TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er det flere som...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36036  av Master

... får endel røyk (er vel vanndamp) ut av eksosanlegget/motoren (ikke ut eksosrørene, men på utsiden av rørene) når det er vått ute og du parkerer bilen etter å ha kjørt litt hardt. Samtidig så lukter det litt svidd? Bare lurer på om det er normalt at det lukter litt etter at man har kjørt litt hardt.

edit: den røyken jeg snakker om siver opp og ut ved venstre bakdekk/hjulbue

#36038  av kennethx

Bremse kaliper som henger? Lukter svidd og røyker det...

Men har ikke noe med hard kjøring, bare høy hastighet (80 km/t f.eks)

Grei måte å teste om bremsene henger er vel å utføre en rullende stopp på flat vei. Du skal ikke ha noen "nøkk" i det du stopper helt opp (som om du bremset svakt) Det skal være en helt glatt overgang fra rulling til stillestående.

#36040  av Phantom3D

Når jeg hadde BMW'n min og stoppa på vestby (Kjørt ganske fort ja) så røk det no jævlig opp fra det ene bakdekket. Jeg fikk litt klump i halsen, men det var bare vanndamp på potta ja. :lol:
 #36051  av kake

Master skrev:... får endel røyk (er vel vanndamp) ut av eksosanlegget/motoren (ikke ut eksosrørene, men på utsiden av rørene) når det er vått ute og du parkerer bilen etter å ha kjørt litt hardt. Samtidig så lukter det litt svidd? Bare lurer på om det er normalt at det lukter litt etter at man har kjørt litt hardt.

Blir mye kondens når det er vått ute, og ved kald-start om vinteren, men det gjør jo ingenting. Ellers lønner det seg veldig å la motoren gå enstund, eller kjøre rolig litt, etter at man har kjørt hardt. Da får kjølevannet sirkulert, og siden radiatoren er foran tar det jo litt ekstra tid på en mr2!

#36067  av Master

jeg kjente på potta/rørene og disse var veldig varme og det så ut som at det kom røyk fra dem. Skal ta å sjekke om det kanskje kan være bremseklossene som henger på og siden det lukter litt svidd også - mer når jeg har hatt høy hastighet (80km/t da seff) enn lav hastighet :roll:

#36075  av CelicaTurbo

Om bremseklossene henger såpass at det er et problem merker du enklest ved å ta på felgene etter kjøring og kjenne om dem er varme.. om det er så mye at det ryker burde du kjenne strålingsvarmen fra skiven og felgen bør være ganske så varm.. men ofte vil felge være litt lunken på såpass gamle biler, da ligger klossene såvidt innpå og det skaper ingen særlige problemer annet enn mye støv, kanskje på tide med en overhaling av kalippere :)
 #36095  av erling

Master skrev:... får endel røyk (er vel vanndamp) ut av eksosanlegget/motoren (ikke ut eksosrørene, men på utsiden av rørene) når det er vått ute og du parkerer bilen etter å ha kjørt litt hardt. Samtidig så lukter det litt svidd? Bare lurer på om det er normalt at det lukter litt etter at man har kjørt litt hardt.

Tror ikke det er så unormalt. Min gjør det oxo. :)

#36190  av Tommy

tror ikke det er så veldig unormalt. gjør det stadig vekk på min når jeg kjører litt hard\bruker mye bremser. vil jo bli "damp"\ røyk når skiva kommer i kontakt med vann vil jeg tro...