TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dynamo spørsmÃ¥l! Serie nr?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #366428  av FireWalk

Kjørte nedi et hull i går og samtidig kom den røde batterilampa på. Batteriet lades ikke. Var ganske sikker på at en av de 3. ledningene som går fra sikringsboksen til dynamoen var ramlet av. Jeg har ikke orginalt ledningsnett så jeg har da heller ikke den orginale pluggen til dynamoen. Sjekket ledningene men disse stod i.

Kan jo være dynamoen og. Men denne ble overhalt for 1,5-2 år siden. Så syntes det er litt merkelig om den har tatt kvelden så fort.

Tenkte å måle spenningen ved plusspolen på dynamoen, men jeg må vel ha pluss og minus inn på dynamoen (switched ignition) for at den i det hele tatt skal begynne å lade?

Så da er jo spørsmålet: hvilken av de 3 pinnene på kontakten på dynamoen skal jeg koble på pluss og jord for å få den til å lade slik at jeg kan måle den for å se om dynamoen er gåen eller ikke? Som sagt har jeg ikke orginalt ledningsnett, så jeg har bare 3 ledninger i lik farge som går bak til sikringsboksen. Det jeg må vite er hvilken ledning som skal være hva og hvor de fysisk skal stå på dynamo kontakten,.
Sist redigert av FireWalk den 22 aug 2010 16:53, redigert 1 gang totalt.
 #366436  av FireWalk

tror jeg fant ut av det.. ser ut til at den er død ja. Tok den ut og så med en gang den var full av olje. Har lekt fra toppdeksel pakningen og ned. Tror jeg må bruke noe locktite eller gjengetape for å få de toppdeksel skruene til å sitte ...

slik skal en dynamo IKKE se ut:
Vedlegg
Bilde1161.jpg
Bilde1161.jpg (547.5 kiB) Vist 681 ganger
 #366477  av stianøverland

for å si det sånn... jeg blir ikke overraska hvis den er død :P noe så jævli har jeg ikke sett før tror jeg :P
 #366478  av FireWalk

stianøverland skrev:for å si det sånn... jeg blir ikke overraska hvis den er død :P noe så jævli har jeg ikke sett før tror jeg :P
hehe.. tok en sånn rask test på den, men når jeg så hvor mye olje det var på den så bestemte jeg meg for å bare ta den ut og sette inn en ny. Og så blir det rød locktite på topp deksel boltene. Har ikke vært noe merkbar lekasje, men når det skjer sakte over 1,5-2 år så gjør det samme ugangen.

Et lite varsku til alle andre og kanskje. Greit å passe på. Husk også å ikke søle når dere fyller på olj, bruk alltid en trakt. Olje tar livet av dynamoen. Vann tåler den fint, men ikke olje. Er forsåvidt sådan en ganske idiotisk plassering av dynamoen syntes jeg. Rett under oljelokket...
 #366517  av stianøverland

x2, rimelig idiotisk plassering. bruker alltid trakt selv.
 #366524  av klukke

mye stress og ta ut dynamoen ??

noen tips til en stakkar uten løftebukk ? :D
 #366573  av FireWalk

klukke skrev:mye stress og ta ut dynamoen ??

noen tips til en stakkar uten løftebukk ? :D
Vil ikke si det er noe stress.. Men er jo trangt som med alt annet på disse bilene, Så det tar litt tid. Er ikke bare å plukke den ut. Jeg valgte å ta av eksos anlegget slik at jeg fikk den ut mellom bærebroen og akslingen. Den gikk akkurat ned der med en millimeter klaring.
Selve dynamoen sitter bare med 2 bolter. En nederst og en låsebolt på stramme-mekanismen. Er ikke noe problem uten løftebukk nei. trenger ikke ta av hjulet engang. Bare å jekke den opp og sette den på støttebukker og plukke ned.. Husk å koble fra minus polen på batteriet før du begynner ;)
 #366579  av klukke

takker :D

Tror nesten eg får ta mot til meg en dag eg då :) hehe
 #366684  av FireWalk

Bestilte meg ny Dynamo Fra USA siden dette er halve prisen. Men fikk mail nå om at den er på backorder og de vet ikke når de får den inn.. så da kan det fort ta lang tid før jeg får den. :\

MÃ¥ da vurdere eventuelt byttedynamo her i Norge istedet.

spørsmål:

Hvilke butikker skaffer byttedynamo til 3S-GTE ? Er jo komplett umulig å få tak i deler på bilxtra, mekonomen osv da de ikke finner bilen i dele-listene sine engang. kun 3S-GE... og Celica GT4. Men ikke MR2 Turbo, siden denne aldri ble solgt i norge..
 #366691  av predator

Hvis du sier Toyota Mr2 Nato så KANSJE de finner den i delekatalogene sine.
Skulle kjøpe noen deler her i byen jeg også, og da lå de under Mr2 Nato, ikke Turbo eller 3s-gte
 #366697  av FireWalk

predator skrev:Hvis du sier Toyota Mr2 Nato så KANSJE de finner den i delekatalogene sine.
Skulle kjøpe noen deler her i byen jeg også, og da lå de under Mr2 Nato, ikke Turbo eller 3s-gte
Nato????.. :shock:
 #366699  av predator

FireWalk skrev:
predator skrev:Hvis du sier Toyota Mr2 Nato så KANSJE de finner den i delekatalogene sine.
Nato????.. :shock:
Ja, jeg var på Toyota her i byen, å skulle ha noen deler.(Oljefilter pluss noen småting til) Sto der å venta i over en halv time, før jeg fåreslo å komme bak disken selv å hjelpe. Til slutt fann jeg ut at hele 3s-gte motoren samt andre deler til JDM turbo utgaven ligger under Mr2 Nato i delekatalogen deres.
Vet ikke om det er kun her det gjelder, men ...
 #367100  av FireWalk

Skulle visst ikke være så enkelt dette. Ser ikke ut til at verken mekonomen, bildeler eller bilxtra kan skaffe byttedynamo til bilen.
Bestilte ny hos twosrus men de får ikke inn hos seg før ut i september en gang... så da går det jo fort over 1-2 måneder før jeg har en ny.

Så jeg leverte den jeg hadde hos Fylling elektromaskin. De overhaler alt av dynamoer og elektromotorer osv. Men så mangler den plata med serie nr osv på min dynamo. Så de aner ikke hvilken dynamo det er.

Noen som vet hva serie nr osv på dynamoen er? Eneste jeg vet er at det er en 100 ampere Denso dynamo.. :\
 #367209  av FireWalk

Jøss, ordnet seg visst. Leverte dynamoen til fylling elektromaskin. De brukte bare ca 1 time på å fikse den. Så jeg tok meg fri litt før i dag og hentet den. God som ny. ca 1000 kr for arbeid og deler. Ikke så gale det :) Alt er byttet, regulator, børster, dioder, lager osv.. :)

Begynner å angre litt på at jeg døgnet natt til i dag. er nå 25 timer siden jeg sov sist. Så er rett og slett tom for energi og orker ikke sette inn dynamoen i dag. :D

Får legge meg på lading litt tidlig i kveld så skal det vel bli i morgen tenker jeg. :mrgreen:
 #367216  av predator

Bra det ordna seg da :) .. Kjedelig når en del føkker opp så man ikke kan kjøre i finværet.