TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hurra:D

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #362361  av Majuuush

Fikk godkjent ombygging av mr2'en;)

Betalte en luring med toyotaverksted litt cash, og sedd på f, fikk bilen godkjent;)
men da hadde han skaffa papirene på ombygginga gjennom ledd han ikke ville fortelle om:S

Så umulig er det ikke:)
 #362367  av ke25-toyoglide

Gratulerer, det var gode nyheter :D
Viser at det er mulig, men føler ofte at det er pengene det stopper på.
Er nok mange som kommer til å sende deg PM etter dette. :lol:
Kan fort bli den mest populære mannen på forumet. 8)
 #362370  av marlboro1310

hvor mange titalls tusen måtte du ut med for HK-økning? Tar gjerne imot innslag fra vognkortet på denna,før jeg tror noe som helst haha :lol: .........

:lol:
 #362376  av predator

Gratulerer :)
Gode nyheter for de som lurer på det samme :D
Er det mange godkjente i norge no?
Hvor mange orginale turboer?
Noen som vet?
 #362388  av inzane2012

fikk du godkjent ombygginga med en 3gen turbo motor?? trodde det var så og si umulig, trodde ikke 3gen motoren ble solgt uttafor japan ?
 #362390  av marlboro1310

Jeg bøyer meg i støvet om det kan legges frem noe håndfast i denne saken, frem til da...er det for godt til å være sant! :wink:
 #362396  av inzane2012

marlboro1310 skrev:Jeg bøyer meg i støvet om det kan legges frem noe håndfast i denne saken, frem til da...er det for godt til å være sant! :wink:
hehehehehehehe :)
 #362426  av mralp

Bruksanvisning jeg skrev for endel år siden, her justert for Toyota MR2 turbo:

#
For godkjenning må du gjøre følgende:

1) Skaff en gen2 motor. Godkjenn som 204hp (USA utgaven). Gen 3 får du ikke godkjent såfremt de ikke bevist velger å overse det.

2) Skaff dønn original eksos. Det er spesielt viktig at du bruker original dp etc da det er en kat i denne. Katten lenger bak tenner for sent og du vil aldri komme igjennom avgasskravene med kun den (jeg kjøpte en racingkatt og sveiste inn = funket ikke, kunne brent tusenkronene istedet).

3) Skaff original luftfilterboks og bruk denne! (Åpent filter gir mer O2 inn og dermed feil lamda, selv om CO er ”0”). Samme gjelder for falskluft; sørg for at eksos er 100% tett, om ikke blir måleresultatene feil. (Med ny eksos og katter er CO ofte ~0, du kan da strupe lufta inn og dermed øke CO og dermed senke lambda om den er for høy).

4) Få et verksted til å ta på seg jobben med motorbyttet. Om de faktisk utfører motorbyttet er ikke så viktig, bare de kan stå for det du gjør. Dette er viktig, da BT ofte har krevd at arbeidet er utført av fagfolk, og søknaden vil gå lettere på denne måten.

5) Utarbeid en ryddig og oversiktlig liste over endringene mellom NA og turboutgaven. Du vil ikke få Toyota til å signere disse papirene, og BT krever at forskjellen mellom revisjonene er dokumentert. Derav viktig at et verksted skal gjøre jobben, så disse papirene er signert og stemplet av verkstedet. At du printer ut selv holder ikke.

6) Kontakt ditt lokale BT via brev. Merk, det er ikke SFOOR som tar seg av dette lengre, men ditt lokale BT. BT vil ha det enklest mulig og tryggest mulig. Du gjør da som følger:

Til BT

Fra Arne And

Ang: Søknad om motorbytte - Toyota mr2 199x mod - Regnr nn 12345 - Chassinr nn nnnn nnnnn

Min bil står nå hos Vidar Verksted AS. Motor har gått 250.000km og er moden for utbytting. I den anledning ønsker jeg å bytte fra dagens 2L 3sgt med 156 hp, til 2L 3gte med 204hp. Bilen ble levert med dette motoralternativet originalt, og det er ingen forskjeller mellom revisjonene, ref vedlegg 1 fra Toyota og Vidar Verksted AS. Jeg er klar over at motorbytte kan utløse krav til avgift. Vidar Verksted AS vil foreta motorbyttet, og jeg vil så framvise bilen for teknisk kontroll hos dere, og få endringen skrevet inn i vognkortet.

Vennlig hilsen
Arne And - Mobil 555-11044

7) Vent på svar, og foreta byttet etter BT har sagt ok. Sjekk at bilen oppfyller avgass etc FØR du viser bilen hos BT, og sørg for at bilen ellers er dønn original. Regn med at det tar 6mnder alt i alt, tar ofte en måned eller 2 å få svar fra BT.

!! Hva som må unngås:
Hva det ofte stopper på er at folk ikke tar kontakt på forhånd, ikke får lagt fram forskjellene på en RYDDIG og DOKUMENTERT måte, prøver med gen3 (=krever syklustest etc, jeg har prøvd selv!) og ikke opptrer ryddig. Bruk hodet, følg lista, og sjansene er sterkt forbedret!
#

Nøkkelen er dokumentasjon. Om Majuuush fikk dette, er egentlig resten rutine. Gen3 har blitt godkjent før, det handler kun om flaks :D
 #362445  av JK86

men dersom det finnes en heldig kar(mener og ha hørt om det her inne før) som har klart og få en 3gen godkjent i vognkortet. kan da bt nekte oss andre? og om de kan.. klarer de og seforskjell på min 3gen og en 2gen? grattis med godkjenning..
 #362449  av marlboro1310

La nå ett print fra vognkortet foreligge her før vi gjør noe som helst, kan fort være en forsinket aprilspøk detta...
Høres fremdeles for godt ut til å være sant...

:wink:
 #362455  av mralp

Re JK86:
-> Sorry, hver bil, egen søknad.
-> Referere til tidligere "glipper" = funker ikke, logisk nok. De fleste jspecs er jo regget på falske papirer/"glipp", men det er ikke noe argument som fører fram om du vil ha skilt på jspec supraen din i dag. Å påpeke feil BT har gjort gjør det neppe enklere å få ting godkjent i dag eller framtiden :roll:
 #362457  av mralp

..om de ser forskjell på gen2/3 kommer an på hvem du møter, hos meg spurte de hvor luftmengdemålern var :? Game over! :wink:
 #362458  av hmsilset

Unnskyld, men at ett Toyota verksted godkjenner bilen er vel ikke avgjørende for at biltilsynet skal gjøre det samme? Altså, ingen andre enn biltilsynet kan vel godkjenne sånne ombygginger/papirer.
 #362474  av Morkets

hmsilset skrev:Unnskyld, men at ett Toyota verksted godkjenner bilen er vel ikke avgjørende for at biltilsynet skal gjøre det samme? Altså, ingen andre enn biltilsynet kan vel godkjenne sånne ombygginger/papirer.

Stemmer. Kun merkeverksted kan gi og ta fra en typegodkjenning, men biltilsynet har siste ord UANSETT.
 #362480  av inzane2012

har tenkt litt mer på det du majuuush sier... og er noe jeg ikke helt skjønner, kjente du han fyren på toyota verkstedet som godkjente bilen din? altså, er han en god kompis av deg?? eller har du rett å slett bestukket fyren med å gi han pengene rett i hånda hans??

lurer litt når du skriver dette her:
Majuuush skrev:Betalte en luring med toyotaverksted litt cash, og sedd på f, fikk bilen godkjent;)
PS: vist denne bilen nettopp er blitt godkjent med motorbyttet, hvorfor er den da begjært avskiltet???