TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #367028  av inzane2012

ArildM skrev:Hvilken bil? :D
han røpte seg på DCN forumet ;) han vil kanskje si det selv her inne, men kan vertfall si at det blei en japse ;)
 #367048  av stianøverland

så diskusjonen om lakk litt tidligere her :P og var mange rare påstander :P

tynnerbasert 2sjiktslakk er fortsatt fult mulig å få kjøpt i norge. men brukes ikke av verksteder for den er ikke miljøgodkjent. men blir fortsatt produsert av standox, ppg, spies hecker, glasurit mm

du som bil-eier merker ingen forskjell på om det er vannbasert eller tynnerbasert baselakk. det er det lakkereren som merker forskjell på, den tynner baserte bruker kortere tid på å tørke, å kan "trikses" litt mer med, enn den vannbaserte. dessuten dekker tynnerbasert lakk, mye bedre enn den vannbaserte.

"lastebillakk" er 2 komponent farge. altså farge + herder. navnet kommer bare at lakken er billig i innkjøp, derfor folk bruker den på lastebiler. og blåfargen til magne fåes ikke i 2komponent lakk, da det ikke er en tett farge.

vannbaserte lakken tåler akkurat like mye som den tynnerbaserte lakken, der er det ingen forskjell. det er klarlakken som bestemmer her, det er den som ligger som en beskyttende hinne.

sånn som folk sier med 3-4-5-6-7 lag med klarlakk, har ingenhensik, det gjør faktisk ting vondt værre. tenk hvis du får et steinsprut da, så vil lakken sprekke og det vil bli et krater, istede for bare en lite hakk

om fargen stemmer eller ikke har ingenting å si på hvor mye man legger på, også lite om hvordan den legges på(sier ikke at det ikke har noe å si hvordan man legger den på, men ingen vet hvordan den er sprøytet fra fabrikken, å alle har sin egen måte å lakke på så det er ikke noe som er "rett eller galt" hvis en da ikke avviker HELT fra anvisningene fra levrandøren). enten så stemmer den, eller ikke! stemmer den ikke, må det flekkes, evnt brukes en annen farge, som stemmer bedre.

selvom du har fargekoden fra toyota, så er det lite sansynlig at den stemmer. fargen din er det mye pærlemor effekter i å de dør med åra. å da er det ikke noe å gjøre med det. da må det lakkes opp, men det vil bli et fargeskille, hvis ikke du tar med utflekking.(da hvis det er snakk om å lakke fanger med utflekking, må det taes med panser og forskjermer, dra fargen litt ut på de andre delene, og klarlakk over alt.

ikke for å være rasshøl på noe måte, men kjente jeg blei litt provoser over noen av uttalelsene her :P
 #367097  av magnesmurf

Godt at noen som virkelig kan lakk endelig kunne oppklare det litt :wink:
Da er det vel egentlig bare å ta seg råd til å få lakkert opp frontfangeren. Du som kan lakk såpass godt Stian, hva burde jeg gjøre for å få mest mulig "solid" lakk på frontfangeren. Slik at den tåler litt steinsprut?
Vet jo at blandt annet ford har kommer med en type "super lakk" som skal tåle veldig mye.
(se video for å se hva jeg mener:
http://www.youtube.com/watch?v=BYL8Zy5-Lv8

Og for de som lurer på den nye bilen. Siden jeg allerede har avslørt meg på et annent forum, kan jeg like godt avsløre meg her og.
Det skal bli en bruksbil, så bestmte meg for å kjøpe en midt på treet bil som faktisk kan brukes og er litt praktisk. Selv om både supra, nsx og evo fristet stort er alle bilene dyre som f*** og det koster en formue å ha de i daglig bruk.
Jeg endte derfor opp med en bil jeg synes var tøff nok, og som samtidlig er billig i bruk. (2 liters Common rail diesl motor som bruker 0,5 på mila)
I tilegg er bilen litt sportslig og går bra. (0-100 på 8,6 og 350Nm i motor) Og ikke minst er den praktisk nok til at man både kan ha med fem pers og litt skikkelig med ting etter en ikea tur. Bil er derfor et fint kompromiss av alt jeg ønsket meg.
Har bestemt meg for at jeg SKAL ha blå bil, selv om det innebærer å måtte kjøpe med skinn, ELseter og soltak.
Bil får litt styling utover det orginale, med sportsgrill, større spoiler bak og orginalskjørting rundt om.
Har for øvrig sendt inn forespørsel på om bilen lar seg bestille i blå uten skinnseter. Får svar på mandag eller tirsdag.

