TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tom's 3S-GTE- Litt hjelp?

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #368886  av magnesmurf

I og med at rattet ble levert som orginalt tilbehør til toyota kan man jo bare hevde at bilen ble levert med det rattet. Har man i tillegg en orginal delekatalog fra trd som bevis vil nok uvesenet slite med å kunne motbevise deg.

Her i landet skal man ikke kunne dømmes uten bevis, selv om det ikke alltid er praksis hos vegvesenet.
 #368887  av ad92

En på forumet her ble jo stoppet i teknisk kontroll for litt siden og fikk bilen avskiltet pga uorginalt ratt som ikke var godkjent..
Kjenner meg veldig igjen her :lol:

Biltilsynet kan finne på myye rart om de har hatt deg opp etter tapeten en stund sann som meg, de skulle ta meg for alt de kunne. DE gjikk helt seriøst rundt bilen i 1 time 2 stk. Å skulle sjekke leeenge nedi motor rommet, spurte meg om hva di ettermonterte målerene gjor der og mye pisspreik bare for å ha noe gående... Hvor jeg fikk stylingen fra og mye usaklig :lol: Noen missunlige jevler!! SKulle anmelde meg for dokumentforfalskning å smøre på med "skremmemiddel" pga skiltet framme ikke var etter forskriftene, når jeg kjøpte bilen slik og den har komt igjen eu og en haug med tekniske så synst jeg småpirk på skilt blir for domt!

Forventer å bli behandlet som en "vanlig" sjåfør som om jeg kjører familiebil, de var mistenksom å pirkete fra sekundet jeg parkerte... så vi med sportstbil må ligge lavt i terrenget :(

Så det beste er å ha skoen på det tørre, om de vill ta deg så tar de deg skikkelig!

TRD rattet kan du vell bare si er orginalt på nye mr2`er eirik? De ser jo orginalt (er jo igrunn orgianlt? :P ), tror jeg skulle klart å ro meg i land med en slik unskyldning, hvertfall når det står rattet har airbag :D Er vell igrunn ingen unnskyldning heller, snarere fakta at rattet står i noen mr2`er fra fabrikk
 #368889  av Toms_3S-GTE

Joda har a møtt på bil tilsynet før og vet hvor ekstremt firkantete de kan være.
Jeg har derfor nå begynt å ta meg turer opp på BT for å høre hva jeg trenger av papirer osv for å få ting godkjent.
Og skulle jeg f.eks ikke få godkjent rattet, setter jeg på det orginale på visninga også setter jeg på TRD-rattet etterpå.
Med litt fornuftig argumentering, burde det ikke være noe stort problem å få overbevist "politimannen i gata" om at det er lovlig.
Jeg har ihvertfall personlig aldri møtt på en politimann jeg ikke kunne overbevist når det gjelder TRD-rattet.

Siden de ikke kan gi ut papirer på rev.3 motor bytte osv tror jeg ikke de gidder rett og slett og gi ut papirer på ett ratt.
Kan jo kanskje sende en mail til TRD og høre, men tviler på noen positiv respons fra de.

Det med skiltet er jo bare utrolig dumt, men det er jo ikke de på biltilsynet som bestemmer reglene, er våre kjære politikere som har laget de ekstremt krøkkete reglene. Håper den nye instansen det har vært snakk om kommer snart, sånn at det går ann og få godkjent ting så lenge det er like eller mer trafikksikkert som orginal delen var. Hvis ikke flytter jeg til Sverige snart ! :P

Når det gjelder styling fikk jeg beskjed om at TUV var altid bra å ha, men den var viktig på front fangeren. Ellers skulle det ikke være noen skarpe kanter som kunne skade våre mye fotgjengere. (Noen som har border-kit TUV papirer forresten? :lol: )

Ved bredding gjelder igrunn det samme fikk jeg beskjed om. Ingen skarpe kanter og hjulbuene skal helst være sveiset av sertifisert sveiser osv.
 #368891  av FireWalk

Latterlig. Cammeleon på forumet her byttet jo bremser til et kjent mere. 4-stemplede racing bremser. Sikkert 500% sterkere bremser enn orginalt. Ble stoppet av biltilsytnet og bedt om å fjerne dem og sette på orginal bremsene igjen. :P Selv om de orginale uten tvil er DÅRLIGERE. Rett og slett fordi reglene er sånn. Her følger man regler og ikke sunn fornuft.

