TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senking av MR2 SW20, hva funker?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #365695  av john_e

Tror nok ikke den fra 94+ funker, siden den har kvadratisk boltmønster, mens den fra 91+ har rektangulært boltmønster. hvis den skal passe må du borre i karosseriet, og det er jo ikke serlig hyggelig å gjøre ;)

Fjærene jeg bruker skal vel senke ca. 40mm :)
 #365696  av lasse

Boltmønsteret er vel likt? Mener det kun er hullet til festingen av selve demperen som er litt "ute av senter" på de tidligere...
 #365711  av Helgeland

lasse skrev:Man får som regel tüv papirene med ja, fikk det på mitt sett ihvertfall, men lurer på om h&r har sluttet å sende med papirene, må lastes ned og printes ut fra nettsiden.
Papirene er for hver enkelt bilmodell, står også et nr på fjærene som må stemme overens med papirene.
En god tommelfingerregel er at ting som er fra japan og usa som regel ikke har tüv godkjenning, da de har helt andre retningslinjer for godkjenning enn det vi har i europa og her til lands, skal du ha noe som helt sikkert er tüv godkjent så bør du finne noe fra tyskland, der selges det vel knapt noe uten godkjenning.
Dempertoppene er en gjenganger på mk2, har vel slitt ut to sett i løpet av de snaue 100000 jeg har kjørt min bil, er bare å handle inn de toppene fra twosrus, men husk å kjøpe to, da du mest sannsynlig har de som ikke har hullet 100% i midten fra før av sånn som de nyere har.
Originale hos toyota koster rett under tusenlappen om jeg ikke husker feil...
sparer jo ikke såmye på å kjøpe dem hos twosrus da. kommer jo på nesten 800 pluss frakt..
men hvor har du kjøpt da når du har byttet?
vil ikke bore i karoseriet. men er dette noe jeg lett kan se på karoseriet?
kom det ikke en forandring i understellet i 92?

leser også i tråder at folk bytter ut crash bolter? når du senker bilen? er dette noe jeg også burde kjøpe?
 #365713  av lasse

Jeg kjøpte mine hos toyota, uansett hva du velger trenger du ikke å borre i karosseriet, boltmønsteret er likt.
90-91 hadde hullet i topplagerene litt utenfor senter, for å få mer/mindre camber, 92+ har hullet i midten.
92+ hadde også kortere fjærer (20mm lavere enn 90-91), ikke mulighet til å justere caster foran, og annen geometri på bakhjulsopphenget for å få bilen mindre overstyrt på grensa.

Chrash bolter er smart å kjøpe i samme slengen ja, da får du justert camberen helt perfekt, sett den ganske høyt med en gang, så får du bredere smil når svingene kommer tett :wink:
 #365716  av Helgeland

lasse skrev:Jeg kjøpte mine hos toyota, uansett hva du velger trenger du ikke å borre i karosseriet, boltmønsteret er likt.
90-91 hadde hullet i topplagerene litt utenfor senter, for å få mer/mindre camber, 92+ har hullet i midten.
92+ hadde også kortere fjærer (20mm lavere enn 90-91), ikke mulighet til å justere caster foran, og annen geometri på bakhjulsopphenget for å få bilen mindre overstyrt på grensa.

Chrash bolter er smart å kjøpe i samme slengen ja, da får du justert camberen helt perfekt, sett den ganske høyt med en gang, så får du bredere smil når svingene kommer tett :wink:

takker for meget godt svar fra alle. klarer du og forklare lett for meg hvor di crash boltene skal være? er det i toppen av demperen eller?
hvis det er andre ting jeg burde skifte med en gang. så skrik ut forslag tenkte og skifte alle foringer samt fjører og dempere og dempertopper, crash bolts.
 #365748  av lasse

Crash boltene skal du ha nederst på demperen, der du fester navet, er rett og slett en bolt med litt tynnere diameter enn den originale så du får litt slingringsmonn så du får justert camberen...
 #365762  av Helgeland

lasse skrev:Crash boltene skal du ha nederst på demperen, der du fester navet, er rett og slett en bolt med litt tynnere diameter enn den originale så du får litt slingringsmonn så du får justert camberen...
akkurat takk for meget godt svar lærte mye i helga nå.. kan lite men er villig til og lære og da er dere veeeldig gode og ha.
 #365792  av lasse

Hehe, bare hyggelig å hjelpe til litt, når jeg tenker meg om så burde du kjøpe nye lenkestag med en gang også, da du mest sannsynlig ikke kommer til å få de gamle av uten å ødelegge dem, er de små stagene som sitter imellom demperene og stab-staget.
 #365794  av James

Cusco kan bestilles her www.cusco.co.jp
Ikke lett å få av de gamle lenkearmene nei.husker jeg bannet og steiket en del der.. Men fikk til slutt alle fire av med å holde igjen med en tang på kulelageret mellom lengearmen og demperskålen. Så det går ann :wink:
 #365801  av marlboro1310

enkelte ganger er disse helt umulige, og må kuttes...