TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Celica '96-'98 - god og problemfri førstebil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #361252  av johndani

Hei!

Jeg er ute etter å kjøpe min første bil, og har spart opp penger i en stund. Toyota Celica er en av de bilene som frister mest. Jeg har forstått at dette er ganske pålitelige og slitesterke biler, og få problemer med. Stemmer dette?

Det er eventuelt en Celica mellom '96 og '98 som er aktuell, pga. prisen. Men før jeg gjør noe mer, ønsker jeg gjerne å høre deres erfaringer med denne bilen :) Er den så problemfri som enkelte skal ha den til?

Holdt på å kjøpe Hyundai Coupe, men ble sterkt frarådet den, og anbefalt å se på Celicaer - selv om de har kjørt lenger enn en Coupe til samme pris :|

Prisnivået jeg prøver å holde er ca. 70 000 kr.
 #361271  av Zepticon

johndani skrev: Holdt på å kjøpe Hyundai Coupe, men ble sterkt frarådet den, og anbefalt å se på Celicaer - selv om de har kjørt lenger enn en Coupe til samme pris :| .
De gammle Coupe'ene ser ikke ut imo. GÃ¥ for celica!
Prisnivået er grunent Toyotas driftsikkerhet og at den holder seg prismessig.
Hyundai er vell på nivå med toyota med dagens biler, men de gammle bilene deres er ikke noe å skryte av.
 #361392  av Middelsmann

Kan anbefale celica på det sterkeste. Har sjøl kjørt en celica 2.0Gt 1994mod i flere år uten problemer. Har nå en GT4 st205. Men styr unna 1.8litern, lite fres, plaga med oljeforbruk, ventil tikking, rådebank osv. 2 literan til toyota e skuddsikkere motora med Yamaha teknologi :)
 #361414  av lexusmann

Hadde aldri noe problem med 1,8 literen jeg hadde jeg...jada, lite fres som beskrevet her men behøvde ikke gjøre noe med den utenom vanlig vedlikehold....når det er sagt så var den relativt ny da jeg hadde den, var en '96 modell som jeg hadde fra '98 til 2003...
Sist redigert av lexusmann den 17 jul 2010 11:03, redigert 1 gang totalt.
 #363498  av chainy

Selv har jeg en 97' mod 1.8 l og er strålende fornøyd.
Kunne godt vært litt mer krefter i den, men slike ting kan jo enkelt fikses på.
Og som nevnt over, rust på dører er en vanlig sak når det gjelder disse modellene.(om noen har noen rustfrie dører til en t20 så skrik ut)
Men som sagt, en flott bil som holder i lang tid. Min har nå gått 240 000km og fungerer fortsatt som ny. (Kan dog ha noe å gjøre med at motoren ble overhalt i '07 og jeg skifta girkasse for noen måneder siden pga. grisekjøring av forrige eier).
 #363551  av sindrejl

Middelsmann skrev:Selfølgelig har ikke alle 1.8 l had problermer, e tross alt nån 100tusen sånne motora i forskjellig toyota modeller. Men dem e ikke så bra som 2 litern. Å nu e ikke Gt modellene så himla dyr lenger :)
samt at de går som en bøtte med drit.. prisforskjellen er ingenting kontra hvor vanvittig mye bedre den 2 literen går.. er kjempestor forskjell..!
 #363698  av larsst185

1.8 literen har da aldri hatt et stort problem med rådebank eller ventiltikking. At motoren blir kjørt tom for olje pga oljeforbruk og dårlig vedlikehold er en annen ting. da blir rådebank o.l en konsekvens av dette, ikkje et eget problem med motoren.
 #363860  av loft

har hatt min 97mod 1.8l i 2 år nå og er kjempefornøyd! :) starter i -30 grader uten problemer, kjekt inni dype trønderlag.
Ellers kjempegod å kjøre og driftsikker. Slitedeler er jo ikke til å komme unna.
 #363871  av Apsis

Hei! Jeg har ingen tvil om at Celica er et meget godt valg, og som Toyota-patriot vil jeg nødig snakke deg fra å kjøpe Toyota som førstebil ;)
Men, kona har eid en Hyundai Coupé -97 i seks år (vil bare forsikre dere om at den ble kjøpt inn da svigerfar hadde mer innflytelse på valgene enn meg ;) ), og den har vært pålitelig og snill som få. 2-literen er også relativt sprek og artig å kjøre.
Når det er sagt er celica penere, har bedre kjøreegenskaper, og du slipper korea-følelsen fra halvgamle hyundaier. ;)

Lykke til med bilkjøpet!
 #363894  av lexusmann

Enkelt valg mellom celica og Hyundai coupe da... :wink: t20 anbefales...hadde som sagt min i 5 år...kjempefornøyd...
 #363931  av Shaggaway

Hadde en AT200 (1.8 ) i 1 år og en ST202 (2.0 GT) i 5 år, begge biler gode og problemfrie. 1.8 literen brukte en del olje (1 liter pr. 1000 km ved normal kjøring etter 150.000 km), ellers ikkeno. Men det var 2.0 GT som fikk frem smilet. 1.8'ern var god å kjøre, men litt kjedelig. Turtallsvillige 175 hk gjorde bilen mye morsomere å kjøre. Så sats på en 2.0 GT ... litt dyrere, men du vil ihvertfall ikke angre på valget (som jeg gjorde etter å ha kjørt 1.8 i noen måneder).