TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksosanlegg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #367166  av Supra MKIII up north

Hei.

Er det noen her som har, eller vet hvor jeg kan finne, tegninger av eksosanlegg til en Supra Mk3??

Tenkte jeg skulle lage meg ett 3" anlegg fra turbo og helt bak, så tenkte på om noen har en oversikt/tegning over vinkler og grader, hvordan man skal bøye rørene??
 #367211  av pirkka

Du kan bruke gamle eksosanlegg som model,kjøp fergig bend de er englere en bøye 3" rør.Kan pope først fast alle vinkler mens du tilpasser eksosanlegg under bilen og sveise senere :D
 #367214  av TommR

Enkleer det. Start fra downpipen og jobb deg uover. Men er jeg brukte et eller to rette rør (1 meter) og to 90 graders bøyde rør fra torshov. Men litt sveising og tilpassing da så blir det bra vettu ;)
 #367217  av FS-Styling.no

Ville prøvd og holdt meg unna 90 gradere... Jo mindre bøyer jo mere flow, skulle man tro!
 #367239  av Supra MKIII up north

Hmm.. Ok..

Nå har det seg sånn at bilen ble kjøpt uten eksosanlegg, så jeg må neste bare prøve meg fram! :mrgreen:

Men 90 garder fra turbo og ned, 90 grader for å gå tilbake til vannrett posisjon, hva mer? Er det noen fler "markante" vinkler, eller er det bare rette rør som må justeres litt på??
 #367242  av thomas_ja27

Har en spillerny downpipe til 7M liggende hvis du er interessert, fikk ikke gleden av den da jeg fant ut at jeg skulle ha meg ny motor i stede :-P
 #367244  av TommR

Mest rette rør som må justeres litt, også må du finne på noe den siste delen forbi diffen og ut. :)
 #367246  av Supra MKIII up north

Ok! Skal se hva jeg klarer å koke sammen ^^

Thomas; hvilken downpipe er det? Jeg ar en Garret turbo nå, og den krever "V-band" tilkobling..
Har du bilde av den kanskje (hvis den passer på en Garrett?)
 #367254  av thomas_ja27

Supra MKIII up north skrev:Ok! Skal se hva jeg klarer å koke sammen ^^

Thomas; hvilken downpipe er det? Jeg ar en Garret turbo nå, og den krever "V-band" tilkobling..
Har du bilde av den kanskje (hvis den passer på en Garrett?)

Ok, nei da blir det nokk værre, denne er til orginalturboen(CT26) så da blir det vel værre.

den ser slik ut:
IMG_7175.jpg
IMG_7175.jpg (149.07 kiB) Vist 2923 ganger
 #367259  av Supra MKIII up north

Ahh, kjipt da..

Men apropo downpipe, kan man ikke bare bruke 3" rør også der? å så bare sveise inn lambda osv?

En liten ting til, burde jeg bytte "cold start injector" og "knock sensor" nå som motoren er ute, eller skal jeg bare la di stå der?
Har også lest noe om at noen bruker å koble om "knock sensor", er dette tilfelle? i så fall, hvorfor?
 #367260  av Scotty

Har man feilkode 52, som hender, så er det ECU som ikke får kontakt med bankesensorene. Da tar man som oftest å drar nye kabler i nye kontakter til sensorene og kobler andre enden rett ved ECU. I 1/10 tilfeller så er det bankesensorene som har streika. Har man ikke noen feilkode på dette så trengs det i grunn ikke å gjøre noe.
 #367290  av thomas_ja27

Supra MKIII up north skrev:Ahh, kjipt da..

Men apropo downpipe, kan man ikke bare bruke 3" rør også der? å så bare sveise inn lambda osv?

En liten ting til, burde jeg bytte "cold start injector" og "knock sensor" nå som motoren er ute, eller skal jeg bare la di stå der?
Har også lest noe om at noen bruker å koble om "knock sensor", er dette tilfelle? i så fall, hvorfor?
Skulle vel gå bra å bruke rør ja:-) gjorde det på et annet prosjekt, å det holdt nå så lenge jeg ha bilen ihvertfall:-)
 #367378  av KentSupra

Hei jeg har et nytt anlegg uten bakre del i garasjen :D dette kan jeg finne ut av i morgen kveld hvis du er forsatt på jakt....
 #367787  av KentSupra

Halla jeg fant kun disse..... :D
Vedlegg
Supra.jpg
Supra.jpg (404.11 kiB) Vist 2849 ganger