TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Shit happends. Slik gÃ¥r det nÃ¥r man er en Hulk.. :p

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #364616  av FireWalk

I dag kom de nye eibach fjærene til bilen, samt ny parkbrems vaier til høyresiden bak. Tenkte at man får da vel begynne med det enkle først. Og det er jo å ta av hjulene. Og som vanlig så er det jo alltid slik i MR2-Verden at det som skal være enklest og ta kortest tid ender opp med å ta lengst tid. Faktisk hele dagen, og sikkert morgendagen også i dette tilfellet.

Fikk FAEN ikke av hjulboltene samme hva. Hadde jo bilen på verksted for noen uker siden for å få montert ny girkasse. De har tydeligvis brukt muttertrekker når de teite til, og sikkert brukt den hele veien også istedetfor å teite til for hånd slik man bør gjøre. For når jeg skulle ha dem av så måtte jeg bruke ALL min makt.. og likevel kom de ikke. Endte faktisk med at jeg KNAKK 2 av boltene tvers av....

Skjønner ikke helt hvordan det kan gå til. SÅ Sterk er jeg da ikke. Misstenker at boltene må ha blitt utsatt for veldig mye moment når boltene ble teitet til så hardt slik at de mistet mye av styrken sin, og ga etter når jeg skulle ha dem av..

Så nå sitter jeg her med bil jeg ikke får flyttet. Tør ikke kjøre rundt med bare 3 muttere, og iallefall ikken år jeg ikke vet tilstanden på de resterende boltene. På andre siden har jeg en mutter som sitter DØNN fast og ikke vil av uansett, og nå er den RUND også... så må vel til å TIGsveise noe på den for å få den av. Så klart har jeg felger med DYPE brønner inn mot mutterene så det blir jo et helvete det og. Kappe felgen i to kanskje? :p

Huff.. for et mareritt!! :?

Håper Toyota har nye bolter liggende og at det er greit å få dem inn. Har aldri byttet slike før men regner med det burde gå greit..
Vedlegg
Bilde1102.jpg
Bilde1102.jpg (340.74 kiB) Vist 597 ganger
Bilde1103.jpg
Bilde1103.jpg (434.58 kiB) Vist 597 ganger
 #364620  av FireWalk

ChrisL skrev:Hadde vært rett på telefonen til gutta på verkstedet som jobbet på bilen sist, og fått dem til å fikse ASAP....
Jepp.. vanligvis, men de har fellesferie så hele sjappa er stengt.. så det blir nok at jeg fikser dette i morgen selv. Koster nok ikke allverden for noen slike studs, men blir nok noen timer arbeid.. :\
 #364637  av FireWalk

med tanke på at jeg hadde satt av dagen til å skifte fjærer på alle 4 så var det ikke spesielt morro å måtte bruke hele dagen på å fikle med de hjula istedet. Nå må jeg rett på toyota i morgen å få tak i 5 nye studs til navet, så da går nok hele formiddagen der, så må jeg inn til nabo komunen hvor lakkereren min har firma for å få hjelp til å få TIG sveiset på et eller annet så vi får brutt opp den runde mutteren som ikke vil ut på noen annen måte. Har forsøkt å varme den opp, fryse den, fryse den OG varme den opp, forsøkt å banke innpå hakket mindre pipe osv. Det funket med de andre, men ikke denne. Etter å ha svettet ut noen liter væske fant jeg ut at det får stå til i morgen så får jeg ta det da. Så da blir vel fjærene utsatt til i overimorgen.. Jammen bra jeg har ferie nå, ellers hadde dette tatt enda lenger tid.. :)
 #364638  av inzane2012

ja er det ikke godt å bruke ferien til noe fornuftig?? ;)
brukte 6 timer idag på å vaske, claye, rubbe og vokse en ganske kjip civic som sårt trenger en hellakkering istedenfor...
skulle egentlig ta en Integra'en til en kompis, men han svarte jo ikke på telefonen så da gikk hele ettermiddagen min på å ta en bil som antaglig ikke kommer til å se så blank å fin ut igjen...
 #364639  av FireWalk

inzane2012 skrev:ja er det ikke godt å bruke ferien til noe fornuftig?? ;)
brukte 6 timer idag på å vaske, claye, rubbe og vokse en ganske kjip civic som sårt trenger en hellakkering istedenfor...
skulle egentlig ta en Integra'en til en kompis, men han svarte jo ikke på telefonen så da gikk hele ettermiddagen min på å ta en bil som antaglig ikke kommer til å se så blank å fin ut igjen...
Hehe.. Du liker den der bilvaskingen du skjønner jeg. Skulle ikke du ta min og forresten? :p
Min var farlig nær lakkboksen isted som du kan se av bildet. Men blir nok ikke lakkert før til høsten ser det ut som. Nå er det sommer og da skal den brukes. Det som skal gjøres av forbedringer/mekking blir dagsjobber i så fall. Med mindre noe uforutsatt skjer slik som i dag. Men pytt! Kjekt å ha noe å dille med :D
Vedlegg
Bilde1101.jpg
Bilde1101.jpg (215.47 kiB) Vist 573 ganger
 #364641  av FireWalk

ad92 skrev:Det er noe som heter at det er hver sin gang, men det skjer jo alltids noe med deg :lol:
Hehe.. ja du sier noe der. Er ikke bare du som har lagt merke til det der. Ronny og sa det her om dagen: Du har faenmeg sånn uflaks du at det er ikke mulig engang. Ting som absolutt ikke skal eller burde skje skjer meg støtt og stadig. :p
Gir aldri opp! Men det er en grunn til at jeg ikke spiller lotto.. :P
 #364643  av lasse

Er ihvertfall ikke store problemet å skifte studsa, har gjort det utallige ganger på min, både foran og bak.
Er bare å vri navet til du ser det er klart på baksida og banke driten ut, den nye setter du inn og drar på plass ved å bruke en mutter :wink:
Men det er jo helt utrolig at de har fått til dette, må jo ha stått med muttertrekker'n ett kvarter og dratt til!!
 #364645  av ArildM

Sykt!
Mine satt som faen de og etter å ha vært på et lokalt dekkverksted på Stjørdal... Tenkte kanskje at verksted og dekkbutikker hadde såpass peiling at det vet hvordan de skal sette fast hjulmuttre :roll:
 #364663  av inzane2012

FireWalk skrev: Hehe.. Du liker den der bilvaskingen du skjønner jeg. Skulle ikke du ta min og forresten? :p
ja er artig det, å se forbedringa på skikkelig oksidert lakk, der den går fra skikkelig matt og livløs til å bli som ny igjen ;)
joda, kan godt komme opp å ta din jeg, når jeg får den siste pakken med surfexHD og racegalze voksen min så kommer jeg, men da må du ordne med kost og losji ei helg ;)
 #364664  av FireWalk

inzane2012 skrev:
FireWalk skrev: Hehe.. Du liker den der bilvaskingen du skjønner jeg. Skulle ikke du ta min og forresten? :p
ja er artig det, å se forbedringa på skikkelig oksidert lakk, der den går fra skikkelig matt og livløs til å bli som ny igjen ;)
joda, kan godt komme opp å ta din jeg, når jeg får den siste pakken med surfexHD og racegalze voksen min så kommer jeg, men da må du ordne med kost og losji ei helg ;)
Done deal. Smirnof og saltstenger, funker det? :p