TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3.gen 3s-gte vs 2 gen 3s-gte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #366334  av predator
 
Har nå en 2.gen 3s-gte i bilen, men vurderer sterkt å skaffe meg en ny motor, og overhale før jeg setter den nedi.
Men er veldig usikker på hvilken gen jeg skal velge. 3 gen frister jo veldig, og i den anl er det noen spm jeg har.

1. MÃ¥ jeg ha nytt ledningsnett ?
2. Er motorfestene på samme sted på blokka / girkassa mellom gen 2-3?
3. For og samle spm litt..... Hva må jeg ha nytt / som ikke passe over fra gen 2?

Takker for alle opplysninger. Er veldig usikker på om det er verd bryet med gen 3, eller om jeg skal handle en ny gen2.
 #366342  av Mr_Storbrua
 
hadde det vært opptil meg så hadde jeg bare kjøpt 2.gen.. siden det står i.. så kan du heller trimme den..

Greit å gjøre det før du hiver den inn.. kan vel få endel hk ut av 2.gen også.. det er vel 225 originalt? Å 3.gen har 245? altså 20 hk mer.. så må du sikkert knote med ledningsnett å dill å dall.. heller koste på en 2.gen noen tusen, å få ut litt mer enn 20 hk.. så passer det rett oppi.. plug and play :)
 #366346  av predator
 
Blir vel kansje letter å holde seg til 2.gen ja.
Men hva er egentlig forskjell på de to motorene? Er det noe på blokk / topp?
Eller ligger forskjellen elektronsik / dyser / og turbo?
 #366352  av Mr_Storbrua
 
dyser, turbo. 3.gen har map sensor..
 #366353  av mr2storbrua
 
http://www.mr2turbo.info/diff.html
Differences between revision 1 & 2 engines and revision 3

Just a quick list, do not take any of these as gospel:

- position and orientation of oil filter changed.
- different internal engine parts, e.g. pistons, con-rods etc.
- turbo charger changed from Toyota CT26 to CT20B (same intercooler though).
- boost pressure raised from about 10 to about 13 PSI.
- power output raised from 220 to 240 BHP.
- compression ratio slightly lowered.
- injector size increased from 430cc to 540cc.
- fuel cut threshold raised from about 12 PSI to about 18 PSI.
- head and inlet path completely redesigned. TVIS removed, 8 'independent long ports' reduced to 4.
- throttle body increased from 55mm to 60mm.
- inlet valve lift increased from 8.2 to 8.7.
- different, smarter engine ECU, more tolerant of poor fuel, different connector pin out.
- air flow meter removed.
- intake manifold inlet air temperature sensor added. i.e. after turbo and intercooler.
- ECU now modulates the turbo VSV to achieve variable control of boost pressure rather than either open/full or closed/reduced. Control of boost now quite subtle when ECU is unhappy because of temperatures, detonation, speed, etc.
- location of valve shims moved (someone said this was to stop problems with them falling out). If the manual is to be believed, this makes adjusting the valve clearances a much bigger job as on the revision 3 it involves removing the camshafts (might as well replace the timing belt whilst you're at it).
- exhaust valve clearance increased by 0.08 mm (probably. valve clearances is one question I'd like answered direct from Japan. They are probably the same as the UK GT4s, but it would be nice to be sure).
oil pan changed from a one piece pressed steel part to a two piece affair, the upper half being aluminium, the lower half being pressed steel.
- No. 1 compression ring now described as 'stainless steel' in GT4 manual/supplement instead of just 'steel'. Oil ring is described as 'stainless steel' instead of 'a combination of steel and stainless steel'. No. 2 compression ring remains described as 'cast iron'.
- idle speed perhaps slightly reduced (need to check this out on a rev 1 or 2 car, my stickers say 750 rpm, I've a feeling rev 1 & 2 was 800 rpm).
- exhaust part numbers changed. Revision 2 part number for the front pipe is superceeded by the revision 3 front pipe part number. Back-box part numbers different. Unknown to me whether they are actually different.
- Coolant drain plug added on cylinder block (on older engines the manual says to disconnect a by-pass hose when changing coolant).
Hvorfor skal du ha ny motor? Kan du ikke bare overhale/trimme den du har?
 #366355  av predator
 
