TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av 1990 MR2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #364333  av Noxan8

Hei folkens.

Som dere ser på topic navnet skal jeg nå gå til anskaffelse av en sånn en :)

Lurte derfor på hva dere mener jeg bør se etter å spørre selger om??
tenker på rust, problemer med motor, drivverk o.l

en ting til, trenger denne årgangen av MR2 å stives opp??? eller er den stiv nok fra før?
 #364337  av predator

Om den er stiv nok, avhenger av hva du liker eller ikke liker... Man får jo kjøpt pholyforinger til hele understellet, samt koni / coilovers eller hva man måtte ønske ellers.
Er som Drit it sier her... Somregel er ikke rust problemer med disse bilene, da karosset er galvanisert. Men sjekk Syncringer i kassa, samt oljeforbruk.
Det er masse slike tilsalgs, så ikke ta det første og det du tror er beste..
Ta god tid. Sjekk markedet godt før du handler. Her kan man gjøre ett skikkelig scoop :wink:
 #364343  av lasse

Sjekk innsiden av kanalen helt bakerst ved hjulbuen, her samler det seg ofte mye dritt, når man ser at det er rustbrunt på utsiden, er det ofte fordi det har rusta hele veien igjennom...
Senkesett er forresten et must, kanskje ikke så mye for stivhetens skyld, men ihvertfall for utseendet...
 #364455  av ad92

du må passe på "de 3 store"

synkroniseringene
oljeforbruket
lekasje i t-taket
 #364465  av marlboro1310

lasse skrev:Sjekk innsiden av kanalen helt bakerst ved hjulbuen, her samler det seg ofte mye dritt, når man ser at det er rustbrunt på utsiden, er det ofte fordi det har rusta hele veien igjennom...
Denne er viktig, men går ut ifra Lasse at du mener der sidekanalene ender, altså der bakrehjulbue "starter"...her er det mange som har fått seg overraskelser. Er det rust her, FINNES det rust andre steder også...
Sjekk også for ulyder i forstilling\ understell (enkleste er å se om bilen drar rett frem)...blir for endel lapper om man må oppgradere foringer,raklestag,tårnlagre etc. Syncringene avslører du rimelig greit ved å gire og prøve å provosere dette frem.

Bremser som henger er også en liten "barnesykdom" på Mk2ene, og er bremsekaliptere oppgrader eller overhalt er dette en kjempebonus for deg. De fleste som kjører MK2 kjenner til at bremsene har blitt "hengende", dette resulterer raskt i kast i skiver og det som verre er.
Kjør en stund med bilen, brems og styr...og kjør en liten periode uten å bruke bremsene særlig (bruk handbrekk for å stoppe). Når du går ut av bilen tar du en rask runde omkring og kjenner på skivene, disse skal være slik at du kan holde pekefingeren uten å brenne deg.

Man får fort ett førsteinntrykk av bilen uansett, og har selger dokomentasjon på ting som er gjort\utbedret og bilen kjennes tight og fin tror jeg du er langt på vei. Let en stund, ikke kjøp bare for å kjøpe, markedet har mange gode Mk2ere så still høye krav, for prisene er særdeles lave om dagen...

synes jeg...

:D :wink:
 #364738  av Noxan8

Takker for mange gode tips og råd :)
 #364907  av PerX

sjekk at det står riktig motor i den! heller 3sge i stede for 5sfe. *erfaring*
 #365026  av Noxan8

erfaring? hehe, hva skjedde?? å i så fall, er det noen umiddelbar mulighet for å se det på motoren fysisk?
 #365028  av mr2storbrua

Er det 3s-ge står det 2000 på den, er det 5s-fe står det 2200 på den :wink:

Tror nok bare erfaringen hans er at han har prøvd begge motorene, men er mest fornøyd med 3s-ge... Tviler på at noen har fått en annen motor enn forventa.
 #365049  av PerX

bilen æ kjøpte sku være 2.0L gti. men var en 2.2L 5sfe.. hadde ikke så mye peil på de her motoren da.
btw, har ikke testet 3sge enda.:P holder på med ledningsnett bryet.
 #365056  av ad92

bilen æ kjøpte sku være 2.0L gti. men var en 2.2L 5sfe.. hadde ikke så mye peil på de her motoren da.
btw, har ikke testet 3sge enda. holder på med ledningsnett bryet.
hahaha, skulle blitt liv om jeg kjøpte en mr2 med 5sfe i :lol:
 #365187  av Noxan8

hehe, kjiper'n det der:P skal sør over å se på bilen i morgen, så nå er det ikke lenge til å se om det blir ny fin bil på meg, kommer til å poste bilder osv av bilen hvis det blir kjøp:P
 #365216  av Noxan8

kom foresten på at jeg har sånn app på facebook, der man kan style biler osv...

505 HK i en så liten bil er jo i grunn som å ha et døds ønske på hjul :P
505 HK i en så liten bil er jo i grunn som å ha et døds ønske på hjul :P
07_29_10_344241med.png (163.55 kiB) Vist 529 ganger

noen som har mening om denne? evt kansje mulig prosjekt i fremtiden, hehehe :mrgreen:
 #365253  av predator

Synes det var en veldig stili fargekombinasjon, men ta vekk det motorscoopet da :)