TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• rÃ¥d ang vektfordeling

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #364830  av EXS

forsker i disse dager på og fjerne hele AC systemet med kompressor og alt og plassere batteriet helt bak i bilen, men hvilkene forholdsregeler bør jeg ta ang batteriet, er jo et 15 -20 kg tungt prosjektil og jeg har ingen bakseter o.s.v (som buffer for bakhodet mitt :P) vurderer og sette det bak hjulbrønnen i høyre side (rett under H baklykt) bør jeg sveise en kasse til den eller vil det holde og montere det med de orginale batterifestetene som står org i motor rom + noen eksta forsterninger selfølgelig ??

er det forresten noen som vet hva et koplett AC anlegg veier sånn ca med kompressor og hele sulamitten. og også hvor mye jobb det er og fjerne dette ???

grunnen til at jeg vil gjøre dette er av den enkle grunnen at jeg vil ha bilen lettere over fordekkene og tyngre over bakdekkene,
bedre vektfordeling rett og slett.....
Sist redigert av EXS den 30 jul 2010 11:18, redigert 1 gang totalt.
 #364833  av inzane2012

vist du tar ut hele ac'n og alt det som tilhører, vil det ikke fort kunne veldig duggete på rutene dine om du får litt fuktighet i bilen, f.eks våte sko, klær o.l??
en annen ting du kan gjøre er jo å få tak i carbon delere da? panser, skjærmer og fanger?

ang batteriet så vil det vel ikke koste deg så mye å sveise inn en enkel boks som det kan stå i så det ikke flakser avgårde i en evt kræsj ?
 #364844  av EXS

inzane2012 skrev:vist du tar ut hele ac'n og alt det som tilhører, vil det ikke fort kunne veldig duggete på rutene dine om du får litt fuktighet i bilen, f.eks våte sko, klær o.l??
en annen ting du kan gjøre er jo å få tak i carbon delere da? panser, skjærmer og fanger?

ang batteriet så vil det vel ikke koste deg så mye å sveise inn en enkel boks som det kan stå i så det ikke flakser avgårde i en evt kræsj ?

må nok sveise meg en batterikasse ja, ang det med AC`en så skulle jeg ikke ha fjernet varmeapperatet , tenkte på den reimdrevene ac kompressoren som sitter i motor rommet
 #364846  av inzane2012

aah, trodde det hang med ac'n jeg :) men får du bilen godkjent vist du flytte batteriet og fjærner ac'n da??
 #364853  av EXS

AC`en er nok ikke noe problem da den ikke har noe med driftsikkerheten til bilen, men er usikker på batteriet
 #364890  av Christian

Sveis en skikkelig ramme til batteriet og bruk i tillegg en batterikasse i plast utenpå. Bilsport kravet sier 8mm bolter med ramme under og over batteriet, det sitter som fy. Mitt er boltet fast i reservedekkbrønnen.

Aner ikke på din bil, men på min supra mkiv veide ac kompressoren 7,5kg, og ac registeret ca 1kg...
 #364906  av EXS

hadde kansje funket og sveist en ramme i flattjern da :)

ble litt usikker på AC`en nå... vet ikke om det er verd jobben bare for og kvitte seg med i underkant av 10kg, regner med at AC registeret sitter i samme området som varme registeret d.v.s. under dashen på passasjersiden en plass
 #364911  av inzane2012

nei, med så lite fjerning av vekt så blir det sikkert ikke den helt store forbedringen... i og med at du ikke bruker bilen som banebil så tror jeg det har lite for seg å fjerne hele ac'n... da kan du heller begynne å spise litt mer salat å slanke deg 10kg ;)
 #364912  av EXS

inzane2012 skrev:nei, med så lite fjerning av vekt så blir det sikkert ikke den helt store forbedringen... i og med at du ikke bruker bilen som banebil så tror jeg det har lite for seg å fjerne hele ac'n... da kan du heller begynne å spise litt mer salat å slanke deg 10kg ;)
hehe, det var min tanke også :P eller i det minste rydde ut alt søppelet fra bilen :lol:
 #364916  av inzane2012

EXS skrev:
inzane2012 skrev:nei, med så lite fjerning av vekt så blir det sikkert ikke den helt store forbedringen... i og med at du ikke bruker bilen som banebil så tror jeg det har lite for seg å fjerne hele ac'n... da kan du heller begynne å spise litt mer salat å slanke deg 10kg ;)
hehe, det var min tanke også :P eller i det minste rydde ut alt søppelet fra bilen :lol:
ja det hjelper nok sikkert på det og ;)