Lyngra skrev:Planen er vel egentlig bare å leke seg litt og se hva som går ann å få til med denne motoren.
Men kommer sikker ikke til å blodtrimme den. Men jeg kunne tenke meg å hatt et Datasprut program der jeg uansett kan ha pc inni bilen om ønskelig. Har lyst at den skal se mest mulig orginal ut så jeg vil ikke ha masse nye målere og sånt inni bilen.
Er vel egentlig et slags prøveprosjekt. For så heller ved en seinare anldeing å få tak i en orginal turbo bil for så å blod trimme.
Men kunne tenke meg rundt 300 til 340HK ut av motoren da. Har og effektanlegg fra før. Forslag til hva type sprut jeg kan handle da?
Sprut er sprut.. finnes mange å velge mellom og hva som er best avhenger av hvem du spør... alle har sin favoritt. Selv er jeg godt fornøyd med DTA. Funker til mitt formål. Spør du bror min vil han sverge til Autronic. Men dette er jo doble prisen og har en del flere funksjoner. Så det kommer vel an på hva du egentlig trenger av funksjoner og hva du skal bruke det til.
Det skal være mulig å få ut rundt 300 hk om du oppgraderer dyser, fuelrail, bensinpumpe, innsug, eksosanlegg og intercooler. Det er vel det viktigste. Men da har du tynet turboen til grensen. Skal du ha noe mer må du ha bedre turbo. Og da er du kommet opp på et nivå der du må forbedre innmaten i motoren også, samt du må ha en bedre innsugsmanefold pga den orginale har et for lite plenum samt ujevn fordeling av luft til cylinderene slik at spesielt #3 vil gå magrere enn de andre.
Eksos anlegg er viktig for å eliminere mottrykk i et hvilket som helst oppsett, men spesielt med orginal turbo da turboens eksos-side har mye motrrykk som det er da den er optimert for spoolup og ikke effekt. Tar du en titt på den orginale intercooleren så skjønner du fort hvorfor du må ha en større når du skal ha mer effekt. En oppgradert er 5 ganger så tykk.
Bensinsystemet skal være pålitelig til rundt 1 Bar ladetrykk. Etter det er det umulig å vite hva som foregår... alt ettersom tilstanden på bensinsystemet. Derfor må dette oppgraderes om man skal ha ut noe mer effekt.
en turbotrykkmåler må du uansett ha. Jeg ville aldri økt ladetrykket på noen som helst måte uten å ha oversikt over hva turbotrykket faktisk er... Det finnes mange diskre målere. Blant andre digitale målere. Du kan jo f.eks kjøpe en digital turbotrykk måler som du kan bytte ut klokka med. Om du går på prosjekt forumet så kan du se på tråden til predator, han satte nylig inn en slik der. Ser igrunn orginalmontert ut og ingen politimann vet hva dette er uansett. Eventuelt kan du sette inn en turbotimer der slik jeg har gjort, den viser også ladetrykket digitalt og en turbotimer er heller ikke ulovlig å montere, det er heller ingen målere for den sak skyld.