TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #367215  av Toms_3S-GTE

Okei her er saken, som noen av dere sikkert har fått med dere har jeg nettopp kjøpt meg en 91 Toyota MR2 Turbo, motoren i denne bilen har rundet 200 000.
Jeg har også funnet ett rear-cut med bare 65 000 km på til en overkommelig pris (om jeg får solgt min motor osv).
Her er den infoen jeg har klart å grave opp så langt om rear-cut'et:

-:Komplett motor
-:E153 Girkasse
-:Instrument panel
-:3.gen baklys
-:Giroverføringer
-:Turbomodellens bakluke

Her er til og med ett bilde:

Bilde

De store spørsmålene nå er hva trenger jeg av deler?
Hva trenger jeg av godkjenninger fra biltilsynet/importør?
Noen som har noen tips som kan gjøre ombyggingen/godkjenningen enklere?

Alt som kan bidra med/til ombyggingen tas imot med takk^^
 #367332  av mralp

Lite tilbakemeldinger da det er behandlet tidligere, men kort fortalt: Om bilen allerede er godkjent som turbo er det best å holde kjeft om at man putter i en gen3. Du er uansett innenfor tolleransekravene både ved bremsing hos BT og etter en evt ulykke. Du trenger å koble om noe el, men det er ganske rett fram;
3sgte-ecu-pin-by-coyotemr2.jpg
3sgte-ecu-pin-by-coyotemr2.jpg (196.33 kiB) Vist 1343 ganger
Lykke til!

Edit: Hvor de ulike signalene er i dag på din bil ser du om du åpner ecu, det står på printet der. Noter opp dette, og finn ut hvilken motor du nå har fått. Koble så om slik at riktige signaler kommer på rett plass.
 #367357  av Toms_3S-GTE

Lite tilbakemeldinger da det er behandlet tidligere, men kort fortalt: Om bilen allerede er godkjent som turbo er det best å holde kjeft om at man putter i en gen3. Du er uansett innenfor tolleransekravene både ved bremsing hos BT og etter en evt ulykke. Du trenger å koble om noe el, men det er ganske rett fram;
Bilen min er en orginal turbo, som en eller annen en gang i tida har tømt lommeboka for å få importert til norge. Denne måneden har bilen vært i landet i 10 år også så avgifter ved HK-endring skal nå være borte. Så i bunn og grunn skal jeg kun ha i en nyere motor av samme type som bilen er tatt inn til landet med. Dersom jeg får tak i komplett rearcut, med ledningsnett, kan jeg da bare fjerne det gamle og plassere det nye i bilen?

Kjempe flott skjema forresten, er nettopp slike ting jeg trenger! :wink:
 #367413  av mralp

Ja det er "plug & play", evt må du som nevnt justere noen kabler inn til ecu dersom bilens ledningsnett ikke stemmer 100% med rearcuttet. Men om du får et komplett cut så er jo både ecu og motorens ledningsnett inntakt.
 #367427  av Toms_3S-GTE

Hvor mye vil du ha for gamle motoren din da?: )
Det blir ikke noen enorme summer for å si det sånn. Jeg MÅ bare vite at ombyggingen blir godkjent osv. Jeg skal ha bilen min i orden på papiret!
Ja det er "plug & play", evt må du som nevnt justere noen kabler inn til ecu dersom bilens ledningsnett ikke stemmer 100% med rearcuttet. Men om du får et komplett cut så er jo både ecu og motorens ledningsnett inntakt.
Høres flott ut, Det skjemaet tidligere i tråden er nok kjempe kjekt å ha da.
 #367428  av mralp

Jeg ville som sagt styrt unna BT her, du løper ingen risiko. For ...5 år siden (?) prøvde jeg å få min NA mr2 mk2 godkjent med turbomotor. Enden på visa var at det går greit med US-utgaven (204hp) og gen2 (225hp), men for gen3 ble det krevd syklustest. Nå vet jeg folk har fått godkjent gen3 i bilene sine, men jeg ser ikke poenget i å oppsøke problemer. Med en original mr2 turbo har du ditt på det tørre uansett revisjon på motorbytte. En evt effektøkning er som sagt innefor tolleransegransene (samt en 15 år gammel motor yter ikke 245hp lengere selv om den gjorde det i 1996, mao du har alt på det tørre)
 #367436  av predator