Blir jo nesten det samme som at man kommer på banedagen med en GT30 turbo og får beskjed om å sette på den orginale fordi GT30 turboen ikke er godkjent og sansynligvis ikke vil gjøre at bilen går like bra som orginalt... uhhhhhm.....

Mollboland :P

Har ganske god dialog med Toyota her i byen. Har handlet så mye der at jeg er innlagt med fast rabatt, samt de kan jo til og med skilt nr mitt utenatt når jeg skal bestille deler. he he.. skader iallefall ikke å høre. :)
 #368894  av Toms_3S-GTE

Latterlig. Cammeleon på forumet her byttet jo bremser til et kjent mere. 4-stemplede racing bremser. Sikkert 500% sterkere bremser enn orginalt. Ble stoppet av biltilsytnet og bedt om å fjerne dem og sette på orginal bremsene igjen. Selv om de orginale uten tvil er DÅRLIGERE. Rett og slett fordi reglene er sånn. Her følger man regler og ikke sunn fornuft.

Blir jo nesten det samme som at man kommer på banedagen med en GT30 turbo og får beskjed om å sette på den orginale fordi GT30 turboen ikke er godkjent og sansynligvis ikke vil gjøre at bilen går like bra som orginalt... uhhhhhm.....

Mollboland

Har ganske god dialog med Toyota her i byen. Har handlet så mye der at jeg er innlagt med fast rabatt, samt de kan jo til og med skilt nr mitt utenatt når jeg skal bestille deler. he he.. skader iallefall ikke å høre.
Når det gjelder bremser fikk jeg beskjed om at kit'et må være laget for spesifikt for bilen, det må ha TUV-papirer, samt dokumenter for at det er beregnet på gate bruk. Utover dette må funksjoner som ABS o.l beholdes og blokkerings rekkefølgen må være likt.
 #368902  av FireWalk

Toms_3S-GTE skrev:Truffet på en som rett og slett ikke ville da. Men så sant han hadde gode dokumenter på det kittet skulle det ikke være noe problem.
Fikk også mangel pga han hadde fått laget ny ramme til de nye stolene han hadde satt inn. Var ikke orginalt, ergo ikke godkjent. Mangel på dekk og felg som ikke var innenfor det som stod i vognkort osv osv.. var en lang lang liste, samt de oppdaget at han ikke hadde samme motor som stod i vognkortet, så han måtte inn med 3S-GE motoren igjen..

Dette er vel 2-3 år siden nå, vet ikke om bilen har kommet på veien igjen enda faktisk..
 #368909  av Toms_3S-GTE

Fikk også mangel pga han hadde fått laget ny ramme til de nye stolene han hadde satt inn. Var ikke orginalt, ergo ikke godkjent. Mangel på dekk og felg som ikke var innenfor det som stod i vognkort osv osv.. var en lang lang liste, samt de oppdaget at han ikke hadde samme motor som stod i vognkortet, så han måtte inn med 3S-GE motoren igjen..

Dette er vel 2-3 år siden nå, vet ikke om bilen har kommet på veien igjen enda faktisk..
Hvis man har endret bremsene sjekker selvfølgelig BT ekstra på resten av bilen også. Det sier seg nesten selv.Og når man ikke har den motoren som skal være i bilen i vil jeg våge å påstå at det ikke er rart han ikke fikk bremser osv godkjent, siden de da satt seg på bakbeina.
 #368912  av FireWalk

Toms_3S-GTE skrev:

Hvis man har endret bremsene sjekker selvfølgelig BT ekstra på resten av bilen også. Det sier seg nesten selv.Og når man ikke har den motoren som skal være i bilen i vil jeg våge å påstå at det ikke er rart han ikke fikk bremser osv godkjent, siden de da satt seg på bakbeina.
Grunnen til at han ble stoppet var vel ikke fordi han hadde for store bremser, men heller at han kjørte MR2, og da gjør de som de alltid gjør: Går over bilen.

