TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 94+ baklykter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #25839  av Master

Noen plass i Norge disse lar seg kjøpe enten ny eller brukt? Må man bytte den plata mellom lyktene? skal på en 90 NA svart

samt hvite blinkers fremme og på siden... er det kun toyota de lar seg kjøpe fra?

#25847  av Dont_Panic

anng. hvite blinkere foran og på siden så får du kjøpt dem på b4you og sånn og, men til dobble prisen av toyota.
delenr. til hvite blinkere fra toyota ligger på en annen tråd i forumet, jeg kjøpte de og det var bare en liten modifikasjon på der du stikker inn pæreholdern (måtte lage sporet litt større), men det var ikke noe problem.
kom på ca 1600kr for to sideblinkere, frontblinkerne og frontrefleksene.
anng. 94 lyktene får du kjøpt dem og på toyota, men vet ikke pris på det, mellomplata følger med.

#25852  av Replik

vil tippe 94+ baklykter m/alt vil komme på rundt 5000,- fullpris fra toyota.
(noen som har eksakt?)
Hvis du skal kjøpe vil jeg anbefale å bestille US lykter, sånn at du kan koble å få doble til park/brems. (flytt over en "dobbelsokkel" fra en av ledningsnettene). Bruker noen dioder så får du tåkebaklys også. var så dum at jeg kjøpte EUR lykter, da er de innerste delvis blokkert.
( tåkebaklyset skal være mindre enn baklyset). Ser ikke fullt så tøft ut..

#25861  av Master

okei, men da får jeg ta en tur innom Toyota å få kjøpt meg noen hvite blinkerser fremme og til siden, så blir det å klare å finne noen us-spec 94 lykter? noen som veit en plass jeg kan få bestillt disse? har kjika litt på e-bay men uten hell. så forresten et komplett border kit der til ca 300 dollar. billig!

#25867  av Replik

US Spec lykter bestiller du også gjennom toyota, bare et annet delenummer.

#25878  av Master

ah, okei:) men hvordan hadde du tenkt at lysene skulle kobles rett der bake? la meg se om jeg har forstått deg rett:

jeg har kjørelys i alle 4 lysene bake samt bremselys i alle? hvordan blir det da å koble slik at jeg får tåkelys i f.eks de to innerste lysene eller ett av dem? du snakker om en diode.. fungerer denne slik at jeg kan koble 2 kretser inn på samme lyset. tåkelyset er vel like sterkt som et bremselys?`hvertfall er det det på min gamle bil (Nissan Stanza) hvor mange "dobbeltsokler" er det i en MR2 der bake? to? følger det med nye sokler når jeg kjøper us-spec lykter slik at jeg kan ta to av de gamle å sette på de nye lyktene slik at jeg får 4 dobbeltsokler?

#25887  av chris

Det som må kjøpes, er to små trekanter helt ytterst, selve lyktene (med pæresokler), senterpanelet (som bare leveres med 94+ farger), ryggelysene, og lås med ny koding etter det jeg har forstått. Kommer på ca 5000 kroner totalt. Markus vet litt mer om dette.

Er ikke alltid folk hos toyota klarer å spore opp alle disse delenumrene, men det er som oftest fordi de ikke gidder. Alt ligger i basen deres :)

#25903  av Replik

De EUR lyktene har du to innerste som tåke baklys, det er 25W pærer. Samme som brems. De nye lyktene du kjøper har komplett ledningsnett med pæreholdere, du må antagligvis flytte over en dobbelsokkel fra det gamle lyktsettet. (de gamle soklene passer inn i de nye lyktene uten mod, må "bare" vri de inn.. spør mer hvis det blir et problem:)

Ledningen fra tåkebaklys bryter kobles til samme pære som indre bremselys. (med en diode i lederetning, slik at ikke varsellyset for tåkebaklys lyser når du bremser). En diode kobles også mellom de to bremselyspærene slik at ikke begge lyser når tåkebaklys er på.

En diode en enkelt sakt en komponent som gjør at strøm passerer kun en vei. Bør (må) tåle >2A ledereting.

Kan komme tilbake tilbake med koblingsskjema hvis du bestiller deg lykter.

US lykter har også røde markeringslys på siden, der EUR lyktene har en GUL "refleks". (den du tar av for å komme til de to skruene på siden).
De gule refkleksene fra 90 er helt like de som kommer på 94+. men kan jo være lurt å bestille nye alikevel. om du vil ha gule uten lys eller rød m eller uten lys der er jo en smakssak.

#36447  av hmsilset

chris skrev:Det som må kjøpes, er to små trekanter helt ytterst, selve lyktene (med pæresokler), senterpanelet (som bare leveres med 94+ farger), ryggelysene, og lås med ny koding etter det jeg har forstått. Kommer på ca 5000 kroner totalt. Markus vet litt mer om dette.

Er ikke alltid folk hos toyota klarer å spore opp alle disse delenumrene, men det er som oftest fordi de ikke gidder. Alt ligger i basen deres :)
Hei,litt gammel tråd dette,men jeg skriver her fordi 8)
Driver å skifter nå jeg.Men mangler lås (der nøklene skal inn).Har skiftet innv.men den ute er jo 4 cm fra utsiden på den nye plata med ryggelys !Ringte toyota og ba dem be stille nå.Søren,dette visste ikke jeg noe om :x Må man altså skifte hele låse?Ser sånn ut...

#36452  av chris

hmsilset skrev:
chris skrev:Det som må kjøpes, er to små trekanter helt ytterst, selve lyktene (med pæresokler), senterpanelet (som bare leveres med 94+ farger), ryggelysene, og lås med ny koding etter det jeg har forstått. Kommer på ca 5000 kroner totalt. Markus vet litt mer om dette.

Hei,litt gammel tråd dette,men jeg skriver her fordi 8)
Driver å skifter nå jeg.Men mangler lås (der nøklene skal inn).Har skiftet innv.men den ute er jo 4 cm fra utsiden på den nye plata med ryggelys !Ringte toyota og ba dem be stille nå.Søren,dette visste ikke jeg noe om :x Må man altså skifte hele låse?Ser sånn ut...
Yep, tror nok du må det ja. derfor jeg skrev "og lås med ny koding" ;) Hehe.