TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Et prosjekt som har pÃ¥gÃ¥tt i noen Ã¥r..... ;)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #362908  av lexusmann
 
Jepp, store bilder...men av de som var passelige så det ut som en flott motor... :wink:
 #363582  av inzane2012
 
ChrisL skrev:
inzane2012 skrev:ooooooooooooh, nice fanger :) hvilket merke er det der?? skal du ha eksos stussen ut i midten nå da?
Racing hart's og jepp, senter eksos
ser meget gromt ut vertfall, bare få en endestuss som fyller skikkelig ut hullet i midten :)
og spent på å høre om den diffuseren gir noen merkbar virkning :)
 #363587  av ChrisL
 
EXS skrev:blir den bakdiffuseren funksjonabel?

sinnsykt tøft prosjekt, skal bli gøy og følge med her :D
Håper det, hele bilen får "flat undertrays" under hele bilen, så vi får se hvordan det går, er i grunnen umulig å si uten enten vindtunnel eller fluid flow programmer..

Men det går jo ann og se på hva andre har gjort over mange år, og prøve å noe tilsvarende.. holde vinkelen mellom diffuseren og bakken riktig osv..
 #363590  av EXS
 
ja målet er vel og få luften raskest mulig ut fra under bilen, vil jo da tro at det vil hjelpe mye visst bilen er helt flat under uten noe som streker, regner med at det blir lagd kjøleslots under motor/eksos o.s.v. det blir jo varmt nok bak der orginalt mener jeg:P
 #363592  av inzane2012
 
EXS skrev:ja målet er vel og få luften raskest mulig ut fra under bilen
jau, få lufta til å gå raskere samt minke lufttrykket under bilen for å øke downforce...
har du en god diffuser med di rette vinklene på "finnene" i forhold til bakken så trenger du ikke så store bakvinger for å få marktrykk, derkmed mindre drag bak bilen, og mer toppfart ;)
 #363593  av ChrisL
 
er egentlig lite luft som blir trekt opp fra området under motoren, så det blir et par små scoop for å dra opp litt ekstra luft opp.. men har jo også ekstra scoop på side inntakene, og uten ic på høyresiden tror jeg ikke kjøling i det området blir noe problem.. det er værre inne mellom difuseren og bunnplata av bagasje rommet hvor eksos potta sitter.. men den blir i carbon fiber, og det kommer til å holde temperaturen nede der også.. og blir det for varmt, vel da er det bare å begynne å kutte kjøle slots og få til bedre ventilering..
 #363594  av Zepticon
 
ChrisL skrev: Håper det, hele bilen får "flat undertrays" under hele bilen, så vi får se hvordan det går, er i grunnen umulig å si uten enten vindtunnel eller fluid flow programmer..

Men det går jo ann og se på hva andre har gjort over mange år, og prøve å noe tilsvarende.. holde vinkelen mellom diffuseren og bakken riktig osv..
[/quote]
Om du ikke har virkelig peil på hva du driver med så kan du gjøre like mye dårlig som godt. Mye av Aerodynamiken er svært ulogisk:D
Vindtunell er definitivt veien å gå! Har sett litt på areodynamikk i et fag på skola og når det blri emr avasnerte former enn firkanter og kuler så er det nesten umulig å forutse hvordan effekten er uten å regne på det:)

Men uansett så ser det jo kult ut, og jeg tror ingen kan ta deg på det med mindre de har utdannelse innenfor fluiddynamikk:D
Sist redigert av Zepticon den 18 jul 2010 02:06, redigert 1 gang totalt.
 #363595  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:
EXS skrev:ja målet er vel og få luften raskest mulig ut fra under bilen
jau, få lufta til å gå raskere samt minke lufttrykket under bilen for å øke downforce...
har du en god diffuser med di rette vinklene på "finnene" i forhold til bakken så trenger du ikke så store bakvinger for å få marktrykk, derkmed mindre drag bak bilen, og mer toppfart ;)
For å skape downforce med bilens kropp på du gjøre det slik at veien luften tar under bilen er lenger enn veien lufta tar over bilen. Diffuser skal øke denne lengden, og om ikke skape downforce, så i hvertfall redusere oppdriften generert av bilens form.
Bilde

De fleste biler ser omentrent ut som en vinge, flat under og buet oppå. Dette skaper løft.
Dersom veien under bilen er omentrent like lang som over bilen, så vil bilen være nøytral.

Drag er et merkelig fenomen å beregne. Og kan som nevnt være svart uberegnelig. En stor vinge kan feks både skape og hindre drag alt etter hvordan formen på resten av bilen er. Er vingen plasert en plass kan den stoppe turbulens, mens 5cm høyere så kan den forsterke den. Og stort sett helt umulig å forutse uten dataprogrammer eller mye regning.

For å ta eksempel i fra bilen tråden handler om så er det ettermontert en list som går runt hele bakruten området. Denne listen kan skape mye drag, Hvor mye den skaper er vanskelig og så, men jeg hdde ikke blitt overasket om det var betydelige mengder, siden den vil hindre luften i å følge den naturlige veien langs taket og over luftboblen bak bakruten.

Men som Enzo Ferrari sa, "Aerodynamics are for people who can't build engines."
 #363596  av ChrisL
 
Zepticon skrev: Om du ikke har virkelig peil på hva du driver med så kan du gjøre like mye dårlig som godt. Mye av Aerodynamiken er svært ulogisk:D

Men uansett så ser det jo kult ut, og jeg tror ingen kan ta deg på det med mindre de har utdannelse innenfor fluiddynamikk:D
Du er helt klart inne på noe der, og det hjelper lite uansett hvor mye en klør seg i huet, glor på bilder og alt det derre uten harde fakta.. men aerodynamik har jo også sine grunnprinsipper, så jeg håper jo på at jeg har fått til noe som er med på å forbedre bilen, og ikke motsatt.. kjipt hvis den plutselig får samme tendensene som audi TT'en hadde til å begynne med... :shock:
Zepticon skrev:Men som Enzo Ferrari sa, "Aerodynamics are for people who can't build engines.
Nettopp derfor det skal en 3,4L V6 Turbo baki også ;)

C
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8