TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp med død mr2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #360818  av BamseBrakar
 
Her om dagen døde min mr2 3sge bare plutselig på motorveien, i ettertid har jeg målt alt jeg finner av sikringer og relèr, bytta fordeler og rotor,
sjekka om coilen er fin (Noe den var) men har ikke gnist. sjekka om det gikk strøm igjenom kabelen til fordeler fra coilen, noe det ikke gjør.
Er det noen som veit om en kabel som det kan ha blitt brudd i, evt hvordan man sjekker om en igniter funker med et mulitimeter?
Eller har en annen god ide på hva det kan være?

Mvh Bamse
 #360819  av predator
 
Hvis coilen var bra, og du ikke får strøm ut av ledningen fra colien, må det jo være den?
 #360822  av mr2storbrua
 
Har du sjekka at coilen er jorda i fordeleren? Hadde dette problemet med carinaen min etter jeg bytta stifta i fordeleren, da hadde jeg glemt å å feste en kabel som viste seg å være jord fra coilen.
 #360829  av BamseBrakar
 
alt er festa der det skal være, men jeg holder også en knapp på ignitern men jeg har 2 coil "pakker" og bilen starter ikke på noen av dem.. det som er litt rart.. begge er jo brukt da så kan være at begge igniterne ikke funker, derfor det hadde vært greit om noen viste hvordan man kan måle seg fram til det hvis det funker
 #360830  av lasse
 
Har du kjørt diagnose?
 #360833  av BamseBrakar
 
nei, men hvordan leser du av kodene.. veit du må ha ett eller annet mellom to poler men ikke hvordan man skal lese av resultatet
 #360846  av stianøverland
 
du skal kortslutte polene "e1" og "te1" i en liten grå boks som det står diagnosis på (høyre bakkant av motorrom)


etter det setter du deg inn i bilen å setter på tenninga(uten å starte motoren)
i høyre hjørne på instrumentpanelet skal det komme opp en liten oransj lampe med bilde av en motor.

denne lampen blinker x antall ganger. hvis den blinker 4 ganger, tar en liten pause å blinker 2 ganger, da vil det si kode 42.

hvis lampen blinker uavbrutt, er det ingen feil som kan spores via diagnose :)


forklaring av hva kodene er finner du på forsiden av forumet under "artikkeler"
 #361189  av BamseBrakar
 
jaja da har jeg vært og feilsøkt. og fant ingen feilkoder. er det ingen steder der det pleier og være brudd eller lingnede på en kabel?
 #361198  av Sven
 
Sjekk pluggen til lamda'en, den har en en tendens til å løsne og smelte på eksosen.
 #361268  av FireWalk
 
er nok ikke den. Da hadde bilen gått fint på full gass pga da er den ikke closed loop lenger men over på tabell. Du har sjekket at den får bensin, og sjekket tenning og den gir ikke gnist? Om coil og tenningsmodul og alt er skiftet må det nesten være trigger signal fra fordeler som mangler. Med gåen luftmengdemåler eller mangel på signal/kortslutning burde den gi feilkode.. Sjekket du tenningsmodulen? Jeg tror det må være tenningsmodulen som er gåen (igniter). Den er montert under coilen. Bytt den så tipper jeg bilen starter..
 #361293  av Sven
 
Problemet med pluggen til Lamdaen er at den smelter så kontaktene kortslutter. Min EFI sikring gikk da hele tiden, men mener jeg har lest om noen som hadde samme feil, men ikke sikringen gikk. Sikkert noen andre ledninger som ble kortslutta. Jeg fikk en feilkode men den stemte ikke. Uansett fort gjort å sjekke. Den skal henge i et festehull på veggen til bagasjerommet.
 #361297  av BamseBrakar
 
coil og igniter jeg bytta til var en brukt som jeg kjøpte med bilen, så kan være den. Får man kjøpt løs igniter? Og er det mulig og teste den med et multimeter?
 #361300  av FireWalk
 
BamseBrakar skrev:coil og igniter jeg bytta til var en brukt som jeg kjøpte med bilen, så kan være den. Får man kjøpt løs igniter? Og er det mulig og teste den med et multimeter?
Du får kjøpt bare igniteren ja. Vet ikke om den kan måles eller hvordan det eventuelt gjøres. Ville satt på en ny colil og ny tenningsmodul. Er jo ikke så mye annet det kan være igrunn.
 #361315  av Xlr8
 
er vell noen som har en coil og tennings modul som du kan prøve?