TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Merkelige problemer med elektronikken ....

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #361439  av The Ghost
 
Kjørte med bilen igår kveld og alt var fint med den, men når jeg starta idag så hadde jeg diverse varselslys ...

Lyser at jeg har lav batterispenning noe som stemmer da jeg har målt med voltmeter, det rare er at spenninga går ned når jeg gir gass fra 11.85v og når jeg stopper motoren går spenninga til 12.30v og stiger sakte opp til 12.55v :S

Den gule oljelampa lyser også, har peila olja så har full tank med olje.
Om "viftereima" hadde gått burde jeg vel å hørt det ganske godt ???
 #361440  av Mr_Storbrua
 
The Ghost skrev:Kjørte med bilen igår kveld og alt var fint med den, men når jeg starta idag så hadde jeg diverse varselslys ...

Lyser at jeg har lav batterispenning noe som stemmer da jeg har målt med voltmeter, det rare er at spenninga går ned når jeg gir gass fra 11.85v og når jeg stopper motoren går spenninga til 12.30v og stiger sakte opp til 12.55v :S
Kan være dynamoen er gåen, siden spenningen synker når motoren sviver. Da bruker den jo strøm..
 #361441  av The Ghost
 
Tenkte på det samme, men dynamoen kan da ikke bli ødelagt over natta når bilen står ubrukt ?
Igår var volt styrken helt fin og alt var normalt.

Bilen starter og går fint, men litt redd for å kjøre med den tilfelle noe skulle skje ...
 #361442  av Mr_Storbrua
 
The Ghost skrev:Tenkte på det samme, men dynamoen kan da ikke bli ødelagt over natta når bilen står ubrukt ?
Igår var volt styrken helt fin og alt var normalt.

Bilen starter og går fint, men litt redd for å kjøre med den tilfelle noe skulle skje ...
Skulle vel egetnlig være enkelt å måle. Kan jo være dårlig kontakt på ledningen inn på dynamo. Den må jo ha strøm for å begynne å lade..
 #361443  av The Ghost
 
Får gå ut å undersøke litt nærmere ...
Men rart det at spenninga gradvis øker etter at nøkkelen er tatt ut av tenninga :S
 #361446  av john_e
 
The Ghost skrev:Får gå ut å undersøke litt nærmere ...
Men rart det at spenninga gradvis øker etter at nøkkelen er tatt ut av tenninga :S
Det skjer på all elektronikk, siden strømmen som "ligger ute i systemet" sakte går tilbake til "start" og gir litt høyere spenning med det samme man bruker det igjen.

Jeg har noen ganger problemer med at kontakten på dynamoen løsner, så jeg tror det kan være lurt å sjekke at alt sitter som det skal på den.

Spenninga synker når du gir gass på grunn av at elektronikken som styrer motoren trenger strøm fra batteriet for å fungere, og du får en hel haug med varsellamper når spenninga er for lav, har opplevd det selv flere ganger :)
 #361450  av -magnus-
 
Dynamoen er nok mest sannsynelig defekt. Sjekk kontakter og ledninger og at viftereimen er stram nok. Skal lade opp mot 14V ved et par tusen omdreininger.
Spenningen skal ikke synke ved gasspådrag.
 #361451  av predator
 
Jeg bruker og legge en boss sekk under motorlokk når jeg ikke bruker bilen. Pga regnvann kommer lett inn til dynamoen og gjøre slik at børster osv blir rusten...
Iaefall når den står ute i lengere tid uten bruk... Er en stor faktor til at dynamoene blir ødelagt.
 #361473  av MR2i
 
Batterier med dårlig spenning stiger ALLTID i spenning når det først har blitt belastet og så får hvile. Først vi spenningen stige kjapt opp til påtrykt spenning for deretter å stige noe over dette igjen.
Si du har 12,12 Volt i starten. Du starter bilen. Spenning synker kjapt ned til 11,85 V når motor går. Du stopper bilen etter noen minutter. Spenning på batteriet stiger til 12,1 Volt.. og etter en halvtime til, så har du 12,2 Volt.