Jeg hadde nok lagt fra meg den idé med en gang, men for diskusjonen skyld kan vi fortsette.
Bilen skulle vært registrert som bevaringsverdig kjøretøy, samt det skulle stått i vognkortet.
Og da er det i bunn og grunn ikke lov å gjøre noen større endringer.
Men la oss forutsette at den er registrert på vanlig måte.
Her er noen utdrag fra kjøretøyforskriften
3. Ombygging av kjøretøy
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret
Krav til dokumentasjon er det største problemet.
Er i hovedsak 3 alternativer.
1. Toyota godkjenner ombyggingen, men det vil jeg tro er mer eller mindre umulig da toyota leverte godkjente LHD biler og dem ikke har tatt seg bryet med å godkjenne ombygginger av RHD.
2. Du betaler en formue på å få godkjent det av TÜV eller annet kompetent uavhenging laboratorium. (Eksport til svergie, ombygging, godkjenning og så import til norge er alltids et alternativ, men det koster og det forusetter at det ikke er noen svenske lover som hindrer ombygging av RHD biler, men da risikerer du å måtte betale engangsavgift på nytt. Og da kan du like godt kjøpe en "ny" LHD)
3. Godkjenning av biltilsynet. Som loven sier:
(...)dokumentasjon(...)kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret
Så da er det i bunn og grunn opp til det aktuelle biltilsynet om de mener de kan godkjenne det eller ikke. Vist du skal prøve deg på denne veien bør du sende en søknad først med detaljer om framgangsmåten. Mest sannslynlig vil du få avslag eventuelt evig mye krav til dokumentasjon siden biltilsynet i norge prøver å fraskrive seg mest mulig ansvar. Men er alltids en mikroskopisk sjanse for at du heldig.