Grunnen til at jeg skal kjøpe ny , er at jeg bruker bilen til daglig. Så blir å overhale den nye, før jeg tar ut den gamle. Er ikke noe galt med den gamle, men hvis en skal skru trykket over 1.0 bar, så bør vel innmaten skiftes til noe mere solide og vassere.
Skal ikke sikte så høyt på hk fronten, men kunne tenkt meg å ha en litt pålitelig motor, samt at jeg skal være fornøyd med aks, noe jeg ikke er i dag. Satser også på å få med LSD kasse når jeg kjøper motor. Noe jeg ikke har i dag.
Blir å beholde den gamle motoren, og overhale den (Holde den orginal)
 #366357  av mr2storbrua
 
Om du er fornøyd med ca 300 hk i motoren, så er det ikke så mye tid du trenger for å oppgradere og burde være gjennomførbart selv om bilen er bruksbil. Bytt ut turbo til ct20b og skru opp til 1.2 bar, bedre IC og en liten oppgradering av bensinsystemet (hvertfall dysene), så tror jeg du er ganske nærme målet... Skal du høyere enn dette er det nok lurt med full overhaling og forsterka innmat.
 #366363  av predator
 
mr2storbrua skrev:Om du er fornøyd med ca 300 hk i motoren, så er det ikke så mye tid du trenger for å oppgradere og burde være gjennomførbart selv om bilen er bruksbil. Bytt ut turbo til ct20b og skru opp til 1.2 bar, bedre IC og en liten oppgradering av bensinsystemet (hvertfall dysene), så tror jeg du er ganske nærme målet... Skal du høyere enn dette er det nok lurt med full overhaling og forsterka innmat.
Er ikke helt sikkert hvilket antall jeg sikter etter mtp HK. Det jeg kommer til å gjøre, når jeg får motoren jeg bestiller, er :
Skru den totalt frahverandre, hone blokka, polere toppen, nye ventilfjærer (hardere) HKS kammer , justerbare kammdrev, HKS FuelRail , Større dyser kansje 850 , større pumpe (550) Wiseco stempel , eagel råder , ARP bolter/studs . Samt skifte alle pumper på motoren.
Greedy eller Berk IC.
Har jo HKS EVC-S bc fra før, så det slipper jeg å tenke på.

Man trenger sikkert ikke å skru frahverandre en motor som har gått under 100.000, men jeg gjør det fordi jeg liker å VITE at alt er som det skal, samt at man forbedrer motoren med sterkere deler.
Har en CT27 som står på nå, og den skal vel være god for ? (Oppgradert orginalturbo)
Blir turboen for liten, får jeg vurdere hva jeg ender opp med. :)
 #366831  av FireWalk
 
fått blod på tann? :) håper det ikke er min feil du ikke er fornøyd med akselrasjonen lenger da. Du må bytte til data sprut og om du skal trimme såpass mye og bytte bensin system. Uansett ville jeg gått for en 2. Gen. Da kammer, turbo, bensin system og innsug er noe som må byttes uansett. Lite vits i å betale ekstra for noe som uansett skal byttes ut med noe bedre :)
 #366845  av predator
 
hehe.
Skal vel være såppas ærlig å si at du tar ett stort stykke av den kaka ja. Var ikke SÅ artig å kjøre hjem igjen med en tilnermet orginal Turbo. :lol:
Men planene der hadde jeg egentlig lenge før Ålesundsturen da. Har bare ikke stått først på lista.

Blir å gå for 2.gen ja. Men er usikker på hvilken sprut jeg kommer til å velge. Tiden vil vise. Vil helst ikke ha en så komplisert jævel heller.
Men spruten blir det siste steget i den lange rekka som står over her. Blir å kjøpe selve motoren snart, å en og en del deretter.
Blir ikke å sette nedi motoren før den er komplett selvsagt. Så til Vinteren neste år, eller mot høsten året etter.
Det pga jeg holder nå på med utsenedet på bilen.
 #366887  av ad92
 
Bare sørg for å bli ferdig før neste vinter, skal kjøpe meg en 2.gen etter neste sommer, og da har jeg en kar som har full handleliste og masse gode tilbakemeldinger til meg :D

Hvor mange bar planlegger du å ligge på etter å ha oppgradert 2.gen motoren?
 #366896  av predator
 
Hehe. Skal ha Turbomotor du også ja :D
Planen var å lade rundt 1.3.
Vil ha en motor som er god (Tåler) for mye mere, men kommer til å stoppe rundt der en plass.