TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NY Dynamo lader ikke! [NÃ¥ lader den] ;)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #367345  av FireWalk

Fikk igjen min overhalte dynamo og satte den inn igjen, men lader fremdeles ikke! De testet den i test bank og den leverte stødig 14,7 volt. All innmat byttet. Men når jeg setter den inn og starter bilen så får jeg fremdeles ikke lading!!!

Hvorfor??? Sjekket alt sensing sikringen osv, alt er intakt. Reima står på slik den skal og glir ikke.

det er 3 ledninger som går inn på dynamoen i tillegg til + ledningen til batteriet. Jeg har ikke orginalt ledningsnett så det er bare 3 ledninger med kabelsko som går innpå her. Har ved hjelp av Boose funnet ut hva som er hva av disse ledningene (12v tenning, 12v alt sensing og til batterilampa i dash). Men dette hjelper meg ikke så mye når jeg ikke vet hvor disse ledningene skal på selve dynamoen.

Noen som har et ledningsnett liggende? som kan si meg hvilken ledninger med hvilken farge som skal være øverst på kontakten, høyre og venstre ?

SIden jeg vet dynamoen er overhalt og testet og skal fungere så begynte jeg å tvile på ledningene, om de stod riktig. Flyttet litt om og herjet på, men fremdeles ingenting. Nå lyser forøvrig ikke batterilampa når tenningen er på heller! selv om jeg har forsøkt alle mulige kombinasjoner!

OPPGITT!!
Sist redigert av FireWalk den 02 sep 2010 23:50, redigert 1 gang totalt.
 #367376  av FireWalk

Wrang skrev:Jeg holdt på med det samme for et halvt år siden. Jeg fant fargene på BGB. Men jeg kan skjekke dette på mitt ledningsnett imorgen:)
Takker, men jeg har funnet ut av det. :) Dynamoen lader imidlertid fortsatt ikke.. Kjenner jeg blir både frustrert og oppgitt. Hvordan kan den fungere i testbenken men ikke i bilen?...
Og ser liksom ikke vitsen med å ta den tilbake og klage heller. Så ender det med at de tester den og: joda! denne funker den! også prøve igjen, også funker det ikke...

Kjipern å drive å ta av og på det hersens eksos anlegget hver gang dynamoen skal inn og ut. Tenkte jeg skulle la være å fyre opp motoren UTEN eksos anlegg av hensyn til naboene (som ikke er så glad i buldringen fra før av). Men nå er det nok. Gidder ikke drive å ta av og på det eksosanlegget flere ganger.

Får hive inn dynamoen også starter jeg bilen uten eksosanlegg for å se. Får heller finne frem hørselvern... :D

alternativet er jo å prøve med en annen dynamo... av samme type. Kan jo være en eller annen merkelig feil som ikke oppdages i benken?
 #367380  av Noxan8

eventull kortslutning?
 #367384  av FireWalk

Noxan8 skrev:eventull kortslutning?
jo tenkte det jeg og, men kan ikke tenke meg hvor det kan være kortslutning. Er jo strøm i de kretsene, og sikringene holder seg intakte.

1. Det Går en tykk kabel fra B terminalen på dynamoen til batteriets + pole via en 120 amper hovedsikring fremme i "frunken".
2. Det går en 12v strøm kabel fra kontakten på dynamoen til sikringsboksen i motor rommet via en 7,5 amper (ecu-b?) sikring.
3. Det går en switched (tenningstrøm) fra kontakten på dynamoen via "alt sensing" 7,5 ampere sikringen fremme og rett til tenningstrøm.
4. Siste er en ledning fra kontakten på dynamoen som går via batteripæren i instrumentpanelet og til tenningstrøm (altså når nøkkelen er i "on" possisjon eller når motoren går.

1 terminal på dynamoen og 3 kontakter på kontakten på selve dynamoen. Ingen sikringer er gåen, og jeg har sjekket pæren i instrumentpanelet, den er intakt og lyser når jeg tester den. Målte meg helt frem til enden av kablene som går til kontakten på dynamoen og målte da 12v på 2 av dem (med tenning på) og 7 volt på en. Regner med den med 7 volt måler 7 volt pga den går gjennom pæren i instrumentpanelet.

så hvorfor lader da ikke dynamoen når den er testet og gir fra seg strøm under testen?... Teori og praksis. Ingenting fungerer og ingen vet hvorfor..

Føler det blir en ganske hjelpeløs situasjon når man står der med en dynamo som ikke fungerer i bilen, mens den fungerer i benken når den testes... Man kommer jo ingen vei :\

Så hva gjør jeg da? bestiller enda en dynamo og ser om den funker? :\
 #367392  av Daniel HS

Prøvd å montere dynamoen, for så å starte bilen, UTEN å koble til noe som helst (evt jording om ikke den jordes kun ved chassiset), og måle på hva punkter det kommer ladespenning fra? Om den da lader, er det bare å koble på kabelen, og måle hvor langt du har spenning. Dynamoen skal vel lade uansett om noe er koblet til eller ikke.

