TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ta av nÃ¥l pÃ¥ instrumentene

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #364208  av predator

Skal montere skiver en av dagene. Men lurer på i den sammenheng hvordan nålene på instrumentene er festa? De skal vel bare være å fjerne/ lirke opp med gaffel, men er det spenn i de? Med det mener jeg at , vil nålene blir riktige hvis jeg setter de i nøytral når jeg setter de på igjen?
 #364220  av mr2storbrua

De er bare å nappe av med fingrene... Kan være en fordel å koble til ledningene og sette på tenninga før du setter på nålene igjen, hvertfall med turtelleren.
 #364525  av magnesmurf

Siden jeg har gjort dette en gang allerede kan jeg nok svare.

Å ta de av er ikke noe hokus pokmus, de sitter bare presset på og lar seg løsne med fingrene eller en gaffel, skrutrekker eller liknende.

Når de settes på bør du faktisk koble til speedometer og starte bilen. Legg merke til hvordan viserene satt før du tok dem av. Slik at bensinnivå osv blir riktig.
Det kan være du må løsne viserne noen ganger for å få dette riktig.

Første gangen jeg satte på mine gjorde jeg det på nøytralt instrument som ikke var spenningssatt, det endte med alvorlige misvisninger. Blandt annet på turteller og speedometer.
 #364551  av magnesmurf

Angående forslaget til inzane:
Hvertfall er pinnen som nålen til speedometer og turteller sitter på fjærbelastet, så når du tar av nålene der vil pinnen rotere ca en halv omdreining tilbake.
Derfor det er best å sette de tilbake når du har spenning på intrumentene.
 #364555  av inzane2012

magnesmurf skrev:Angående forslaget til inzane:
Hvertfall er pinnen som nålen til speedometer og turteller sitter på fjærbelastet, så når du tar av nålene der vil pinnen rotere ca en halv omdreining tilbake.
Derfor det er best å sette de tilbake når du har spenning på intrumentene.
OK :) godt å vite, hehe
 #364557  av JsrMr2

på celicaen som eg hadde var det vedligt enkelt. men kan vere en fordel og ta bilde med mobilen menst bilen er i gang så du ser nyaktigt hvor alt stod. og husk og sett på nålene til spesielt turteler menst bilen går.. speedometeret er ofte lurt og kansje kjøre forbi disse farts målerene og se hvor mye feil den viser. men er ikke altid di viser helt rett. men der får du vertfall en grei indikasjon om du må stramme eller slakke litt vist du ikke treffer på første forsøk da :P