meget merkelig at åndinga spytter ut olje enda den er satt ut i "friluft"
kompressoren kan jo ikke suge fra åndinga når åndinga ikke er i nærheten av den.
har hatt bilen stående å gå, men det er ingen tegn på trykk i blokka.

lurer litt på om han som hadde bilen før meg har prøvd å hente litt mer power ut av bilen, og d kan skyldes noe med det.

ikke lett å bli klok på :s
 #360639  av csstian

Det var når slangen sto i luftfilterboksen at di mente at den hadde sugd olje.Men syns det var rart.Tror ikke han har tatt ut noe mere hk enn det jeg har gjort.Den var bremset til 218 hk på hjulene på 0,5 bar trykk. Å det er ikke anbefalt å ta ut mere før du bytter stempel og råder.
Men spruter det ut olje fra veivhus når du gir gass så er det trykk i bunnpanna,det er jeg rimelig sikker på.
 #360641  av Amund

Det er ein del som kjører nermere 300hk med original innmat. Såvidt eg kan lese meg til, er det to ting som tar livet av ein 1gfe motor: turtall og dårlig mapping.

Uansett så har du nok problem med høgt trykk i veivhuset siden den spytter olje ja...
 #360644  av flashback

men der er ikke trykk når jeg går på tomgang, er det som er så merkelig. kommer bare når jeg presser bilen i høye gir. det skjedde når jeg kjørte fra en bmw :D skjer ikke når jeg presser høyt turtall i 1-4. gir. virker som det skjer nå oljetempen stiger til 110 grader og jeg nermer meg toppfart.
0.5 bar laddetrykk??
bilen har bare 5 psi nå, det tilsvarer bare 0,34 bar

har du et nummer jeg kan ringe deg på? :)
 #361035  av Zupra

alpinelexus skrev:hvordan er oljetempen når du presser den på 1-4 gir? synes 110 grader hørtes mye ut og den må jo presses hardt "en god stund" for og oppnå toppfart. hvordan er det med oljekjøler på bilen??
Er enig med alpinelexus her. Synes tempen hørtes meget høy ut. Ville absolutt vurdert oljekjøler.
vis oljetempen gjentatte ganger er kjørt 110 og oppover så kan det ha skadet noe.

evt. så kan det være en blanding av at det er "litt" for mye olje på motoren, høy temp og høyt turtall.
da er det bare og fikse deg en åndetank og olekjøler så skal problemet være løst.

men som sagt så er denne tempen vel høy etter min smak.
 #362907  av Radial

Hmm... kan lite om is200, men hva om en vakumslange fra innsuget dytter ladeluft nedi bunnpanna....er det teknisk mulig på disse?

Hadde trøbbel med dette på en gammel volvo jeg hadde...der var en Enveis-ventil mellom innsug og blokk gått dunken, så det ble pressa 1 bar ladetrykk nedi bunnpanna...blåste istykker pakningen i bakkant av veiva og.. :) morro gitt ;)