TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oransj oljelampe lyser. Hva nÃ¥?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #368493  av OrIoN89

Okai, lampa begynte å lyse, og da pleier jeg å tenke at "oi, ja, den slutter vel å lyse om noen sekunder som vanlig...". Men denne gangen ville den ikke slutte å lyse så jeg trillet forsiktig hjem. Når jeg peilet nå var nivået godt over fult, men jeg har ikke fylt olje på ett par måneder, og kan ikke skjønne hva som er feil? Mulig jeg er ekstremt dårlig til å peile da.

Jeg ser ikke noe olje når jeg skrur av oljelokket, men det er vel ikke vanlig det heller. Bortsett fra det så virker det som den går normalt (men jeg har jo kjørt ekstremt pent den lille tiden det lyste). Kan det være en sensor som er gått? Kan det være filteret som er tett?
 #368498  av mr2storbrua

Den oransje lampa indikerer lavt oljenivå... Hvordan den måler dette er mest sannsynlig ved hjelp av en trykksensor eller en temperatursensor (jo mindre olje, jo høyere temperatur). Du sier at nivået er godt over fullt? Mener du over max? Fordi dette kan i verste fall føre til en sprengt motor... Om du mener at den er over MIN, så kan du prøve å fylle på litt ekstra. En kald motor viser mindre olje enn en varm motor, så dersom den står på MIN på varm motor er det i minste laget, men ikke farlig å kjøre med. Det kan allikevel være at oransj lampe begynner å lyse da. Det er selvfølgelig også viktig at bilen står rett når du peiler olja :wink:
 #368568  av OrIoN89

Oppdaget i går at noe begynte å slurre veldig, og jeg tenkte det var viftereima. Det tok 5 sek også ble det stille. Litt senere begynte varsellampa for batteri å lyse og alt lyset begynte å bli dårligere ett par minutter senere.

Når jeg så i motorrommet i dag er det ikke noen reim som går over dynamoen. Herlig tirsdagsmorgen.
 #368573  av ArildM

Hadde sånn "slurelyd" ved oppstart jeg også.
Tegner vel på dårlige lagre / dårlig oljetrykk.
Har i alle fall parkert min bil etter dette.
 #368576  av OrIoN89

Noen som vet hvor masse toyota tar for å gjøre jobben? Selve reima koster ikke så masse.

Jeg bor for tiden på hybel og har ikke noe særlig mer enn en leatherman. Så at det framdeles var en reim over AC, men den må vel av den også for å få på dynamo reima.

edit: bilde av tilsvarende motor.
Bilde
 #368577  av ArildM

Aha, så feil nå, så ikke at det bare var dynamoreima di som har røket.

Dette er reparert på 15minutter, løsne på muttrene som holder reimene stramme, sette på ny reim, stram opp og sett fast muttrene igjen.

Dette gjør du da vel selv? Du trenger bare en 10 eller en 12 nøkkel så er du jo good to go :)
 #368579  av OrIoN89

Funnet ut litt mer om problemene. Oljelampa lyser pga at reima har dratt med seg sensoren som sitter på bunnpanna. Altså den kabelen vi ser rett under reima på bildet. Så det er feilen på det problemet.

Du mener jeg klarer å bytte den på 15 min? Min motor står fremdeles i bilen, så litt vanskeligere er det nok å komme til.
 #368590  av Helgeland

OrIoN89 skrev:Funnet ut litt mer om problemene. Oljelampa lyser pga at reima har dratt med seg sensoren som sitter på bunnpanna. Altså den kabelen vi ser rett under reima på bildet. Så det er feilen på det problemet.

Du mener jeg klarer å bytte den på 15 min? Min motor står fremdeles i bilen, så litt vanskeligere er det nok å komme til.
jah denne kontakten må være kortslittet for at lampen ikke skal lyse.