TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tonny's 1992 Turbo JDM (Solgt)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #364927  av inzane2012
 
predator skrev:
inzane2012 skrev:predator, kan anbefale deg å lese gjennom den lenka eg la ut på en tråd om trimming av 3sgte på mr2 forumet :) der står det ganske mye om hva som skal til og hva du kan gjøre og ikke bør gjøre når du skal trimme... samt at det står litt om fordeler og bakdelere med 2gen vs 3gen :)

her er linken: http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

du kan sikkert en del fra før av, men kanskje den kan hjelpe deg med å spare noen kr her og der :)
Takker for det Inzane :mrgreen: Skal sette meg ned og lese den en dag. Har ikke satt meg så gale inni 3s-gte enda, så står sikkert masse nyttig der ja :)
ja utav det jeg leste gjennom står det veldig mye enkle tips og sånt for å øke HK uten å bruke unødvendig mye penger og tid på ting som kanskje ikke fungerer så bra... samt at det står forklart nedover hva som må til for å nå f.eks 250/270/280 osv HK på hjula :)

fant dette her ang borring av blokka :)
One sure way to increase drivability is to stroke the motor. Stroking means increasing the distance that the piston travels from TDC to BDC. There are pistons, rods and crankshafts available to turn a 3S-GTE into a 2.2 liter engine. Alternatively, you can start with a 5S-FE block, which is already a 2.2 liter motor and put in better pistons and rods (the 5S crankshaft is a monster and can be used as is). The increased displacement means that more exhaust flow is available sooner to the turbine to spool up the compressor and generate boost. Ultimately, this may not result in more power because high RPM torque, which translates into horsepower, is determined by how much air-fuel mixture and exhaust can enter and exit the engine, which is limited by the cylinder head. Thus, it is the cylinder head and not the displacement of the engine that determines peak power potential.
 #364928  av Elzin
 
en ting du kanje er klar over, 3sgte motoren har 2 utgaver, i 1990-1993 GT-Four så utga toyota den første av disse motorene. men med Gt-Four 1994+ så endret dem ting på motoren, motoren er en motor som tåler en hel del pryl. flere som går for oppgradering går for den nyere motoren av 4sgte, men er nok en hel del folk her på forumet som kan beskrive hva som er fordeler med denne motoren! lykke til! :D
 #364929  av inzane2012
 
Elzin skrev:en ting du kanje er klar over, 3sgte motoren har 2 utgaver, i 1990-1993 GT-Four så utga toyota den første av disse motorene. men med Gt-Four 1994+ så endret dem ting på motoren, motoren er en motor som tåler en hel del pryl. flere som går for oppgradering går for den nyere motoren av 4sgte, men er nok en hel del folk her på forumet som kan beskrive hva som er fordeler med denne motoren! lykke til! :D
les linken :)
A gen3 3S-GTE is no better a platform with which to make big power than a gen2. Although the gen3 produces more power in its stock configuration, all of that power comes from simple improvements that can be applied to a gen2 engine. Once you reach about 300rwhp, the playing field is essentially level.
 #365015  av predator
 
Her er noen dårlige bilder (Mobilbilder) av vingen som jeg bestilte

Bilde

Den ble desverre skadet under postgang, men regner med en handy lakkerer greier å ordne denne sprekken. Er i skøyten av over/underdel.

Bilde
 #365017  av predator
 
Fortsetter med dårlige mobilbilder i ny post :mrgreen:
Var som jeg fortalte tidligere i Ålesund i går, på besøk til Firewall , for å få hjelp til montering av EVC-S BC , Ting gikk som smurt, så etter noen timer, så var vi ferdige.
Benyttet anledningen til å ta noen bilder av bilene sammen :)

Først ett bilde av hvordan interiøet ble med den nye BC kontrollen :

Bilde

SÃ¥ bilder av bilene samlet :

Bilde

Bilde
 #367883  av predator
 
Noen små oppd:

1: Skifta speedsensoren i går, men nåla hopper like j... enda. Så må være noe i kassa som ikke er som det skal.

