TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Suselyd ved gassing?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #358126  av AnaXyd

Har en Celica T20 1996 mod, som jeg her om dagen oppdaget susing fra motor når jeg gir gass. Altså, jeg hører susinga når jeg sitter i kupeen. Susinga er der selv om jeg har clutchen inne eller ute. Susinga er ikke veldig høy, men høres ut som det er noen som sitter å plystrer mer og mer dess mer gass jeg gir.

Hva kan dette være? Vannpumpe? Regreim? Noe annet?
 #358129  av C.s91

AnaXyd skrev:Har en Celica T20 1996 mod, som jeg her om dagen oppdaget susing fra motor når jeg gir gass. Altså, jeg hører susinga når jeg sitter i kupeen. Susinga er der selv om jeg har clutchen inne eller ute. Susinga er ikke veldig høy, men høres ut som det er noen som sitter å plystrer mer og mer dess mer gass jeg gir.

Hva kan dette være? Vannpumpe? Regreim? Noe annet?
Kan høres ut som lavt dynamostøy, har det selv. Er litt kjent blant pioneer spillere. Eller er det høyere hvis du åpner panseret og gasser og hører der?
 #358136  av mailman1

Hm. I mr2'n så har jeg luftinntaket som puster meg i nakken. Spesielt på litt gass når spjeldet er delvis åpent får jeg en susing.

Er ikke bare det du hører da?
 #358352  av AnaXyd

Hm, jeg kan prøve å ta ut strømmen til spilleren, for å se om det fremdeles er der. Har en 2DIN Pioneer som koster over 10k, så den BØR jo ikke støye syntes jeg!

Men om det skulle ha vært noe annet enn anlegget, hva kunne det ha vært?

Det kan også være luftinntaket ja, jeg ble bare litt nervøs når jeg hørte den lyden her helt plutselig.
 #361735  av AnaXyd

Sjekket litt ang. denne merkelige susingen idag, og dobbeltsjekket at alt av jording og slikt er 100%. Jeg hører faktisk ikke susinga på utsida av bilen, kun på innsiden. Syntes den har blitt litt høyere siden jeg postet her sist jeg, så hva kan det være?
 #361791  av loft

Jeg har samma greia, regner med det er støy fra dymoen i det at jeg får en lav lyd som kan sammelignes med kompressor..altså høyere m. mer gass. (pioneer spiller)
 #361822  av AnaXyd

Hmm, da skal jeg dobbeltsjekke og ta ut kontakta på spilleren neste gang. Får nemlig ikke skrudd den helt av, ikke som jeg vet om! :O Men om en SÅ dyr spiller lager støy, så tror jeg at jeg klikker! Det må være noe annet... Spesielt når jeg syntes støyen har økt..
 #362912  av Radial

AnaXyd skrev:Hmm, da skal jeg dobbeltsjekke og ta ut kontakta på spilleren neste gang. Får nemlig ikke skrudd den helt av, ikke som jeg vet om! :O Men om en SÅ dyr spiller lager støy, så tror jeg at jeg klikker! Det må være noe annet... Spesielt når jeg syntes støyen har økt..
Dynamostøy har ingen verdens ting med spilleren å gjøre, sånn egentlig :) Sitter ingen filtere på spillerene som fjerner dynamostøy.

Det som derimot kan være galt, er regulatoren på dynamoen din.
Dynamoer på biler etter 1970 genererer egentlig 12-18v vekselspenning (avhengi av turtall og belastning), men blir spenningsregulert& likerettet (og ofte glattet ut med en kondensator) i Spenningsregulatoren.
Når dynamostøy oppstår plutselig, så er det veldig sansynlig at likeretter/kondensator begynner å bli dårlig.

Jobba en del på Torshov Bilrek. hvor vi får inn Pioneer,Sony og Alpine med "dynamostøy" hele tiden, hvor vi får bekrefta fra service-avdelingen gang på gang at feilen er dynamoen på bilen (gjerne en gammal opel eller ford).
 #363433  av AnaXyd

Aj, om dette stemmer så forklarer det jo en masse! :) Takk for knallsvar!

Hvorfor er det da "kjent" at en del Pioneer spillere har mer støy enn andre? Men da skal jeg sjekke ut dynamoen min, og se hva jeg får gjort. Hadde et lite elektronisk "uhell" hvor jeg klarte å jorde en 35mm2 kabel som var kobla på dynamoen. Endte jo opp med sveiseeffekt, og hovedsikringa røyk. Kanskje dette klarte å røske opp litt i dynamoen?
 #363475  av Phinex

Kan det være lagrene i dynamoen? Hører selv litt plystring fra min, men den kommer og går, og bare på tomgang. Med en gang jeg gir gass blir den borte. Kanskje reima?