Vil tippe de fleste av oss hadde blitt avskiltet pga et eller annet småplukk om vi ble stoppet. Tror ikke du hadde vært så blid selv heller om du hadde blitt avskiltet pga uorginalt ratt, uorginale stoler eller uorginal ramme til stolene.. Sistnevnte kan vel strengt talt ikke dokumenteres heller, selv om det er aldri så profft gjort. Så det vil vel aldri gå igjennom. Er jo litt kjipt å kjøre rundt å frykte biltilsynet konstant, og være redd for hva som måtte stå rundt neste sving..

De fleste her inne liker jo å modde litt på bilene sine. Og da er det som regel ikke snakk om å gjøre dem dårligere, men bedre. Da snakker jeg om forbedringer som ofte bedrer sikkerheten også. Foringer, dempere osv. Men husk at dette skal også godkjennes!

Blir egentlig umulig å ha en slik interesse om man skal klare å få igjennom absolutt alt man gjør :)

Greit nok at man kan forvente å bli avskiltet når man kjører rundt i en GTI med turbo motor. Den er jeg enig i :) Men slike småting (som mange andre her har blitt tatt for) syntes jeg er litt bøllete nesten.

Man må jo nesten spørre seg selv hvorfor, når man blir vinket inn til siden med en sportsbil i perfekt stand på alle måter. Mens en sliten volvo240 som er hjemmesenket (klippet fjærene), 200 wonderbaum og terninger som sperrer 50% av utsikten i speilet, hjemmesveiset alluvinge som er så skarp at den ville partert en fotgjenger ved en påkjørsel i 10 km/t og lys som peker hver sin retning. Og da er det gjerne også montert på litt ekstra lys. Sånn 8-10 stk 1000 metere på tak og i grill... :D Frieksos som høres helt til nabo komunen og utslitte dekk... vel, jeg kunne fortsatt i det uendelige.

Dette er jo en farlig bil som burte vært tatt av veien rett og slett fordi den kan skli ut i første sving og ta livet av noen. Men istedet skal de ta karen som kjører en sportsbil påkostet flere hundre tusen kr, som er i PERFEKT stand på alle måter. Men som da altså mangler noen godkjenningspapirer på de delene som er bedre enn orginal delene.

Jeg har jo blitt stoppet et par ganger selv. Og jeg syntes det er påfallende at alle som stoppes er som regel en sportsbil av et eller annet slag. Sist stod det en splitter ny Audi TT forran meg. en BMW M3 av nyere modell, meg selv, og en cab av et slag lenger frem som jeg ikke så helt hva var. Jeg trodde poenget var å få vekk farlige biler. Tviler på den Audien er så farlig fordi han kanskje har litt for brede dekk... Mens rustholkene suser forbi uten å bli stoppet!

Det er det jeg syntes er så ille.... Er så mange andre som burde vært prioritert "Tatt" enn oss.... Det blir helt feil fokus..

Noe som leder meg til å tro at det hele går ut på ren og skjær misunnelse og et ønske om å være jævlig mot oss på samme måte som befalet som var rekrutter året før ønsker å ta igjen på rekruttene under seg for å hevne alt de selv måtte gå igjennom.. :shock:

Ble visst litt av en avhandling det der. :p Men det er nettopp pga slike ting jeg vil ha det rattet godkjent. Har blitt stoppet av politiet tidligere og da gikk de rundt og lyste rundt hele bilen, sjekka dekk og alt som var for å finne noe å ta meg på. Det hadde aldri skjedd hadde jeg kjørt opelen min.. Heldigvis har jeg godkjent senkesett, godkjent lite skilt og godkjent turbo motor i vognkortet, så de kunne ikke ta meg på noe. Dekkene var også splitter nye. Men så igjen, samme dagen var det mange slike "rånere" som kjørte rundt som aldri skulle vært på veien!..

