Har snakket med BT andgående bilombygging osv. og svaret er at skal bilen bli godkjent må du ha dokumentasjon ifra importøren (Toyota Norge) om at det er samme chassie på 2.0GTi og 2.0Turbo!
Altså at bilen ble levert orginalt med turbo (uten store chassie modifikasjoner).
Dermed må du Ringe Toyota Norge (du blir nåk satt over til Egil) og forklare hva du skal gjøre, og om han kan skaffe dokumentasjon på dette. Til dette trenger han reg.nr./ chassienr. /Motornr. ifra begge bilene. altså Reg.nr ifra DIN bil (da får han all info han trenger) og helst chassienr/Reg.nr ifra den bilen du skal bruke motor og drivverk ifra. (mener at dette nr står på torpedoveggen på mr2?). Før i gamledager hadde mann motornr på toyota, dette kan også hjelpe til vest d enda eksisterer. understellsnr er også en ting som kan hjelpe deg vest du ikkje har noget annet for handen.
Når Toyota Norge har fått denne dokumentasjonen ifra deg, kommer dem til å skjekke opp om dette er orginalt og at din bil kan bygges om ifrohold til fabrikk standard (dvs. om bilen trenger store chassie ombygginger for å kunne bli godkjent osv).
Blir alt dette godkjent av dem, kommer du til å få/kjøpe ut et dokument som sier at bilen kan bygges om til en STANDARD turbobil og da vil effekt og avgass osv gjelde for turbo utgaven.
Men det stopper ikke der. for du må til den lokale Toyota forhandeler med alle disse opplysningene, sånn at delelageret kan plukke ut alt du trenger til ombyggingen (altså en dele oversikt som ikkje er lik på bilene og må derfor byttes om) dette får du med delenr osv.
når du har dette skrivet kan du altså sette igang med søknad til BT om ombygging, dette tar en stund, men har du den riktige dokumentasjonen (les: regnr, chassinr ect. for begge kjøretøyer og dokumentan ifra Toyota Norge og delebeskrivelse) så går dette greit og du vil da få mer utfyllende dokumentasjon ifra dem om hva som må gjørest
Og da bynner alle kontrollene:
Du må nåk på førkntroll hos BT med bilen sånn at dem kan se bilen, samt plombere forstilling eller bakstilling. Dette fordi at under en bilOMBYGGING kan man kun skifte ut TO/2 vitale komponenter. (Dette deles som regel opp i; Motor, Karosseri/chassie, forstilling og bakstilling). for bytter du ut mer en 2 ting kommer bilen under en ny kattigori: Biloppbygning og dermed nye regeler!
Å nå når BT sier at det er klart for å begynne, så er d bare å skru over alt av deler som må byttes osv! og når alle systemer funker og bilen går så må du bestille en time hos Toyota for kontroll sånn at dem kan gå igjennom bilen å se at den orginalt og godt utført ombygget! så regner med at du må ha en så kaldt "Service" sånn at dem justerer forstilling og lys, samt at dem ser på avgassene og trubotrykk osv. (dette vet dem hva som må til så dette er en lek for dem).
Når Toyota har godkjent bilen og laget skriv på dette til deg, kan du vise bilen på BT som igjen skal se på bilen (Vær obs på at dem kan ta bilder på før kontrollen, for å sammenligen den med etter ombygging, der dem også tar bilder, og dem kan faktisk forlange et bilde ifra en Fabrikk ORGINAL MR2Turbo sitt motorrom for så å krysskjekke bildene. dette er nåk noe toyota må finne fram da)
Har du byttet instumentpanel må dette også dokumenteres (ta med d gamle også) sånn at dette kan bli stempla i vognkortet. kommer da til å stå km på bilen når den fikk byttet til ny motor og km på nytt instrument hus, alt dette sammen med godkjent ombygging osv.
Å når alt papirarbeidet har gått sin gang, og pengene likeså så er du nåk den heldige eier av en godkjent MR2 Turbo tilslutt
Har nåk skrevet masse virrvarr her no, men er sånn her jeg fikk vite det av BT her i Nord. ringte til avdelingen her i Tromsø, som satte meg over til teknisk (hvor i landet dette var vet jeg ikkje). Jeg har også snakket med Egil på Toyota Norge som også har gitt meg informasjon om dette (Les: Carina E Gli ombygging til Carina E GTi da, men saken er den samme)
Håper dette kunne være til noe hjelp for deg, men du må bare ringe selv for å kryssskjekke dette (noe du må uansett før du setter igang med ombygging osv).
Å prat med folk som også har gjort dette, så går d nåk bra skal du se. det viktige er at du må ha en GOD dialog med BT, og la dem føre deg igjennom det hele, ellers ryker du fort avgårde
