TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã…pent luftfilter pÃ¥ t16

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #36061  av FalcoN

Har sett på muligheten til å skifte luftfilter til et åpent...men er ikke helt dreven på dette...Noen som har noen tips å komme med? Bilder og forklaringer? Eventuelt linker til site`z....

#36070  av CelicaTurbo

Det er egentlig ikke så vanskelig så lenge det ikke er luftmengdemåler på den bilen din.. om du kunne tatt et bilde av luftfilterboksen og slangen som går til så er det enkelt å se.. trolig har du ikke dette og da er det strengt talt bare å finne et filter med tut som har korrekt diameter, skru ut orginal luftfilterboks og feste konfilteret istedenfor..

#36114  av FalcoN

skal få tatt bilde imorgen.....noen spes luftfilter som anbefales til denne bilen?

#36137  av CelicaTurbo

ingen spesielle anbefalinger, men Apexi er populært, jeg liker best Blitz stålfilter pga en ganske særegen lyd.. styr godt unna King Dragon som det selges en del av her til lands..

#36177  av Kjelliken

:D Er ikke noe serlig hokkus pokkus og skifte til ett slikt filter.
Har prøvd litt forkjellige filtre opp igjennnom årene og kan nok si meg enig med Celica Turbo her at King dragon ikke er å anbefale.
hadde det på forrige bil og var serdeles lite fornøyd med det.

Ellers får du som sagt råest lyd utav Blitz og ram air filtre.
Sansylig så får du mere luft igjennom disse filtrene også. 8)

#36206  av chris

Kjelliken skrev:Ellers får du som sagt råest lyd utav Blitz og ram air filtre.
Sansylig så får du mere luft igjennom disse filtrene også. 8)
Apexien filtrerer visst bedre :)

#36210  av sleeper

du må ha en liten plast dings for og få festet luftfilteret til luftmengdemåleren....
hadde en slik bil før og gjørde det på den... :D

slike overganger får du de fleste steden de selger filter.... bare ta med deg bilen til et sted som selger filter så finner sikkert de noe som passer!

#36217  av CelicaTurbo

chris skrev:Apexien filtrerer visst bedre :)
....når man bruker støvsuger ihvertfall :lol:

#36219  av FalcoN

CelicaTurbo skrev:Det er egentlig ikke så vanskelig så lenge det ikke er luftmengdemåler på den bilen din.. om du kunne tatt et bilde av luftfilterboksen og slangen som går til så er det enkelt å se.. trolig har du ikke dette og da er det strengt talt bare å finne et filter med tut som har korrekt diameter, skru ut orginal luftfilterboks og feste konfilteret istedenfor..
jepps...va d såm du tænkt?
så da e d bære å plukk tå heile denn svarte boksen da?

skulle kanshe vært vaska....men-men...prøvd å vaske bil`n utvendi ista..SOL å fint no 8) men dritt`n satt nå så sinnsykt :evil: må stærkar middla t værks!
Vedlegg
Motorrom.jpg
Motorrom.jpg (103.15 kiB) Vist 3477 ganger

#36236  av CelicaTurbo

Jepp, ifølge det bildet stemmer det som sleeper sier at du trenger en overgang fra luftmengdemåleren (metallbiten med svart plast på toppen som er skrudd til luftfilterboksen).. undersøk med en stylingbutikk om du har noe slikt i nærmiljøet om dem kan skaffe en slik overgang, eventuellt får du eller en kompis sveise til et adapter.. eventuellt hør om noen kan skaffe et kit til din bil som inkluderer filter og adapterplate :)

#36238  av Goose

Sjekk om det finnes noen ferdig lagde insug i usa.
Slik som det er til bilen min en T23, der har injen laget en sikkelig fin rør med plasss til luftmengde måleren osv... En sikkelig sak...

Kanskje det finnes noe til T16. er bare å lete...

Fordellen med slik rør som jeg kjæpte er at du sliper masse jalla mekk, og det ser bra ut, ulempen er pris... men hva betaler men ikke for å få baby'n til å gå bedre? :wink:

#36247  av sleeper

Jeg har sjekket litt etter foskjellige kitt til denne bilen... men det er nesten ingen og få tak i....
vet bare en svensk butikk som selger det....(husker jo selfølgelig ikke add)
men du kan jo leite itter et kitt til en pug mi16 da.... de passer overens!
(en kammerat kjøpte mitt gamle og det passet rett på)

#36273  av chris

CelicaTurbo skrev:
chris skrev:Apexien filtrerer visst bedre :)
....når man bruker støvsuger ihvertfall :lol:
har da sugemotor ;)

#36280  av CelicaTurbo

jeg tror både luftstrømmen og mengden luft er betraktelig forskjellig, for ikke å snakke om real-life støv i forhold til sot som er drysset over filteret fra en hånd :lol: En slik test er så langt fra vitenskaplig som det er mulig å komme, men det kan fremdeles være et bit sannhet i det så klart. Poenget er at man bør være en smule kritisk til slike amatørtester og ikke automatisk godta det som sannhet!

http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

her er fremgangsmåten brukt i testen som alle sikter til når dem sier Apexi er best på filtrering og HKS er værst:

Bilde