Slikt man blir litt oppgitt over.. he he :)
 #368915  av Toms_3S-GTE

Jeg tror vi snakket litt forbi hverandre, jeg trodde han hadde dratt på visning for å få godkjent bremser og dermed blitt avskiltet pga at bremsene ikke var godkjent og at han hadde 3S-GTE og ikke 3S-GE.

Jeg forsvarer ikke biltilsynet på noen som helst måte (Fikk inntrykket av at du oppfattet det slik.)
Det er et utrolig tungvindt og trangsynt system vi har her i landet og jeg må si meg helt enig i avhandlingen din.
Jeg må si at jeg hadde personlig bidratt med 10-20.000 (Regner med at jeg er ikke den eneste) for å få igang ett system nærmere det de har i sverige, england osv. Der det faktisk går på hvor sikkert det som er i/på bilen er og ikke hva papirene sier at det er.

Jeg vil jo selvfølgelig ha mest mulig på bilen min godkjent jeg og. Er jo derfor jeg har mast i alle bauer og kanter etter hva som trengs og tips osv for å få godkjent ombygging fra rev.1 turbo til rev.3 turbo. Ellers har jeg gjort det til en vane og reise opp på biltilsynet og spørre hva jeg kommer til å trenge av dokumentasjon, hva som er kravene til ting og ikke minst søke om ombyggingene jeg skal gjøre. Man kommer langt og blir faktisk møtt av proffesjonalitet om man gjør det på denne måten (ihvertfall slik jeg har opplevd det.) Tror de verdsetter det at man spør først så gjør isteden for å komme med en ihjel moddet bil for så å få ymse godtkjent.
 #368916  av FireWalk

Absolutt. Helt enig. Nei han ble nok stoppet ja. :) Jeg har selv vært og vist bilen min på biltilsynet uten at de sa noe på den. Men tror jeg blir litt spesialbehandlet pga jeg var grunder og leder av Ålesund Gatebilklubb tidligere. Husker blant annet vi hadde en stand i sunnmørshallen med over hundre biler utstilt og sikkert noen tusen besøkende.. Da var statens vegvesen og politiet der. Og vi hadde hatt møter med dem tidligere der de lovde på tro og ære å ikke avskilte noen der, eller skrive ned noen nr for så å ta dem siden. De skulle kun være der for å gi informasjon om bygging. Det løftet holdt de faktisk. Dette var i de dager jeg drev og forsket på megasquirt. Så motor rommet var dekt med ledninger og halvferdige mcgyver løsninger. Har jo et bilde av at det står 4-5 stk fra teknisk etat og stirrer nedi motor rommet på bilen min.. :P Men de sa ikke så mye på det.. De kunne jo ikke det. Siden har jeg jo gjort alt mer gjennomført. Har også laget meg et lurt system med tanke på effekt slik at om jeg skulle bli stoppet så har jeg faktisk orginal effekt og de kan måle og teste så mye de vil uten å få noe mer enn orginal effekt ut av den..

Håper vi får et lignende system som andre land har. For her blir det litt for "paragrafrytter". Omtrent ingenting som er mulig lenger. Dette har jo folk i etaten selv også sagt seg enig i. Så jeg tror dette paragraf regimet er uønsket fra begge parter.

Å få bilen avskiltet pga man har et uprginalt TRD Ratt med Airbag f.eks.. Det syntes jeg er litt høl i hodet.. Det rattet er mest sannsynlig på alle måter et bedre og tryggere ratt enn det gamle "high impact srs" rattet. :)

Håper virkelig det lar seg gjøre å finne noe dukumentasjon på dette. Om ikke annet så iallefall få noe papir fra toyota på at dette faktisk ER et Toyota Ratt..... kan jo hende jeg kan klare å lyge i dem at det er på bilen orginalt, at det er slik på den amerikanske turbo utgaven eller noe.. :mrgreen:
 #368918  av Toms_3S-GTE

Det lure systemet høres lurt ut, lyst til å fortelle litt om det? Eventuelt over PM.

