TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Drikker olje

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #365427  av loft
 
Nå er det ikke så mange mnder ( maks 2-3 kanskje) siden jeg fylte på 2-3 liter olje. Og helt tilfeldig så stod jeg på flat bakke med bilen og tenkte sku peile olje..Og tror du ikke den var knusk tørr?:S er det normalt (nei?)? og ja vet jeg burde peile oftere..Fikk fylt på men.

Noen tips og triks fra erfarne folk?
 #365456  av Potential
 
Hvilken type bil / motor er det du har? Kan vere mangen årsaker til stort oljeforbruk.
Slitte stempel ringer. Oljefilter som ikke er skrud godt nok fast / Plug i oljepanne ( dette er som regel ved oljeskift )
Turbo som er dårlig / slit Det kan jo også vere topDEKSEL pakknigen. Vet at det er noen som lekker olje inn i tennplugg kammeret og da ligger pluggene og bader i olje. ( Vet bare at det gjelder st202 / 3s-ge )
En kompresjons test av sylindere skader jo aldri :) Får kjøpt et greit kit på biltema til noen hundrelapper.
 #365484  av loft
 
er en 97 celica 1.8l
 #365580  av AnaXyd
 
Bare å finne en god pris på å bytte stempelringer og ventiltettninger med en gang. Dette er en verkstedskostnad som fort kan havne på 20.000kr, da det er et ganske stort inngrep.

Uansett anbefales det, ettersom du vil bruke masse penger på olje i tiden fremover, og det er ganske flaut når det lukter skikkelig ymse av eksosen din.

En svært vanlig feil på disse 7A-FE motorene i T20 Celicaene...
 #365605  av loft
 
Er dette noen en uerfaren mekker kan gjøre på egen hånd?? 20 000 sa du?...hmpf
 #365803  av AnaXyd
 
Om du er uerfaren, anbefales det ikke. Det er litt av et inngrep, og når du har skrudd alt som skal skrus frahverandre er det vel lite med motivasjon som står igjen om du ikke helt vet hva du gjør! Du må nemlig skru fra hverandre motoren ganske grovt.

Anbefales å finne en person som kan gjøre det for deg som vet hva han gjør, eller finne et verksted du "kjenner" godt.
 #365905  av loft
 
Hm okai, får kanskje be snilt og få en hjelp av en bekjent, blir sikkert syke priser hos bilverkstedet i alelfall. Takk for svar, skal sjekke ut dette:)
 #365920  av Bauf2k
 
fikk nettopp bytta toppakning på min celica cs.. det kosta meg 20k.. dyr operasjon, men var da ikke på toyota verksted, var på automester.. så regner med det blir iallefall å koste noe rundt der en plass om du skal ha det gjort på et verksted.
 #365980  av AnaXyd
 
20.000 NORSKE KRONER for å bytte toppakning? Jeg håper virkelig de gjorde mer enn å kun bytte toppakning, for det er ærlig talt ikke en jobb til 20k, men heller 3-4 med deler.
 #365989  av Bauf2k
 
toyota skulle ha 15k for arbeide + deler. automester regnet med litt mere siden de ikke hadde så mye kunnskap som toyota. så fikk en antydningspris mellom 15-18k. men ble litt mer pga det var vist mer tidskrevende enn de hadde trodd.. angrer veldig på at jeg ikke venta til jeg fikk time hos toyota.. ble mye tull med automester. mener de sa de brukte 15arbeidstimer..
men når du sier 3-4k + deler. i deler blir det vel 3-4k ca? så du mener det er en jobb som koster 7-8k? det hørtest billig ut for en 3sgte, isåfall er det svindyrt her oppe i nord.. :(
toyota sa til meg at det var en jobb som tok 1 ½ dag. det er jo en del arbeidstimer det og med en timespris på 700-900kr ellerno?
 #366008  av AnaXyd
 
Altså, er du helt sikker på at de KUN byttet toppakning og ikke noe mer? Dette er absolutt ingen jobb som tar 1 1/2 dag, om man ikke bruker 8t på å drikke kaffe hele dagen. Uansett så består det av å skru av toppen, ta av regreim, ta av gamle pakningen og sette det sammen igjen. Jeg vil heller si det er en 5t arbeid maks. Så 6-7k MED deler da. (Toppakningen pleier å koste 1000kr)

Kan legge til at når jeg fikset min motor for oljeproblemer, så betalte jeg 8000kr i arbeid, og 4000kr i deler. Altså 12.000kr tilsammen, og dette innebar: bytte av stempelringer, ventiltetninger OG toppakning.

Derfor kan ikke jeg fatte at de mener å bruke så lang tid på å bytte kun toppakningen.
 #366023  av Bauf2k
 
såpass.. ja,de skiftet vel det som skal skiftest ved sånt. toppakning, reg.reim,strammehjul,løpehjul,oljefilter,olje,kjølevæske. ser også at de har tatt betalt 1500kr for tapping/fylling av AC anlegg også.
så på regningen nå, i alt + deler kostet det 16k, så + 25% moms på 4k havnet det tilsammen på 20k.
 #366035  av Haugrud
 
Mener du virkelig at å skifte toppakning kun skal ta 5timer? Toppakningsskift er en stor jobb som innebærer regreimskift, løpehjul, strammehjul,toppaking, kontroll av skjevhet på blokk og topp, fjerning av gamle toppakningsrester, oljeskift, frostvæskeskift, prøvekjøring/varmkjøring, kontroll av lekkasjer osv..så om du virkelig mener at alt det kun skal ta 5 timer så syns jeg helt ærlig at det er ganske teit :P
 #366074  av loft
 
Shjiiit detta var en dyr jobb :s . .får jeg heller beregne meg på å sjekke olja ofte og ha ei kanne i bagasjerommet.. For en slik pris får man jo lakkert bila..