2: Skifta alle slanger på linja fra innsug til LMM, inkl slange fra turbo til Lmm, så nå skal jeg ikke ha mere lekkasje derfira på ei stund. Kjøpte også skikkelige klemmer, med en umbracoskru på hver side av klemma. Skal tåle opptil 7 bar, så burde holde :lol:

3:HAr kansje funne årsaken til at batteriet tømmes. -koblinga (Jord) på batteriet ligger løst på polen, så vil tro det er årsaken til at batteriet tømmes på noen få timer? (gnistrer ved det minste berørelse)
 #367944  av FireWalk
 
predator skrev:Noen små oppd:

1: Skifta speedsensoren i går, men nåla hopper like j... enda. Så må være noe i kassa som ikke er som det skal.

2: Skifta alle slanger på linja fra innsug til LMM, inkl slange fra turbo til Lmm, så nå skal jeg ikke ha mere lekkasje derfira på ei stund. Kjøpte også skikkelige klemmer, med en umbracoskru på hver side av klemma. Skal tåle opptil 7 bar, så burde holde :lol:

3:HAr kansje funne årsaken til at batteriet tømmes. -koblinga (Jord) på batteriet ligger løst på polen, så vil tro det er årsaken til at batteriet tømmes på noen få timer? (gnistrer ved det minste berørelse)
Er nok ikke kassa som er problemet, vil tippe det er selve speedometeret som er gåent. Du slipper å bytte hele instrumentpanelet, kan bytte bare selve speedometeret og triptelleren. :)

Gnister bra ved berøring på mitt og. Det er vanlig. Om du fremdeles har problemer med at det tømmer seg så er det bare en måte å feilsøke på. Koble av minus (eller pluss) polen og koble multimeteret mellom batteripolen og kabelen. Sett multimeter til å måle Ampere i likestrøm, og sjekk om det går noe strøm gjennom kabelen når alt er av. Den skal ikke trekke mer enn ca 50 mAH når alt er av. Er det mer enn dette så må du begynne å feilsøke ved å trekke ut en og en sikring for å finne den kretsen som har feil. Når du ser strømforbruket synker når du trekker en sikring vet du at du har funnet riktig krets, det kan jo forsåvidt også være flere kretser. Men det er da altså slik man går frem. :)

Jeg har forøvrig et ekstra speedometer liggende her men mener å huske du hadde elektronisk og dette er med kabel. Så det hjelper deg nok ikke så mye uansett :\
 #367975  av Andrepedersen
 
predator skrev:Fortsetter med dårlige mobilbilder i ny post :mrgreen:
Var som jeg fortalte tidligere i Ålesund i går, på besøk til Firewall , for å få hjelp til montering av EVC-S BC , Ting gikk som smurt, så etter noen timer, så var vi ferdige.
Benyttet anledningen til å ta noen bilder av bilene sammen :)

Først ett bilde av hvordan interiøet ble med den nye BC kontrollen :

Bilde

SÃ¥ bilder av bilene samlet :

Bilde

Bilde

SÃ¥g veldig bra ut :D
 #367988  av predator
 
FireWalk skrev:
predator skrev:Noen små oppd:

1: Skifta speedsensoren i går, men nåla hopper like j... enda. Så må være noe i kassa som ikke er som det skal.

2: Skifta alle slanger på linja fra innsug til LMM, inkl slange fra turbo til Lmm, så nå skal jeg ikke ha mere lekkasje derfira på ei stund. Kjøpte også skikkelige klemmer, med en umbracoskru på hver side av klemma. Skal tåle opptil 7 bar, så burde holde :lol:

3:HAr kansje funne årsaken til at batteriet tømmes. -koblinga (Jord) på batteriet ligger løst på polen, så vil tro det er årsaken til at batteriet tømmes på noen få timer? (gnistrer ved det minste berørelse)
Er nok ikke kassa som er problemet, vil tippe det er selve speedometeret som er gåent. Du slipper å bytte hele instrumentpanelet, kan bytte bare selve speedometeret og triptelleren. :)

Gnister bra ved berøring på mitt og. Det er vanlig. Om du fremdeles har problemer med at det tømmer seg så er det bare en måte å feilsøke på. Koble av minus (eller pluss) polen og koble multimeteret mellom batteripolen og kabelen. Sett multimeter til å måle Ampere i likestrøm, og sjekk om det går noe strøm gjennom kabelen når alt er av. Den skal ikke trekke mer enn ca 50 mAH når alt er av. Er det mer enn dette så må du begynne å feilsøke ved å trekke ut en og en sikring for å finne den kretsen som har feil. Når du ser strømforbruket synker når du trekker en sikring vet du at du har funnet riktig krets, det kan jo forsåvidt også være flere kretser. Men det er da altså slik man går frem. :)

