TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe MK2 - Tips?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #367632  av Vidariusen

Hei folkens!

Er ny her :)
Vidar er navnet!

Skal kjøpe meg MK2. Og ønsker derfor å vite hva som er lurt å se etter på disse bilene. Er det noen "problem" som er vanlige? Ting som er lett å fikse / svært dyrt å fikse.
Man kan jo ikke aaaalltid stole på selger :wink:

Er det stor forskjell på ulike modeller av MK2? Når det gjelder spesifikasjoner og utstyr? Feks fra 90 mod til 96 mod? (Nå har jeg liten kunskap om hvor lenge de ble produsert).

Setter stor pris på all hjelp! :)
 #367648  av inzane2012

ohhhh akkurat dette emnet er det mange av alle rede :) kan først anbefale deg å ta ett kjapt søk på mr2 forumet...

videre så kommer det litt ann på hvilken årsmodell av mk2 du er ute etter, 90-91 modellene skiller seg fra 92+ på ett par ting, litt mindre bremser, ett litt annerledes understell, har ikke airbag, ikke servo og har en større/høyere girspak...
fra 90 til 93 modellen er det samme motoren, disse har 156hk mens 94 og utover har 174hk(tror jeg)... og fra 94 så er det vel ikke stort mer enn kosmetiske endringer som kom på mk2'n...

ang det rent tekniske er det vel som drift-it sa, oljeforbruk, og slitte synk ringer som er verdt å se opp for, rust er normalt sett ikke ett veldig stort problem på disse bilene, da di fra 91 kom med helgalvanisert karosseri, men se etter under pakningen rundt t-taket da det kan samle seg mye godsaker nedi der...
lekasjer fra t-taket er vel og ganske "vanlig" på disse bilene...

bortsett fra det er det vel med disse som med alle andre biler som begynner å bli såppas gamle og ting dukker opp i ny og ne :)

men uansett så tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd med å mk2, enten du velger GTi eller Turbo ;)
 #367649  av hmsilset

De viktigste tingene er nevnt her.Jeg tipser altid kommende mr2 eiere og alle andre også om å kreve en tilstandsrapport og at kjøper betaler den uansett hvor mye selgeren har løyet.En tilstandsrapport fra verksted koster + - 1500kr, men du kan spare mye på det.En eier som er ærlig og som er flink å passe på bilen sin vil ta en sånn test om du vil.Uten å nøle. Etter tilstandsrapport blir en eventuell kjøpekontrakt mye enklere å forholde seg til.Altså, da vet jo begge parter om hvor bra eller dårlig bilen er, og sjansen for å bli lurt på noen måte er mye mindre.
 #367679  av Vidariusen

Tusen takk for gode svar, folkens! :)

Det med tilstandsrapport var ikke dumt. Aldri tenkt på det.

Skal ta meg god tid med dette og finne en bra bil. Har ingen problem med å betale det bilen er verdt. Billigst er ikke alltid best.
Flere tips tas imot med takk :)