Eller om det evt er laderegulatoren som har tatt kvelden?
 #367393  av FireWalk

Daniel HS skrev:Prøvd å montere dynamoen, for så å starte bilen, UTEN å koble til noe som helst (evt jording om ikke den jordes kun ved chassiset), og måle på hva punkter det kommer ladespenning fra? Om den da lader, er det bare å koble på kabelen, og måle hvor langt du har spenning. Dynamoen skal vel lade uansett om noe er koblet til eller ikke.

Eller om det evt er laderegulatoren som har tatt kvelden?
Nei den vil ikke lade om ikke ledningene er koblet på og den får 12v inn. Husker jeg drev og feilsøkte en gang før, og da forsøkte jeg uten å ha koblet til noe og da kom det ikke noe spenning ut. Spenningsregulatoren er jo innebygd i dynamoen.

skal teste et par småting til i morgen, men er rimelig sikker på det er noe med den dynamoen. Får bare plukke ned eksosanlegget og lirke den ut igjen og få den testet på nytt. Om de ikke finner noe feil med den så ser jeg ingen annen råd enn å prøve en annen dynamo. Blir ikke billig dette her. Hater denne type problemer.
 #367434  av predator

Ett genialt forslag er jo å ta med bilen å hele sulamitten ned til de som overhalte den, å få de til å se på problemet. Bare si at du ikke skjønner bæra det, spill dom å blånd :lol:
 #367458  av FireWalk

predator skrev:Ett genialt forslag er jo å ta med bilen å hele sulamitten ned til de som overhalte den, å få de til å se på problemet. Bare si at du ikke skjønner bæra det, spill dom å blånd :lol:
De er vel mer spesialister på elmotorer, dynamoer osv fremfor biler og bilelektronikk skulle jeg tro. Men jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt i elsystemet på bilen så da må det jo være dynamoen. blir å bestille en ny fra ko racing eventuelt da siden twosrus ikke får inn før om en måned.. skal stikke å få testet litt en siste gang nå, før jeg tar den ut.
 #367492  av FireWalk

noen som vet om dynamo vil lade om kretsen til batterilampa ikke er koblet på? er denne kun for diagnose eller blir kretsen brutt uten denne og dermed lades det ikke?

Vet at på noen biler vil ikke dynamoen lade dersom pæren i instrumentpanelet tar kvelden. Men er det slik på MR2 og?
 #367495  av Wrang

Jeg ville ivertfall prøvd å koble på batterilampen.. Mener at alle kretsene må være koblet til for at den skal lade.. Og du sier at dynamo har vært testet før du monterte den. Så har liten tru på at det er noe galt med dynamoen
 #367501  av FireWalk

Wrang skrev:Jeg ville ivertfall prøvd å koble på batterilampen.. Mener at alle kretsene må være koblet til for at den skal lade.. Og du sier at dynamo har vært testet før du monterte den. Så har liten tru på at det er noe galt med dynamoen
Har forsøkt både med og uten kretsen til lampa. Funker ikke uansett.
 #367503  av Zepticon

FireWalk skrev:
Wrang skrev:Jeg ville ivertfall prøvd å koble på batterilampen.. Mener at alle kretsene må være koblet til for at den skal lade.. Og du sier at dynamo har vært testet før du monterte den. Så har liten tru på at det er noe galt med dynamoen
Du får prøve å fjerne remoten fra forsterkerne og sette inn kondensatoren, pluss koble på HAZ-HORN sikkringen;)
 #367504  av FireWalk

Zepticon skrev:
FireWalk skrev:
Du får prøve å fjerne remoten fra forsterkerne og sette inn kondensatoren, pluss koble på HAZ-HORN sikkringen;)
Forsterkerene har nok ingenting med dette å gjøre. har forøvrig også prøvd med alle sikringene i, men systemet skal lade selv om alle sikringene er ute, untatt de som går på strønkretsen til ladesystemet.

tar tilbake dynamoen og får den testet. Om det ikke funker da heller prøver jeg med en annen dynamo.. det er IKKE elsystemet. Det skal funke, og den skal lade så lenge den får 12v inn.
 #367542  av FireWalk

Jaja, da tok jeg den med til firmaet som overhalte den i dag rett etter jobb. Spente den opp i test-benken og joda. Dynamoen er død. Kom ikke noe spenning fra den i det hele tatt.

Dynamoen funket i benken sist. Så monterer jeg den på bilen.. og da funker den plutselig ikke lenger..

merkelig. Nå må de se om de får tak i en byttedynamo istedet. Eventuelt må jeg bestille en ny fra statene..