TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lyd i mk3 MR2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #35720  av @lpher

Lovte Jan-Erik jeg skulle hoste opp noen bilder av en 'enkel og grei' bassløsning som vi utførte for en kunde for ei god stund sia... :-)

Here they are....

PS! På disse bildene så er det ikke montert 'topper' på skruehodene...noe som bør gjøres om anlegget skal vises frem :-)

@lpher
Vedlegg
BRS - MR2 - MK3 bass - 03.jpg
BRS - MR2 - MK3 bass - 03.jpg (86.95 kiB) Vist 4423 ganger
BRS - MR2 - MK3 bass - 02.jpg
BRS - MR2 - MK3 bass - 02.jpg (92.15 kiB) Vist 4423 ganger
BRS - MR2 - MK3 bass - 01.jpg
BRS - MR2 - MK3 bass - 01.jpg (99.8 kiB) Vist 4423 ganger

#35888  av jan-erik

Takk Alf!

Ikke mye bagasje rom igjen der gitt :(

Jeg hadde tenkt å montere sub-en i lokket til bagasjeluken der. På den måten kan jeg fortsatt få inn en del bagasje. Mulig jeg må forsterke lokket litt. Blir jo ikke noen kasse til sub'en, men tror jeg kanskje må ofre litt lyd for å få brukt den knøttlille bagasjeplassen som finnes. Er jo bilens eneste bagasjeplass, hvis man ikke tar med reservehjulsbrønnen foran som man kanskje får stappet en sovepasse nedi.

#35916  av @lpher

jan-erik skrev: Takk Alf!

Ikke mye bagasje rom igjen der gitt :(
Nei..du kan så si.. ;-)
jan-erik skrev: Jeg hadde tenkt å montere sub-en i lokket til bagasjeluken der.

På den måten kan jeg fortsatt få inn en del bagasje. Mulig jeg må
forsterke lokket litt. Blir jo ikke noen kasse til sub'en, men tror jeg kanskje må ofre litt lyd for å få brukt den knøttlille bagasjeplassen som finnes. Er jo bilens eneste bagasjeplass, hvis man ikke tar med reservehjulsbrønnen foran som man kanskje får stappet en sovepasse nedi.

Not a good idea...dessverre....som tidligere nevnt så er free-air subber en fantasi som div. bilstereoprodusenter skal ha oss til å tro fungerer...noe det definitivt ikke gjør...

Da ville heller en liten aktiv sub, festet inne i selve 'bagasjerommet' være en bedre løsning..skulle jeg tro :-)

Dette...og ett kurant frontsett skulle nok gjøre susen tenker jeg ;-)

@lpher

#35978  av Speeder

Hva med å erstatte reservehjulet med en slik liten hendig flaske med "reservehjul på boks" ? Bør jo i det minste gi plass til en sovepose til:D

#36079  av Christian

Speeder skrev:Hva med å erstatte reservehjulet med en slik liten hendig flaske med "reservehjul på boks" ? Bør jo i det minste gi plass til en sovepose til:D
Det har jeg gjort, måtte ha forsterkerene der :) Dessuten smetter ikke jekken under likevel :roll:

#36145  av @lpher

Reservehjul på boks er matcho! ;-)

@lpher

#36249  av Christian

Egentlig trenger jeg ikke boksen heller, for om jeg punkterer går felgen til hel**** likevel med 35 profil :roll: Under kjøring selfølgelig...

#36255  av jan-erik

@lpher skrev:Not a good idea...dessverre....som tidligere nevnt så er free-air subber en fantasi som div. bilstereoprodusenter skal ha oss til å tro fungerer...noe det definitivt ikke gjør...

Da ville heller en liten aktiv sub, festet inne i selve 'bagasjerommet' være en bedre løsning..skulle jeg tro :-)

Dette...og ett kurant frontsett skulle nok gjøre susen tenker jeg ;-)

@lpher
Hmm. Har ikke plass til kasse. Da må det jo være bedre med en sub som spiller free air enn ingen sub i det hele tatt :D ? Ellers så kan jeg jo gjøre bagasjerommet tettere ved å tette sprekker mm slik at de blir mer lufttett mer som ei kasse hele greiene. Mulig en dum ide, da forsterkeren sikkert trenger litt kjøling også? Men med banekjøring på ACR i sommer med 2000 km kjøring for å bare kjøre på bane der så trenger jeg å få med meg lite granne i bilen.

