TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte til turbo-bremser!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #363341  av Haraldrex

Hei. Hadde mr2'en min på verksted for å hente og montere 20 nye bolter samt bytte to studs som var skeive, og når bilen først var i luften fikk eg en gjennomgang på oppheng og diverse saker. Viste seg altså at eg har litt å gjøre. Men det er no så som så, det skal eg få til.. Det eg lurer på derimot, er hvordan det går å skifte bremseoppsett til slikt som står på turboutgavene? Calipperene såg nemlig ganske ferdig ut. Prøvde å søke litt i forumet på dette (regner med folk har gjort dette før), men fant ingenting.. Noen som kan hjelpe meg litt her? :) Gjerne hvor eg kan få kjøpt nytt / brukt, og hvordan det blir med godkjenning, passform osv?

Takk på forhånd ! :D
 #363343  av predator

Det er akkurat samme bremser på en 92+ turbo som GTI.
Brukte caliptere etc får man kjøpt på e-bay :D
 #363344  av Haraldrex

hehe, okai.. :P mener eg har hørt om muligheter for å oppgradere bremsene hvertfall? Og om det ikke er bremser fra turbo utgavene, hva er det snakk om da? Første innlegg på forumet her og, så beklager min uvitenhet :oops: hehe
 #363357  av inzane2012

bremsene er like innen for revisjonene ja, dvs at bremsene på en 91 GTi IKKE er like bremsene på 92 GTi :)

men di er like på 91 GTi og turbo og 92 GTi og turbo, så om noen skal selge deg kalippere og skyrter veldig på seg at det er turbo bremser, så er det egentlig bare "tull" da di er identiske med GTi'n sine ;)

PS: www.roguemotorsport.com selger orginale overhalte kalippere, og du får igjen litt penger vist du sender dine gamle kalippere tilbake til di ;)
 #363361  av inzane2012

stianøverland skrev:både k-sport og wilwood selger rimelige oppgraderings bigbrake kit :)
men di er vel neppe tüv godkjente til gatebruk vel??
 #363381  av MR2i

K-Sport har TUV-sertifikat med når du kjøper big-brakes mener jeg å ha lest.. Det er det i hvertfall på Coil-oversene til de..

Det er å lese: "Ksports produkter är TUV-, FIA- och ISO-certifierade (delar utav sortimentet)"
 #363895  av Majuuush

Har turbokaliptere og klosser liggende, samt overhalingssett til disse;)
 #364011  av JsrMr2

eg har supra skiver og wilwood caliper og det funker som bare F :D
 #368818  av Haraldrex

Majuuush skrev:Har turbokaliptere og klosser liggende, samt overhalingssett til disse;)
hvor mye skal du ha for disse da? :) Overhalingssett, hva vil det si egentlig?
 #368819  av Haraldrex

JsrMr2 skrev:eg har supra skiver og wilwood caliper og det funker som bare F :D
Nice! Har du fått godkjent dette også? Noen forslag til kor eg kan få tak i dette, linker? :D
 #370552  av Majuuush

4000 kr + frakt?
Overhalingssett er pakningene til calipterne osv osv...
 #370616  av stianøverland

jeg ville gått for bigbrake kitet til Ksport, da det faktisk er et av de få som kan godkjennes!
 #370622  av mr2storbrua

Bare husk at bigbrake-kit krever mye mer vedlikehold enn standard... Og husk å oppgradere bremsene bak også, slik at du ikke får feil bremsefordeling. Er vel 55-45 på MR2 hvis jeg ikke husker helt feil...