TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Registrering av japanske sportsbilar

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #365540  av dansan25

Hei

Lurte på ka moglegheitar det er for å få ein importert toyota supra non turbo godkjent i noreg? Har ein følelse på at det ikkje verte so veldig lett + dyrt! :S

alle råd er gode :)
 #365542  av TomKald

Så lenge den er v-styrt skal det gå fint...om det er en japan spec(RHD) så kan du nok bare glømme det desverre..
 #365547  av tojo

dansan25 skrev:er de so brutalt asso? :S :cry:

er de dyrt å måtte bygge den om da i so fall?
Nytter ikke å bygge om så lenge den har JDM chassie nr.
Kjøp deg heller UK,USA eller Euro om du skal ha deg Supra å vil ha den på veien.
Er stopp på prøveskilt til JDM biler også mange plass rundt om i landet.
 #365597  av Snos

I utgangspunktet er det ingenting i veien for å få registrert en japansk sportsbil i Norge.
Men det er 2 kriterer som spiller inn.
1. Alder på bil.
2. Hvor sjelden bilen er.

Loven sier som følge:
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy

Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.
Så utifra loven så skal det være mulig å få dem registrert. Personlig tviler jeg på at dem er sjelden nok, samt det kan virke som biltilsynet er veldig strenge mot japanske sportsbiler. Eneste som kan svare helt sikkert er biltilsynet. Det skal i teorien være lettere og lettere for hvert år. Nå skal det sies at biler som er registrert som bevaringsverdige ikke kan modifiseres eller endres i vesentlig grad. Den må holdes så orginal som mulig.
 #365735  av FS-Styling.no

Kjøp TT istedet... N/A går som et dass!
 #366091  av bjornalf

Da kunne ikke han i TT en kjøre.... Sorry men na er slow... Den nye tt min som er original syns jeg går elendig så en NA kan jeg ikke fatte hvor treig den føles. Kjøper du NA så angrer du!!!
 #366107  av avaasdf

hehe, mye mulig han var dårlig til og kjøre :) Og han tok meg selvfølgelig på langsletta.. Men det jeg vil frem til er at jeg føler ikke at det er så galt du skal ha det til. Jeg har lett den raskeste bilen i vennegjengen uansett hvordan man ser på det.. Men nå er jo jeg bare 24 så har ikke så stor konkurangse.. ;)
 #366113  av Stiansen

avaasdf skrev:hehe, mye mulig han var dårlig til og kjøre :) Og han tok meg selvfølgelig på langsletta.. Men det jeg vil frem til er at jeg føler ikke at det er så galt du skal ha det til. Jeg har lett den raskeste bilen i vennegjengen uansett hvordan man ser på det.. Men nå er jo jeg bare 24 så har ikke så stor konkurangse.. ;)
Jeg har kjørt ca 10 forskjellige Supraer, alt fra NA til 937 hjulhk.. Og hadde du først fått prøvd en TT eller en singelturbo så hadde du nok skjønt hva Bjørnalf og resten her mener. Sier ikke at en NA er ei sinke i trafikken, men langt ifra noen racerbil. Nå er jeg 19 år og har fortsatt ikke den raskeste bilen i vennegjengen, selv om jeg har tredobbel effekt i forhold til deg.. hehe
 #366143  av Ã¸.f

At du kjørte fra en TT på rudskogen forbauser meg egentlig ikke. Du kjører helt sikkert fra en 600hk supra også om den er "satt" opp feilt :D
 #366162  av MrControl

N/A går dass.

NÃ¥r vi sier dass er det jo i forhold til hva en burde la seg sammenligne med.

GÃ¥r jo selvsagt bra i forhold til vanlige biler.

Kjører selv til vanlig rundt med en s4 med nærmere 300hk men kan jo ikke akkuratt kalle den sprek.

Kjøp TT eller spar til du får råd.

Hvis ikke kommer du bare til å irritere deg og mase oss gale her på forumet etter noen uker om hvordan du kan få bygget ett turbokit til den.:))
 #366179  av FS-Styling.no

Spar litt lengre og kjøp TT, END OF STORY...
 #370404  av JonasD

Drar opp denne tråden med et spørsmål..

Ser litt på Pistonheads, ligger et par originale 93' TT 6 trinns manuell (UK spec), til rundt 8-9000 pund (70-80 000kr).
Og kostnaden av registrering blir ca 126 000kr (+ kontroller, papirer osv.)

Er det virkelig mulig å få de registrert i underkant av 200 000kr? :)