TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Helge,s Toyota Starlet KP60

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #367710  av c-west

Har nå fått montert r33gtr stoler og nytt mindre ratt :)

Ellers så har bilen fått smake endel kjepp, og alt fungerer knirkefritt :)
Den er helt rå å kjøre, med masse feste og passelig med pulver :D

Nå skal interiøret ordnes.
Dash er allerede lakkert svart, dørsider blir lakka svart.
Baksete og gulvtrekk skal også gjøres litt med for å få alt til å se mere helhetlig ut.

Skal prøve å få med litt mere bilder innpå her etterhvert :wink:
 #370082  av c-west

Nytt ratt, nytt gulvtrekk
Nytt ratt, nytt gulvtrekk
065.JPG (1.11 MiB) Vist 2166 ganger
066.JPG
066.JPG (1.1 MiB) Vist 2166 ganger
067.JPG
067.JPG (1.13 MiB) Vist 2166 ganger
072.JPG
072.JPG (1.07 MiB) Vist 2166 ganger
Litt reklame må til:wink:
Litt reklame må til:wink:
074.JPG (1.23 MiB) Vist 2166 ganger
 #370083  av c-west

063.JPG
063.JPG (382.47 kiB) Vist 2166 ganger
064.JPG
064.JPG (1000.18 kiB) Vist 2166 ganger
068.JPG
068.JPG (411.63 kiB) Vist 2166 ganger
071.JPG
071.JPG (1020.96 kiB) Vist 2166 ganger
075.JPG
075.JPG (1.17 MiB) Vist 2166 ganger
 #370084  av sigheri

Herlig bil!

Helt etter min smak!
 #370092  av ArildM

RÃ¥ kjerre!
Hvordan motorstyring kjører du på motoren?
Gleder meg til å få i gang 20v skuta mi. Men det må da bli enda råere i en starlet. Har du målt vekta eller? Såvidt passert 800kg?
 #370118  av c-west

Takker! :)

Jeg har hatt den på vekta ja,820kg med full tank.
Det er 60kg tyngre enn orginalt.

Synes ikke det er så verst :)

Den er 20kg tyngre bak, og 40kg tyngre framme.

Med to personer i bilen så veide den 60kg mere fremme enn bak.
Ganske grei vektfordeling det 8)
Den er 20kg tyngre bak grunnet ae86 diffen, den er mye større enn den skrøpelige orginale.

Kjører standard motorstyring.
Enkelt og greit, starter hver dag og ingen mapping :wink:
Kunne sikkert plukka ut 5-6hester ekstra med sprut, men synes ikke det er verdt bryet.

NÃ¥r er baksetene levert inn til flokking, skal ha dem ca samme farge som r33 gtr stolene.
Da blir den endelig komplett innvendig og utvendig :)

Vinterens planer er avbalansering av mellomaksel, nye speil og få krengingstag bak.

Er det noen som vet målet mellom endene på et ae86 krengingstag?
Aner ikke om det vil passe på rammevangene på starleten...
 #370125  av ArildM

Kult :)
Kjører standard ECU selv, her har Toyota hentet ut såpass mye org at jeg ser ikke vitsen i å kjøre noe annet :)
Flott vektfordeling!
 #370137  av Sven

Bare å lage et krengestag selv. Evnt. få noen andre til å gjøre det.
Burde jo bli billigere også
 #370479  av c-west

Har du gjort det för?
Er det bare aa bruke et vanlig rör til dette?
Trodde de greiene var laget av noe spesial fjaerstaal greier jeg?
 #370494  av Sven

Har ikke gjort det selv. Men mener det var et hjemmelagd eller tilpasset i Starleten jeg hadde.
Er bare vanlige rør ja. Bruker man fjærstål så vil jo ikke effekten bli like bra :wink:
 #370507  av Morten

Sven skrev:Har ikke gjort det selv. Men mener det var et hjemmelagd eller tilpasset i Starleten jeg hadde.
Er bare vanlige rør ja. Bruker man fjærstål så vil jo ikke effekten bli like bra :wink:
rent teknisk, om du analyserer funksjonen til et stabstag/krengningshemmer, så ER det en fjær. Utifra det syns jeg det virker rart at du utelukker fjærstål? Vridningen i metallet er det samme som skjer med en spiralfjør også når spiralen komprimeres. :wink:

Helge: jeg har ett orginalt ae86 bakstag liggende ute på verkstedet. Kan prøve å måle når jeg kommer hjem (hvis ikke står jo ae86'en der og, hehe).
 #370581  av David

ArildM skrev:Kult :)
Kjører standard ECU selv, her har Toyota hentet ut såpass mye org at jeg ser ikke vitsen i å kjøre noe annet :)
Flott vektfordeling!
vil bare presisere at det faktisk er ganske mye å hente ved å bytte ut den originale ECU'n

fabrikk specs på blacktop er 162hk, men du bremser nok ikke mer enn 150-155hk på rulla
mens jeg har sett originale blacktop'er bremsa opptil 178hk med datasprut

en annen ting er at den originale ecu'n er ganske "mild", den holder igjen tenninga litt hver gang du går av og på gassen for å spare girkassa bl.a og hvis du ikke har speed sensor så drar den ned tenninga ca 10 grader over 7000rpm for å hindre at bilen går over 180km/t i japan
 #370655  av Sven

Morten skrev:
Sven skrev:Har ikke gjort det selv. Men mener det var et hjemmelagd eller tilpasset i Starleten jeg hadde.
rent teknisk, om du analyserer funksjonen til et stabstag/krengningshemmer, så ER det en fjær. Utifra det syns jeg det virker rart at du utelukker fjærstål? Vridningen i metallet er det samme som skjer med en spiralfjør også når spiralen komprimeres. :wink:

Helge: jeg har ett orginalt ae86 bakstag liggende ute på verkstedet. Kan prøve å måle når jeg kommer hjem (hvis ikke står jo ae86'en der og, hehe).
Men poenget med krengestag er jo minst mulig krengning/fjæring/vridning...
Brukes det fjærstål til å lage krengestag?
NÃ¥ ble jeg litt forvirra...
 #370669  av tojo2

Stabilisatorstag lages av fjærstål ja - ikke rør. Jeg ville prøvd å funnet et som passer til diffen og laget noen fester med poly-foringer til endene.
Er vel meningen at staget skal være nøytralt når bilen står på hjula.- ikke forspent tror jeg.

Sven- er det fjærbeinstag du mener? de er som regel laga av rør ..

Krengestag er fremmedord for meg , sikkert noe med dialekten å gjøre :P
 #370675  av Sven

Er vel kanskje jeg som har misfortått her ja. Jeg snakker om fjærbeinsstag jeg :lol:
Takk for oppklaringa tojo2