TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• cluch problemer etter gatebil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #363134  av avaasdf

hadde et pådrag, når ejg gira fra 2 til 3 gikk den ikke i 3 og jeg måtte force den tilbake i 2.

Når jeg pressa inn cluchen kjørte jeg bare vidre i andre som om cluchen ikke var inne..

snakker vi pumpe eller? hvordan skal jeg gå frem?
 #363135  av Supramk3turbo

Kan være pumpa, eller om du har en lekasje et sted.
 #363345  av Shaggylaggy

avaasdf skrev:hadde et pådrag, når ejg gira fra 2 til 3 gikk den ikke i 3 og jeg måtte force den tilbake i 2.

Når jeg pressa inn cluchen kjørte jeg bare vidre i andre som om cluchen ikke var inne..

snakker vi pumpe eller? hvordan skal jeg gå frem?

Hørtes veldig ut som clutch pumpa. Sjekk bremsevæske nivået. Vipp litt på gummi mansjetten på clutchpumpa nede på girkassa (er den som pleier å være defekt) hvis det kommer væske ut der, må den skiftes. evt. kan det også være master pumpa. litt usikker på hvor den sitter på mk4. enten ved siden av master pumpa til bremsene, eller inne ved clutch pedalen.

Siden det er under banekjøring, og det var varmt, så kan du ha fått en vapor lockpå clutchen (væska har kokt, og dannet luft i systemet) da må du bare lufte clutchen ;)
 #363504  av avaasdf

hum, har feilsøkt litt nå. Veskenivået er bra, og når jeg åpna lufinga mens motoren gikk kom det veske som bare det så pumpa virker bra? Så da er det vel selve cluchen som er fuck. Skal ejg kjøpe ny på toyota eller? er jo ikke en turbo bil..
 #363512  av Supramk3turbo

Høres jo ikke ut som et clutch problem egentlig, så lenge den biter godt, å ikke slurer på noen måte så er den sikkert fin. Det at den er vrien å få i gir er jo da enten girkassa di, eller at clutchen ikke frier skikkelig ut. Begynn med å lufte litt, sett på en slange bit på luftenippelen type vakum slange, 10-15 cm, løsne nippelen fyll opp med clutch veske, å pump noen ganger på pedalen, så du får byttet ut litt veske, å eventuelt dytta ut litt luft :D pass på at ikke beholderen går tom. Stram nippelen igjen. Å fyll opp til riktig nivå i beholder :D

Om bilen går eller ikke har ingen betydning, da det eneste som påvirker clutch pumpa er foten din på clutch pedalen :D
 #363524  av avaasdf

når bilen går på tomgang lager den slurelyder av seg selv liksom :/ hum, min polske mekaniker lufta mens jeg pumpa clutchen og da kom det veske. men bare nå mororen gikk doh.