TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motoren bremser nÃ¥r turboen lader

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354503  av mr2storbrua

predator skrev:
mr2storbrua skrev:Du kan prøve å resette ECU'en slik at den må konfigurere seg igjen. Ellers kan du sjekke om tenninga er stilt riktig, og kanskje bytte ut tenningskomponente dersom det er en stund siden sist.
Hvordan resetter men ECUen? Er det bare koble fra batteri i en viss tid?
Har skifta alt av tenningsdeler. Fordelerlokk-rotor-ledninger og plugger.
Kan koble av batteriet ja, men da resetter du jo alt annet også. Er en sikringsboks i motorrommet, hvis du fjerner sikringene til ECU og EFI (7,5A og 15A, tror jeg), så mener jeg også at den skal bli resatt..
 #354523  av predator

Tok en innspeksjon på slangene på bilen, og oppdaget at begge slangene til IC var sprukkne. Nesten hele veien rundt også..
Kan det være årsaken til dette?
Kan jo være en unnskyldning til og kjøpe nye blå slanger :P
Hvor selger de det billigst?
 #354528  av donk2k

Luft-lekkasje mellom turbo og motor vil medføre alt for rikt blandingsforhold som igjen fører til "bremsing" (tap av effekt). (Gen2)/(LuftMengdeMåler)

Sjekk samtidig over alle andre vakumslanger og andre steder det kan lekke luft.
 #354529  av James

predator skrev:Tok en innspeksjon på slangene på bilen, og oppdaget at begge slangene til IC var sprukkne. Nesten hele veien rundt også..
Kan det være årsaken til dette?
Kan jo være en unnskyldning til og kjøpe nye blå slanger :P
Hvor selger de det billigst?
Ikke umulig i det hele tatt! Rouge motorsport selger komplett slangekit om du kjører orginal intercooler oppsett
ellers,finner du det også på ebay :wink:

http://www.roguesystems.co.uk/forms/Product.aspx?ID=394

http://cgi.ebay.co.uk/Silicone-Hose-Kit ... 5886e9d07f
 #355195  av predator

Hadde ikke tid til og vente på slanger i posten, så jeg stakk på TESS og kjøpte slanger til IC.
Monterte de, og tok en kjøretur. MEN NEI DA. Bilen er akkurat likens.
Begynner og bli litt lei no.. De få km jeg har kjørt med den har bilen vært mere irritasjonsmoment enn glede.
Skal på ARC eller hva den banen heter på mo da, (som tilskuer) så hvis jeg ikke finner ut av hva det er, hadde noen andre kunna prøvd den da? og kommet med innspill på hva som er galt...
Håper jo inderlig på og finne ut av det før da, men har no mine tvil...
Har jo skifta alle tenningsdeler - tatt av FCD - og skifta slanger til IC, men fortsatt like gale...
Har bestilt ny FCD da. så når den kommer, skal jeg montere den, bare for og se om det blir bedre :roll:
 #355287  av donk2k

Har ikke FCD selv men inbiller meg den bryter (kobles imellom en sensor og ECU) en av ledningene inn til ECU. Kan dette stemme?
Isåfall, skjøtet du dette tilbake til sånn det skal være orginalt når du fjernet FCD? Ellers vil ikke ECU ha kontakt med berørte sensor etter fjerning av FCD..

Har du dobbelt-sjekket alt av vakuum-slanger?
 #355315  av predator

Er 3 ledninger på FCD, Og de kobles alle på map sensoren. Ledningene til den.
Den nye har kommet, blir hentet i morgen, så skal prøve og koble den til igjen , for og se om det blir bedre :)
 #355400  av predator

Bilen er mye bedre nå... Den fjusker når den er kald, ved sakte pådrag. Men når den blir varm, går den som den skal.. Rart det der... :roll: Hvorfor fjuske når den er kald?
 #355463  av predator

Var ute og kjørte en tur i dag. Og alt virket relativt ok, bortsett fra at den fjusker på kald motor.
Da motoren ble varm, skulle jeg teste den litt, og ga full gass. Den ladet til 1.1-1.2 bar, girte om til 3 gir, og den ladet tilsvarende igjen.
Pluttselig hørte jeg poff baki der, så de slangene jeg kjøpte på tess , var ikke noe tess gitt :lol: Jeg kjørte tilsiden på veilommen, og sjekket slangene. De var like hele, men trykket har tydligvis gjort at luften har gått ut ved slangeklemmene.
Tror nok jeg blir nødt og bestille samco blå silicon når lønna kommer :)
Blir da og bestille både til IC og radiator.
Ser det er noen sett på e-bay, men er det andre steder de selges? som evt er billigere, men samme/bedre kvalitet?
 #359007  av predator

mr2mekkern skrev:Hei..
leste akkurat gjennom hele tråden..
Du snakket om feilkode 4+2 altså 42.. Det er hastighetsføleren(Speedometer).. så den har ikke noe med motortrøbbelet å gjøre..

Du skrev også om tre våte plugger og en hvit tørr en.. Er det hvitt belegg på pluggen din vil det si at den sylinderen ikke får nok bensin,
så hold gått øye med den, kan resultere i brent stempel.
Problemet ditt kan være at motoren din går på 4 syl på lavt turtall, men når du gir gass kutter den ut en syl slik at du bare har 3 aktive sylindrer..
Dette vill forårsake den følelsen du beskrev om at bilen gir seg under pådrag..
Men dette er bare en tanke fra min side..
Den burde uansett bli bedre nå som du fikk plugget lamdasensoren på igjen...

Hilsen Øystein
Tar opp en litt gammel tråd jeg, da jeg har problemer med speedoen.
Tror det er dårlig kontakt i kontakten på girkassa.(nåla hopper)
Tenkte og se på det før jeg tar turen nordover til ARC , da jeg regner med det er noen kontroller på veien oppover.
Hvordan er kontakten festet på girkassa? Er det klips som holder kontakten fast? Er den skrudd? Er så vanskelig og se noe nedi der, eller kjenne...
 #359058  av predator

Ingen som vet hvordan speedometer kontakten er festet til kassa ? Har prøvd og sett i BGB og en annen manual, men finner ikke ett bilde hvor man ser kontakten (Elektrisk), kun wier.
 #363631  av w-132

Speedometere er jo ein veier som står neri kassa å som er skrud fast, akuratt som ein mutter som går over speedometerveieren, speedometere er jo ikke eletrisk, det er kunn turtalle som er eletrisk, ijallefall på 2gen.. :) Mvh Stian.hansen
 #363632  av predator

w-132 skrev:Speedometere er jo ein veier som står neri kassa å som er skrud fast, akuratt som ein mutter som går over speedometerveieren, speedometere er jo ikke eletrisk, det er kunn turtalle som er eletrisk, ijallefall på 2gen.. :) Mvh Stian.hansen
Der tar du nok feil Stian.
Det finnes 2 typer på mr2. En med wier , og en med elektrisk signal.
Til meg går det 3 ledninger til en kontakt på kassa.
Har fortsatt problemer med signalet, da nåla hopper veldig. Viser aldri rett. :lol:
Men har inspisert ledninger og loddinga på kontakten, og den er bra. Så må være kontakten på selve kassa som er problemet...
 #363707  av w-132

God dag, er de det jah, eg kjøpte nettopp ny kasse til min mr2 turbo, kassen min røyk på gatebil, eg tok nettopp ud motoren min i bilen så du kan få kjøpe min sånn kontakt vist du trenger det alså, får eg rekne med at den kontakten står på den andre kassen min, eg kjøre 2gen :)
Mvh Stian.hansen