Hadde også beholdt gen 2 motoren og heller kosta litt på den.
 #367447  av Toms_3S-GTE

Jeg ville som sagt styrt unna BT her, du løper ingen risiko. For ...5 år siden (?) prøvde jeg å få min NA mr2 mk2 godkjent med turbomotor. Enden på visa var at det går greit med US-utgaven (204hp) og gen2 (225hp), men for gen3 ble det krevd syklustest. Nå vet jeg folk har fått godkjent gen3 i bilene sine, men jeg ser ikke poenget i å oppsøke problemer. Med en original mr2 turbo har du ditt på det tørre uansett revisjon på motorbytte. En evt effektøkning er som sagt innefor tolleransegransene (samt en 15 år gammel motor yter ikke 245hp lengere selv om den gjorde det i 1996, mao du har alt på det tørre)
Jeg skal få hørt med Toyota Bergen/Importør om papirer på ombygging fra 91 gen.1 turbo til gen.3 turbo. Grunnen til at jeg ønsker å bygge om er mange:

-:Gen.1 motoren har rundet 200.000 (holder mye lengre), men drift sikkerhet er en prioritet og en gen.3 med 65000 km burde jo holde enda lengre.
-:Virker som om det er mye mer deler tilgjengelig for gen.3+
-:Skal ikke stikke under en stol det at det er ønskelig med 40hk mer "orginalt"

Og selv om motoren ikke yter 245 hk i helt orginal stand så har man jo muligheten til å små trimme litt. Har tenkt å trimme bilen litt, men ikke mer enn at det er bare å skru ned ladetrykket og bytte til standard ecu før en eventuell måling av HK/visning.
 #367449  av predator

Om motoren har gått 200k så har det lite å si hvis du total-overhaler den. Får du blokka hona, samt nye stempel , forbedret råder osv, så er den motoren du har ett bedre alternativ enn en motor som har gått 65k :wink:
 #367453  av ad92

Om motoren har gått 200k så har det lite å si hvis du total-overhaler den. Får du blokka hona, samt nye stempel , forbedret råder osv, så er den motoren du har ett bedre alternativ enn en motor som har gått 65k :wink:
+1
 #367455  av Toms_3S-GTE

Om motoren har gått 200k så har det lite å si hvis du total-overhaler den. Får du blokka hona, samt nye stempel , forbedret råder osv, så er den motoren du har ett bedre alternativ enn en motor som har gått 65k
Er en 200k gen.1 med bedre, honet, med nye smidde stempler, råder osv, bedre enn en gen.3 med 65k på klokka med nye smidde stempler, smidde råder osv?
Det virker litt rart for meg. Jeg har ikke mye mekanisk kunnskap som dere sikkert skjønner :lol:
 #367505  av stianøverland

den er nok det :) det blir jo som en helt ny motor, når den er totalt overhalt.

uten mekanisk kunnskap ville jeg styrt unna motorbytte :p ikke frekt ment, men er så kjedelig hvis du har fått ut motoren som fungerer, å står stille der.. ender bare med at du blir lei å selger bilen billig som prosjekt. ville heller brukt litt penger på å overhale den jeg har :) enklest, greiest, og sikkert billigst, hvis en ser i den store sammenhengen :)
 #367508  av Toms_3S-GTE

den er nok det det blir jo som en helt ny motor, når den er totalt overhalt.

uten mekanisk kunnskap ville jeg styrt unna motorbytte :p ikke frekt ment, men er så kjedelig hvis du har fått ut motoren som fungerer, å står stille der.. ender bare med at du blir lei å selger bilen billig som prosjekt. ville heller brukt litt penger på å overhale den jeg har enklest, greiest, og sikkert billigst, hvis en ser i den store sammenhengen
"Svogers" skrur gratis på bilen så lenge jeg betaler delene. Han elsker å ha noe å skru på, men mangler penger selv pga. familieøkelse (igjen), så gratis mekaniker med kunnskaper har jeg. Han kjører selv en Golf 2, 2-dørs Syncro med VR6 motor om det sier deg noe ;P Jeg har også beregnet å bruke endel på bilen, så om det er mulig å få godkjent gen3'en og få overhalt denne, plassert smidde stempler, råder, balansert veiv, planet topp, nye kammer osv i denne for å gjøre den "skuddsikker" så er det absolutt ønskelig!