Jeg har forøvrig et ekstra speedometer liggende her men mener å huske du hadde elektronisk og dette er med kabel. Så det hjelper deg nok ikke så mye uansett :\
Satt akkurat å diskuterte det på jobb, arbeidskollega Anders Gullstein (Mk1) og jeg, at det kunne være selve speedometeret som var føkka.
Har finne en kar som har ett til salgs, så skal prøve det :) Takker for tipset.
***
Ligger minuskabelen løst på batteriet til deg også? Jeg har strammet klemma maks, men selv går det an å bare ta den lett av med 2 fingrer. Er også glipe (at man kan ta den fra siden til den andre siden) , hva hvis den faller av under kjøring da? Blir jo dynamoen gåen tvert?
Tenkte å dra å kjøpe ny snarest, se om jeg finner en som passer . Har også lyst å handle Optima batteri og strømbryter, men det får bli neste lønn.
Skal prøve å måle med meteret som du sier :) Rimelig lei å ha opp den huven no, så må finne ut av det snart.hehe.
 #367989  av predator
 
john_e skrev:På bilen min var det rett og slett at nåla hang seg opp i de ettermonterte skivene, så sjekk klaringa der om du ikke allerede har gjort det :)
Har sjekka det. :)
Nåla går helt fritt til 180, og vel så det. Er nok en elektronisk feil. Sikkert motstanden i selve speedoen som har tatt kveld. ?
 #367995  av FireWalk
 
Nei min sitter fast, men jeg lar den stå løst på når jeg driver og mekker på bilen og må ha polen av og på ørten ganger. Nå har jeg jo selv hatt problemer med tømming av batteriet. Tok ut sikringene på kretsene som forårsaket det og da tappet det seg ikek mer selv om batteripolen ikke var teitet til.

Har også opplevd å glemme å feste den og kjøre en tur, for så å oppleve at den har falt av. Dynamoen har ikke tatt kvelden av den grunn. :) Det er nok selve klemmen som er sliten. Ta å kjøp en ny og sett på så er iallefall DET problemet løst. Ang tømming av batteriet må du bare måle deg frem til problemet.
Og speedoen er nok tatt kvelden ja. Med mindre det er noe ledningsbrudd en plass som gjør at det ligger og kortslutter litt. Får håpe det er inni selve speedoen da. Litt greier å bare bytte den enn å begynne å feilsøke hele bilen. Da er det vel greiere å legge opp nye kabler. Men er jo tidkrevende det og. Samt speedometeret må moddes..
 #368017  av predator
 
Får håpe at det holder med å skifte speedoen ja. På det "nye" så stemmer jo telleren også.
Bilen er gått rundt 176k, men viser nå 185k pluss. Det nye står det 172k på. Irriterende når man drar på km mens bilen står i fri :roll:
Skal søke strømstjeler i helga :D Har dårlig med tid før det. Problemet startet etter jeg kobla 2 din spilleren. Men den slår seg jo av straks jeg slår av tenninga :roll: snodig...
 #368122  av predator
 
Enda en liten update, med bilder:
Har som sagt tidligere drevet litt med motorrommet, for å få det til å se litt bedre ut.
Gjenstår å lakkere toppdekselet. (Vet ikke om jeg vil ha det sort med sølv skrift, eller omvendt, da det kommer en berk IC med sorte rør nedi snarest.)
Bilde

Bilde

Bilde

Gjenstår også å montere den blå "slangen" fra turbo til LMM. Blir montert en av dagene :)

Så kom det en liten pakke på postkontoret for noen dager siden :

Bilde

Blir å vente med å montere det, til jeg har koffertlokk og motorluke i samme stil :mrgreen:
 #369421  av predator
 
Ny Carbon del er kjøpt , og på vei ganske så snart. :mrgreen:
Gleder meg til jeg har lakkert bilen, så jeg får satt de på. :twisted:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19