TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Corolla AE115 7AFE, motorproblemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #361489  av jcberg

Har en 1998 AE115 med 7AFE som går dårlig på flatmark og som såvidt klarer holde farten i oppoverbakker, må bruke tredje gir for å holde 80 i ganske slakk oppoverbakke. Den bruker sinnsykt mye olje og spyr blårøyk når jeg kjører i nedoverbakker/motorbremser, ryker også litt på sletta etter å ha kjørt nedoverbakke. Ryker ikke på kald motor. Den har rullet straks 190000km.

Det også en slags metallisk ulyd rundt det jeg antar er 3k-3.5k RPM, er ikke sikker da jeg ikke har turteller, høres ut som noe metall ala eksosanlegget som vibrerer, lurer på hva dette er (EGR ventlil som henger eller no?)

Vil da helst ha ordnet dette på rimeligste måte, antar at for å få fikset dette ordentlig må motor overhales med bytte av pakninger i toppen, topppakning, stempelringer, kanskje honing osv. Stoler ikke helt på mine egne mekanikerkunnskaper selv om jeg selv synes jeg er ganske flink til å skru og den ene mekanikerkompisen min har ikke tid til å fikse dette for meg, og det skjønner jeg jo så måtte isåfall gjort dette på verksted og da blir det vel fort dyrere enn det bilen er verdt (jeg har egentlig bra med penger, men vil helst få dette til billigst mulig).

Lurer da på å få tak i en byttemotor, problemet er jo at jeg ikke har noen garanti for at motoren jeg setter inn er noe bedre enn den jeg tar ut (selv om det knapt kan bli verre før totalhavari). Noen som har erfaring eller tips? Fant positiv omtale av motorimport.dk via søk på dette forumet, og å bytte motor skal jeg alltids klare selv med litt hjelp. Så det var noen 7AFE inne på motorimport, men frister jo også fælt med mer power når jeg først holder på og regner med det skal være en relativt grei jobb å få 4AGE 140hk eller kanskje tilogmed 4AGZE til å passe (han har en 4AGZE med lendningsnett og ECU til 10k DKK). Noen her som vet om dette er greit å få til eller klink umulig med 4WD girkassa? Evt om drivlinja mi ikke tåler mer enn de 115hk som er der originalt (vil tippe det er 70-80hk i min nå :D) Er vel ikke noe spesielt med min 7afe kontra andre 7afe. Eller bør jeg kjøre safe med 7afe. Tips mottas med takk!
 #361501  av jcberg

Har nå kikket litt, og alle pluggene er hvite av avleiringer ala mager blanding, noe av det verste jeg har sett. Har filt opp pluggene litt og økt avstand fra 0,8mm til 1,1mm, nye plugger straks. Bruker NGK BPR6EYA, samme som står spesifisert i instruksjonsboka :?

På tørr komp test var verdiene som følger:

Syl 1: 12,2bar
Syl 2: 12,6bar
Syl 3: 9,9bar
Syl 4: 12,2 bar

Den moderate økningen på syl 2 kan komme av koksavleiringer eller noe slikt, men verdien på syl 3 er jo helt bak mål. Skal få tatt en våt komp test på syl 3 for å kontrollere om det er ventiltetninger eller stempelring som er gåen. Er det ventiltetninger kan jeg forsåvidt gjøre litt selv.

Dette med pluggene var verre, vet ikke helt hva som kan være årsak til dette, det er MAP sensor på disse er det ikke?

Irriterende at det ikke finnes haynes-bok e.l. til corolla med 7afe.