TRD-Rattet burde i hvertfall være MYE lettere å få godkjent enn ett "aftermarket" ratt som momo, sparco osv ;) Kan hende det bare holder med en søknad, som sier at du ønsker å installere ett orginalt sportsratt fra toyota som inneholder SRS-airbag i bilen din.

Skulle du eventuelt få tak i noe papirer til ditt ratt MÅ du si ifra, da jeg kunne trengt noe slikt også :lol: Skal selvfølgelig si ifra om jeg finner noe og ;)

Når det gjelder ett system som er mer likt utlandet hadde forsovid holdt med ett par "Spesial instanser" rundt om i landet som var eksperter på slikt. Der det var ansatt proffesjonelle mennesker som kunne f.eks foreslå utbedringer av det du har satt inn i bilen dersom det ikke var bra nok. Isteden for å bare "slenge døra" i trynet på folk og avskilte bilen.

Jeg foreslår at vi forsøker å starte en saklig og konkret "folkebevegelse" der vi sjekker opp hvordan godkjenningsinstanser fungerer i utlandet, hva en spesial instans i Norge eventuelt trenger for å kunne godkjenne endringer som folk gjør på bilene sine osv. Grunnen til at slike ting vanligvis ikke fungerer er jo nettopp det at folk lirer av seg alt som gjør dem forbanna, isteden for å holde seg saklig og konkret.

En gruppe på facebook, brev til politikere og sjef(er) i biltilsynet osv vil jo kanskje kunne hjelpe. Jeg vil også tro at de fleste er villige til å betale litt ekstra for å få alle endringer på bilen i vognkortet hos en spesial instans.
 #368922  av FireWalk

Jepp.. Problemet er jo at den etaten kun er ute etter å sanke inn penger på vegne av staten, da i form av avgifter som vanlig. Ser jo bare på de siste ukers utsagn fra tollsjefen om å sette opp mikrofoner for å lytte etter chiptrimmede biler... Mer melking av bilister til Staten AS.

Som du sier, det burde vært proffesjonelle mennesker som jobber der som du kunne vist bilen til, som kunne gått igjennom den med deg og foreslått utbedringer og bedømt hva som vil holde og hva som ikke vil holde, og at man da betaler en viss avgift for effektøkning og slike ting. Men når man begynner å snakke om flere hundre tusen kroner i avgift for effektøkning på en bil som er verd 50.000.... Da sier det seg selv at dette er helt IDIOTISK! og at INGEN kommer til å gjøre det.

Dermed får man en situasjon der så godt som ingen som trimmer gidder å rapportere inn dette, og man har en del potensielt farlige biler på veiene. Noe man kunne spart seg for om man ikke var så grisk og trangsynt, men heller la til rette for et system der det var mulig for folk flest å faktisk få bilene godkjent, samt at folk flest faktisk kunne hatt råd til å få det godkjent.

Er ting gjort skikkelig er det ingen grunn til at det ikke skal kunne bli godkjent. Men slik de holder på nå så skremmer de bare alle vekk. De snakker stadig vekk om at målet er en null visjon, altså 0 drepte i trafikken. Likevel nekter de å bygge bedre veier... Bare noen uker siden det stod i VG om en dødsulykke som var direkte pga dårlig veistandard med dype spor. Videre nekter de å øke vrakpanten for å få gamle vrak vekk fra veien og fornye bilparken med nyere og sikrere biler...

De sier en ting men gjør noe annet. Fordi det dreier seg kun om penger, og ikke om liv. Samme med statens vegvesen som jobber for staten, her er det om å gjøre å få inn penger!..

Trist.. :\
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 27