Bilen blir en fabriksny subaru impreza 2010 modell.
Vedlegg
impreza.jpg
impreza.jpg (47.03 kiB) Vist 369 ganger
impreza1.jpg
impreza1.jpg (27.13 kiB) Vist 369 ganger
impreza2.jpg
impreza2.jpg (27.63 kiB) Vist 369 ganger
 #367107  av PerX

Da må du bare få lagt inn nyeste oppdateringa i ecu'en om den ikke e der fra før av. ( for å få regenerering av diesel partikkel filter i lavere tempraturer)
Så må du også unngå å kjøre korte turer:P det er også skadelig for partikkel filteret.
Jobber som Subaru mekaniker til daglig vettu:P
 #367110  av inzane2012

se der ja :) ikke så værst den bilen der nei, men som noen sa inne på DCN, så kan du jo høre om di levere setene i delskinn med alcantara da?? om du ikke liker skinn i det hele tatt ;)
 #367111  av SanAndre

Heldiggris! Imprezaen er utrolig kul, og den blåfargen er jo ikke akkurat feil heller :)
 #367113  av stianøverland

oioioioi! det er et råskinn av en bil! skjønner veldig godt at det måtte bli blå, subaru skal være blå, sånn er det ;)

ang lakken, så er det nok en mykere blanding av klarlakken. men steinsprut skader blir det uansett hva en gjør.

det beste for å sikre seg mot slike skader, må være å foliere fanger og panser med en kraftig klar folie, da blir det ikke merker ;)

grattis med TØFF bil!
 #367114  av magnesmurf

PerX skrev:Da må du bare få lagt inn nyeste oppdateringa i ecu'en om den ikke e der fra før av. ( for å få regenerering av diesel partikkel filter i lavere tempraturer)
Så må du også unngå å kjøre korte turer:P det er også skadelig for partikkel filteret.
Jobber som Subaru mekaniker til daglig vettu:P
Bilen blir bestilt fra japan i neste uke en gang. Den blir produsert på bestilling, så regner med at den får nyeste programvare på ECU. Er klar over problemet med partikkelfilter. Den brukes til vanlig til og fra jobb. (12 km) men må nok kjøre noen ekstra turer en gang i uka for å gi den litt langkjøring.
 #367116  av magnesmurf

inzane2012 skrev:se der ja :) ikke så værst den bilen der nei, men som noen sa inne på DCN, så kan du jo høre om di levere setene i delskinn med alcantara da?? om du ikke liker skinn i det hele tatt ;)
Alcanatarta og delskinn kun på WRX STI versjonen av bilen. Og det koster sikkert 50k å bestille løst :P Foretrekker stoff fremfor skinn, men får bare høre hva dem sier i neste uke, når jeg får svar på om bestillingen lar seg gjør uten skinn.
 #367136  av inzane2012

magnesmurf skrev:
inzane2012 skrev:se der ja :) ikke så værst den bilen der nei, men som noen sa inne på DCN, så kan du jo høre om di levere setene i delskinn med alcantara da?? om du ikke liker skinn i det hele tatt ;)
Alcanatarta og delskinn kun på WRX STI versjonen av bilen. Og det koster sikkert 50k å bestille løst :P Foretrekker stoff fremfor skinn, men får bare høre hva dem sier i neste uke, når jeg får svar på om bestillingen lar seg gjør uten skinn.
åja, men da er det nok ikke så akutellt :) hehe... men ser egentlig ikke at burde vere noe problem å få den uten skinnseter vist du ikke vil ha det da, men aldri godt å vite...
 #367137  av magnesmurf

Var visst ikke mulig å få den fargen på bil uten skinn her i norge så vidt jeg skjønte (så lenge det var diesel)
Måtte derfor høre om man kunne spesialbestille det fra japan.

Får nå bare se om jeg må ha med skinn eller ikke. Blå impreza blir det uansett.
 #367140  av inzane2012

magnesmurf skrev:Var visst ikke mulig å få den fargen på bil uten skinn her i norge så vidt jeg skjønte (så lenge det var diesel)
Måtte derfor høre om man kunne spesialbestille det fra japan.

Får nå bare se om jeg må ha med skinn eller ikke. Blå impreza blir det uansett.
ja det skal ikke vere lett :) får nå håpe du blir fornøyd til slutt, om du MÅ ta med skinnseta, så kanskje du bli overraska ;)
 #367141  av magnesmurf

Og nå til noe litt mer On toppic.

Kjøpte speilrefleks til damas bursdag. Og det får jo jeg nytte av også :D

Så prøvde meg litt med bilder. Dere får tilgi at bilen ikke er nyvasket på bildene, og at jeg aldri ha brukt speilrefleks før, så er litt amatør :P
Vedlegg
mr2cam1.jpg
mr2cam1.jpg (1.39 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam2.jpg
mr2cam2.jpg (1.29 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam4.jpg
mr2cam4.jpg (1.13 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam5.jpg
mr2cam5.jpg (1.2 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam6.jpg
mr2cam6.jpg (1.09 MiB) Vist 350 ganger
 #367142  av magnesmurf

Litt forsøk på å utnytte kamerats potensial.
Vedlegg
mr2cam7.jpg
mr2cam7.jpg (1.67 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam9.jpg
mr2cam9.jpg (1.22 MiB) Vist 350 ganger
mr2cam10.jpg
mr2cam10.jpg (915.22 kiB) Vist 350 ganger
mr2cam11.jpg
mr2cam11.jpg (946.94 kiB) Vist 350 ganger
mr2cam12.jpg
mr2cam12.jpg (1.07 MiB) Vist 350 ganger
  • 1