Ellers så var tilbudet jeg fikk fra deg Alf fristende....

#36270  av chris

Christian skrev:Egentlig trenger jeg ikke boksen heller, for om jeg punkterer går felgen til hel**** likevel med 35 profil :roll: Under kjøring selfølgelig...
Jeg tenker sånn, at hvis jeg punger, så ringer jeg etter hjelp uansett :P

#36332  av @lpher

jan-erik skrev: Hmm. Har ikke plass til kasse. Da må det jo være bedre med en sub som spiller free air enn ingen sub i det hele tatt :D ?
Tja...en liten aktiv sub plassert inne i 'bagasjeommet' vil nok gi adskillig bedre resultat...
jan-erik skrev: Ellers så kan jeg jo gjøre bagasjerommet tettere ved å tette sprekker mm slik at de blir mer lufttett mer som ei kasse hele greiene.
Du får det nok ikke så lufttett som en sub krever er jeg redd...den plast-døra vil nok så å si stå å plapre hele tia...
jan-erik skrev: Mulig en dum ide, da forsterkeren sikkert trenger litt kjøling også?
Akkurat det skal nok gå bra....utrolig hva de tåler om du ikke pakker den 100% inn :-) Altså...at den har noen cm friluft rundt seg..istedet for å pakke den inn i en sovepose... :-)
jan-erik skrev: Men med banekjøring på ACR i sommer med 2000 km kjøring for å bare kjøre på bane der så trenger jeg å få med meg lite granne i bilen.
Tja...du sier noe dær da :-)
jan-erik skrev: Ellers så var tilbudet jeg fikk fra deg Alf fristende....
Thanx...i try to make it as tempting as possible ;-)

@lpher

#40321  av 2kMK3

Er et bra konsept med en lukket kasse på den ene siden. På den måten får man jo faktisk fremdeles inn en liten pose med stringtruser (til fruen) og et par visakort :D Og lyden blir bra. Men to ting som bekymrer meg: Burde det ikke vært et gitter over elementet? Og på mange MK3 hender det at dreneringen i siderommene tetter seg (av løv og dritt) hvilket gjør at det rommet der forsterkeren ligger blir fylt med vann. :shock: (skjedde med den forrige MK3en min).

Jeg har ampen min på samme sted, men har hevet den slik at den ikke ligger så lavt at vannet når den / kablene.

Hvilke fronter anbefaler du, Alf?

#40326  av chris

2kMK3 skrev:Er et bra konsept med en lukket kasse på den ene siden. På den måten får man jo faktisk fremdeles inn en liten pose med stringtruser (til fruen) og et par visakort :D Og lyden blir bra. Men to ting som bekymrer meg: Burde det ikke vært et gitter over elementet? Og på mange MK3 hender det at dreneringen i siderommene tetter seg (av løv og dritt) hvilket gjør at det rommet der forsterkeren ligger blir fylt med vann. :shock: (skjedde med den forrige MK3en min).

Jeg har ampen min på samme sted, men har hevet den slik at den ikke ligger så lavt at vannet når den / kablene.

Hvilke fronter anbefaler du, Alf?
Kommer det vann inni rommene der?!

#40387  av 2kMK3

Hvis dreneringen blir tett, så er det fare for det, ja. Mao. man bør renske disse ved gjevne mellomrom som proaktivt vedlikehold. Eller kjøpe akvariefisk og putte i bagasjerommet :P

#40388  av spkstrp

hehe egentlig litt skuffende av toyota spør du meg :) er jo vant til å bare kjøre rundt uten andre bekymringer enn å fylle bensin *kremt*

#40711  av 2kMK3

spkstrp skrev:hehe egentlig litt skuffende av toyota spør du meg :) er jo vant til å bare kjøre rundt uten andre bekymringer enn å fylle bensin *kremt*
NÃ¥ blir det fylle bensin og mate fiskene. :D